Vad betyder uttrycken?

Ramona

Trådstartare
Jag har just insett att jag ar helt efter nar det galler uppfodning och allting som andra manniskor gor med deras tikar.
Mina tikar har vi enbart gjort ultraljud pa och sedan har valparna kommit ut friska och glada. Det har aldrig blivit nagra problem med valparna, forrutom i en kull dar nagra fick patella lux, men nu vet man ju om att inte anvanda den hanen igen.
Vi har aldrig behovt rontga for nagonting speciellt eller gjort andra tester, och anda har vi haft stor efterfragan pa vara valpar och de har kommit till bra hem allihop!! (ta i tra)
Kan nagon forklara for mej varfor man gor foljande och vad forkortningarna betyder:

AD-fel (rontgen??)
HD-rontgen
Ogon-lysning
T4-test

Om nagon har en engelsk oversattning pa dessa skulle det ocksa uppskattas. :bow:

Det kanske ska sagas sa att manniskor inte tror jag ar en totalt oserios uppfodare att alla valpar saljs vet bes, vaccinerade, chippade och med EU-pass.

Sv: Vad betyder uttrycken?

Olika raser har olika hälsoprogram. AD-röntgen görs på bl.a schäfer för att se om armbågsleden är normal. Detta för att det är vanligt i rasen med defekter och man vill motverka att det förs vidare. Vid HD-röntgen är istället höftleden som kollas. Ögonlysning görs på många raser för att kolla ärftliga ögonsjukdomar som PRA och katarakt.

Vad föder du upp för ras som inte har något hälsoprogram, de flesta raser har väl något som man håller koll på?

Mvh,
Duvan

Du fick ett bra svar av Duvan.
Men jag undrar varför du tror att när din kull fick fel, så är det hanen som är boven. Kan ju lika gärna vara din tik som ligger bakom att de fick patella lux.

AD= Armbågsledsdysplasi =Elbow Dysplasia
HD= Höftledsdysplasi= Hip Dysplasia (har ofta sett förkortningen CHD i litteraturen, C står för Canine.)
T4 är ett sköldkörtelhormon.

Jag är också nyfiken på vad du har för ras?

Hips Free, Hips, X-Rayed A är också ett alternativ.
Elbow Free
Eyes cleared/free/OK

Sen nånting med "thyroid tested" eller nått sånt...

Jag har slathariga Jack Russell-terriers.

Jag ar helt saker pa att det var hanen som var boven i dramat, da jag aldrig fatt nagonting liknande forrut och heller inte efterat, medans jag sett andra kullar efter denna hanen dar de ocksa fatt patella lux.
Tyvarr, precis som i Sverige, har inte den slathariga Jack Russelln blivit en godkand ras forrens nyligen, sa de hundar som avlats pa har inga meriter eller ens nagra papper. Numera ar det dock inmonstring pa Jack Russell och vi har nu 3:e generations hundar som ar helt registrerade i kennel-klubben som renrasiga hundar.

Vi har faktiskt inte haft nagra storre grejer med Jack Russell-terriern pa Irland, men det ar ju svart att veta ocksa, da man inte haft nagon storre kontroll pa dem heller.
Idag vet vi dock att patella lux ar ganska vanligt, och man har tagit ut dessa hundar ur avels-processen. Men det ska ju sagas att irlandarna sjalva inte stor sej av att hundarna har patella lux. :mad:

De flesta av mina valpar saljs till Sverige, sa jag har ordning pa att de ar friska och krya, samt klarar av att monstras in i Sverige.
Det ar darfor de saljs med EU-pass osv.

:rofl:

Numera ar det dock inmonstring pa Jack Russell........... samt klarar av att monstras in i Sverige.
Vad kul det kan bli utan prickar... :D Jag ser de små söta monstren framför mig...

Kul med släthåriga Jack Russel-terriers :love:
Lycka Till!

Du har ju fått bra svar av de anra men jag vill bara tillägga att inom t ex min ras (rhodesian ridgeback) är det ju krav på AD och HD-röntgen och fria höfter på föräldrarna för att regga en valpkull medans i t ex England så är det inget krav och detta gör att uppfödarna där väldigt sällan röntgar sina hundar, det är sekundärt helt enkelt. Detta har också gjort att många hundar som importerats hit från UK har antingen haft HD själv eller nedärvt det i stor grad! Därför är många lite restriktiva med att använda hundar med engelsk påbrå i sin avel, däribland jag själv! :smirk:

Jag kollade på det där eftersom att det är så på Labradorerna. Dvs det behöver inte vara fria höfter och armbågar, det räcker med att statusen är KÄND!! En avsevärd skillnad alltså...

Som jag kunde utläsa från reglerna för 2005 så står det samma på RR.

menar du i Sverige eller i UK?
I sverige är det krav på FRIA höftleder för reg men endast känd status på armbågar (på RR alltså).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 013
Senast: Corminta
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Flyttade utomlands for nagra manader sedan o beslutade redan innan flytten att lata min hund stanna i Sverige av flera anledningar.. o...
Svar
2
· Visningar
1 041
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix