Vad betyder ster och pref i holländska stamtavlor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seize the Day
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 9 036
S

Seize the Day

Hej! Jag undrar vad ster och pref står för i de holländska hästarnas pass? Där står namn på hästen, levensnummer, sen kommer predikaat och där står ster och pref. Är det någon som vet?:confused:

Sv: Vad betyder ster och pref i holländska stamtavlor?

Ster = ett treårigt eller äldre sto (med eller utan föl vid sidan) kan få denna bedömning om de håller godkänd standard i utseende och gångarter och är minst 160 i mankhöjd.

Pref (preferent)=ges till ston som har avkomma som håller godkänd standard i utseende och gångarter.

Prestate får de ston som har tävlingsmässigt bra avkomma
Keur kan ett sto få som först har fått ster (med föl vid sidan) om hon har standard utöver det vanliga och har genomfört I.B.O.P som är ett test av ston där man bedömmer dressyr och hoppegenskaper.

Ster= Diplomsto
Preferente= Är det samma som A premierad på sina avkommors Exteriör
Prestatie= Är som ovan men på avkommornas prestationer.
Det är en mycket god förärvning som ger Pref likaså Prestatie.
Keur ges till ston oavsett om dom har Ster eller ej, det är mer som A premierad på egna meriter exteriör och bruksprov. Man kan även bli Vorplig Keur som är ytterligare snäppet över Keur.
Dessa Predikat tilldelas i alla raser, så det är endast halvbloden som ska vara 160 cm inte gäller det ponnyer och t.ex Frieser.

TACK!!:bow:

Keur ges till ston oavsett om dom har Ster eller ej, det är mer som A premierad på egna meriter exteriör och bruksprov.
Min förra häst var KWPN och premierad keur med inga andra meriter än stam, exteriör, hoppteknik och bra steg + 4 högt premierade föl.

Ster= Diplomsto

Dessa Predikat tilldelas i alla raser, så det är endast halvbloden som ska vara 160 cm inte gäller det ponnyer och t.ex Frieser.

Frieserhästar ska, för att bli ster, vara minst 155 cm.

Ster= Diplomsto
Preferente= Är det samma som A premierad på sina avkommors Exteriör
Prestatie= Är som ovan men på avkommornas prestationer.
Det är en mycket god förärvning som ger Pref likaså Prestatie.
Keur ges till ston oavsett om dom har Ster eller ej, det är mer som A premierad på egna meriter exteriör och bruksprov. Man kan även bli Vorplig Keur som är ytterligare snäppet över Keur.

Fel.

Voorlopig keur ges til ston av keur-kvalite, men som måste gjennomföra va man kan kalla et stomaterialprov med bra resultat, eller prestera i sporten, innan dom får sitt keur-predikat.

PROK er en omfattande veterinärkontroll, tilsvarande den man gör på hingstar.

Keur + PROK = Elite

Min förra häst var KWPN och premierad keur med inga andra meriter än stam, exteriör, hoppteknik och bra steg + 4 högt premierade föl.

Hennes avkom har inget med keur-predikatet at göra. Dom kunne gett henne keur pref prest om dom var riktigt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Hon var det när hon importerade som 7-åring. :cool:

Senast ändrad:

Rudolfsson och rodde: Nu får ni nog ta och läsa på mer innan ni ger helt fel information till andra! Dessutom har KWPN och KFPS helt olika predikat som ges till ston.
För frieser gäller: Ster 2.a premie: sto som har en extrieör och gångarter (räknas 40-60%) som är betydligt över medlet.
ster 1:a premie: ston med exelenta rörelser och extriör dessa får också komma till CK och har chansen att bli "Modell"= så nära det ideala i typ och gångarter som det går. Vorlopig innebär att sto måste göra en ABFP test med godkända poäng för att bli definitiv modell.
pref. minst 4 avkommor som blivit ster eller mer
prestatie: minst 3 avkommor som presterat på medelsvår A nivå
sport själv presterat på medelsvår A nivå.
Något mer ni ville veta?
Gunilla

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 393
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka