Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Tussinussen

Trådstartare
Ja som frågan lyder....

Låter du hästen vila och "bara vara häst" ett tag eller rider du som vanligt?

Mina ska ut på bete om ett par veckor och eftersom det är min första sommar som hästägare funderar jag lite över hur jag ska se på det.

Det som jag upplever hittills är att det var fruktansvärt svårt att hitta tid att rida eller göra annat med hästen mitt i vintern då det blev mörkt så tidigt/var dåligt väder osv osv, och att jag ska i mitt fortsatta hästägande rikta in mig på att mina hästars "viloperiod" får vara mitt i vintern. Men att under sommaren när jag (och barnen) har mera tid och är lediga ska vi göra lite mer med dom.

Är det feltänkt tycker ni?

Hur använder ni hästarna under sommaren?

Jag antar att frågan gäller mest er som är s k fritidsryttare som jag, ni som tävlar har väl fullt upp under sommarhalvåret.

Ja vad säger ni? :bump:

Sv: Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Släppa på bete är byta hage från "vinterhagen" till "sommarhage" :D Det är den enda skildnaden, ute på natten var de redan innan. Rider hela sommaren dessutom, det är ju den bästa ridtiden! Gamlingen går lätt motion 4 dagar i veckan året runt.

Och nu min nya häst som är.. något tjock, så hon måste säkerligen motionera hela sommaren :p
Och först ska hon sättas igång sen blir det ridning 5-6 dagar i veckan om jag hinner.

Vintern rider vi så ofta vi kan, våra hästar är således alldrig avställda utan i kondis hela året.

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger att jag släpper min häst på bete när hon får få ute dygnet runt i en beteshage. Jag rider henne mest hela sommaren, men låter henne vila någon vecka då och då. Hon har gått ute drygt en månad hittills.

Jag rider hela vintern också, förutom någon vecka här och där. Jag tycker nästan att det är viktigare att hålla igång dem på vinter eftersom hagarna oftast är tråkigare då.

Släppa på bete för mig är att åka från Lund, hem till min hemstad och låta pållen gå på det bete som han gjort förr i tiden :love:

Min häst ska få lite halv-vila from 3 juni t.om midsommar. Han har precis bytt ägare och stall och nu ska han på bete och smälta det hela lite, hade jag tänkt. Dessutom ska jag ha lite semester och kommer rida lite lugnt i skogen lite sporadiskt, när jag är hemma. Efter midsommar börjar jag sommarjobba och då blir det 7 veckors hårdträning ;) Sedan har jag tre veckors semester till innan jag börjar skolan och då får vi se. Ska tävla i början (LC-LB) och slutet (försöka oss på en LA:1) av augusti, det är sommarens mål! :)

När vi byter från vinterhage till sommarhage (med bete i) och låter hästen vara ute på nätterna. När hon inte går ute på nätterna går hon inte på bete, då går hon på gräs. :p

håller med föregående talare släppa på bete är att byta från vinterhagen till sommarhagen och ha hästarna ute dygnet runt
vilket vi redan gjort :D :D
rider varannan dag ungefär är ute på promender tömmkör
ja har roligt helt enklet några träningar blir det väll

Släppa på bete = låta hästen gå i stor hage med gräs, antingen långa dag pass som 8-20 eller dygnet runt.

Häst 1 halvblodssto helt och hållet fritidshäst som sporadiskt hopp- och dressyrtränades för instruktör och som reds omväxlande i skog och på bana (mer ridhus på vintern och mer skogsturer på sommarhalvåret). Reds som vanligt hela sommaren, det är ju då det är roligt att rida! Men kanske fick stå någon extra dag i veckan då man hellre låg hemma på gräsmattan och solade sig. Och de flesta ridpass blev i skogen eftersom jag och ägaren tyckte det var mysigast.

Häst 2 halvblod fritidshäst som reds regelbundet för dressyrtränare 2ggr i veckan och hopptränade 1 g i veckan, reds däremellan på ridbanan och i skogen. Ställdes av helt 3 veckor mitt i sommaren och gick därutöver i "vanlig" vinterhage med lite grässtrån.

Häst 3 halvblod dressyrhäst, äldre, med KS-känningar. Går ensam av olika skäl men kommer få större hage med gräs att gå i under sommaren. Ute dagtid pga eksem och allergi. Kommer ridas som vanligt 5-6 dagar i veckan, dvs mest på ridbanan/ridhus och lite i skogen.

Mao finns det alla varianter.

Att "släppa på bete" betyder för mig att hästen är på semester och äter gräs dygnet runt utan avbrott utom möjligen en uteritt eller liknande.

Men som min häst har det idag kallar jag för dagbete! Hon går ute hela dagen och sväller som en ballong av gräset för att sedan komma in för ridtur/träning och sedan sova inne i boxen ;)

Jag låter också min pålla vila nån eller några veckor mitt i vintern samt en efter vaccinationen. Det är ju ändå inget kul att rida då och pållan brukar bli så trött när mörkret kommer...

Men min tjej ska snart ut på bete i sommaren. Och det innebär att hon går ute dygnet runt men får fortfarande kraftfoder och ryktas och rids precis som vanligt:bump:

Eftersom jag tävlar och det är mitt i tävlingsäsongen så vilar min häst inte på sommaren även om hon går på bete dygnet runt. Jag lägger istället in ca tre veckor vintervila vid jul.

När vi släpper våra på bete så innebär de att de flyttar ca tre km från till stallet till stora gräshagar.
De flesta fortsätter rida/köra,en del låter hästen vila 4-6 veckor.

Jag kommer rida/köra Pontus 6 dagar/vecka annars blir han smällfet. Han kommer få stå från ridning/körning nån gång under januari eller februari när temperaturen kryper ner mot -30 :eek:

Jag rider/kör lika mycket oavsett årstid och om hästarna går på bete eller inte. Ibland får de vila en vecka då jag har dåligt med tid, men någon längre vila blir det aldrig. Det trivs varken hästarna eller jag med.
/M

Min polla rids som vanligt under sommaren, om inte mer. :)
Man är ju ledig och det är härligt väder. Det finns ju dock undantag. T.ex om det är 30 grader ute

Jag tänker släppa min häst på bete 6 veckor i sommar och då får han vara helt vild. Han kommer att gå tillsammans med en flock med mest yngre valacker, han kommer inte att ha några skor så jag kommer inte att kunna rida alls. Han går i grus-rasthage resten av året och jag unnar honom verkligen lite semester där han bara får vara häst. Jag kommer att hälsa på honom ofta och kolla efter fästingar och ev. sommarexem eller om det heter solexem kanske.

Att släppa på bete betyder att vi släpper dom i stor hage med massa gräs och att de går ute dygnet runt.
De får vila de första 5 dagarna och göra upp rangordning och sen rids de som vanligt 5-6 dagar i veckan.

Hej!

Släppa på bete är samma sak som ut dygnet runt på gräs..

Min tjej går redan ute dygnet runt, men inte ett uns gräs finns i hagen hon går i.. Så jag hoppas kunna släppa henne på bete.. runt 1a juni om inte vet har någon annan ide´.

/ Lavinia

Dom får gå i en gräshage dygnet runt,rider som vanligt om hon inte precis har kommit hem från betäckning eller tappat skorna...:)

Släppa på bete innebär för mig att hästarna går ute dygnet runt i gräshage.

Mina vilar aldrig på somrarna, dom har sin vila på hösten/vintern då det är mörkt och kallt, skitdåligt underlag och jobbigt att träna dom..

Jag vill ha vilan mitt i vintern, då det är tristast att rida :D .
Jag ställer sällan mina hästar helt, men det blir ju automatiskt lugnare på vintern för mig utan ridhus...
Så släppa på bete för mig är när de går i sommarhagen dygnet runt, vilket de, av min rädsla för fång, gör tidigast i mitten av juli :crazy: .
Då kan de även få ett par dagar ledigt då även jag åker på semester :banana: !!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30