Vad betyder gäspandet?

S

Stoppard

Min häst gäspar ofta när jag pysslar med henne. Är det ett tecken på välbehag?

Sv: Vad betyder gäspandet?

jag har hört att det ska vara att hästen är avslappnad/avspänd

Hennes spänningar släpper när ni umgås. Det skulle jag tolka som något mycket positivt!

Jag har hört att man ännu inte kunnat fastställa VARFÖR hästarna gäspar, men uppenbarligen gör de det i situationer de är lugna!:)

Min häst gör det också. Han gäspar nästan alltid. Extra mycket när man bortsar och pysslar om honom. Han gäspade mycket på betet i somras med :D.

hej jag har en varmblods kille på 10år han gäspar alltid tre gånger inan vid tränsning, det e så kul när jag visar han trenset så måsste jag vänta så han gäspar klart HAHAHIII. min hovlsagare säjer att det är för han blir avslappnad och han vet vad som väntas och han tycker om dte .:p

En betydelse i flocksammanhang är att: "Jag är inte den som har vakten i den här flocken, och nu tänker jag vila"

Så visst skulle jag se det som något posetivt.

stars skrev:
hej jag har en varmblods kille på 10år han gäspar alltid tre gånger inan vid tränsning, det e så kul när jag visar han trenset så måsste jag vänta så han gäspar klart HAHAHIII. min hovlsagare säjer att det är för han blir avslappnad och han vet vad som väntas och han tycker om dte .:p
Exakt som min kille, och han vägrar ta bettet förrens han gäspat klart:D

stars skrev:

Eller för att han vet attt han inte kommer att kunna gäspa på ett tag och därför gör det i förväg? :D

Våran 1½åriga hingst har gjort samma sak två ggr. Det är när det har uppstått en konflikt. Efteråt så börjar han gäspa o sen står han helt still (utan att ens plocka med läpparna, som han alltid annars vill göra).

Min fd sköthäst (vbl) gäspade också så fort han fick se tränset också blundade han å såg jätte trött ut. precis som han ville säga "du jag orkar inte ida... vi kan väl stanna hemma?"
Såg rätt kul ut...

*kanpplån*

Min nordis gäspade också innan tränsning... Jag tolkade det som att hon gjorde sig redo för en ridtur :D . "Jaha, ja. Nu är det dags då. bäst att gäspa klart nu innan"

Gäspar hästen visar den att den är tillfreds och avslappnad och det är då hästen börjar tycka det känns ok med det du föreslår och att du är ledaren, när hästen gäspar släpper den dessutom spänningar i halsen ner mot bogen vilket är mycket positivt.

Kul att läsa alla dessa svar, har aldrig tidigare funderat på det men min häst gäspar alltid innan betsling.

Bra att veta att det är positivt.

Min häst gäspar både när han är avslappnad, och när han behöver släppa på spänning, så att han ska slappna av.

Mynta2 skrev:
Gäspar hästen visar den att den är tillfreds och avslappnad och det är då hästen börjar tycka det känns ok med det du föreslår och att du är ledaren, när hästen gäspar släpper den dessutom spänningar i halsen ner mot bogen vilket är mycket positivt.
Detta glömde jag skriva:
Min kille gäspade alltid när jag skulle köra med honom, alltid!
Men när han kom från inridningen så hade han slutat med det. Så jag tänkte att det kanske var någon typ av olat som han nu slutat med:confused:
Men nu dom ???2 senaste månaderna??? har han börjat gäspa igen, så jag kom på att det helt enkelt betyder att han börjat tycka att det är roligt med ridning:D Han verkar gäspa när han vet att han ska arbeta;)

Hmm min gäspar MINST 10 ggr när jag har tränsat... oftast runt 15, japp jag har räknat... Ingen idé att ha nosgrimma om man har bråttom...

Jag har en liknande undring. Min valack halvgäspar ofta. Ofta ett par gånger innan det blir en riktig gäsp. När han "halvgäspar" så öppnar han bara munnen lite halvt och joxar dessutom runt en massa med tungan.

Är det något speciellt eller bara en liten föreberedande gäspning?

Hästen jag lånar gäspar alltid efter att jag ridit bettlöst :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
918
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka