Vad betyder gäspandet?

Sv: Vad betyder gäspandet?

Jättebra att din häst gäspar - gäspningen kommer av att hästens spänningar släpper - Om du masserar din häst så kommer du att få många gäsp som tack:D

Min häst gäspar innan tränsning och när man tar utdet:smirk:

Ååå vad skööönt! Då kan jag vara lugn med att min Pålle är tillfreds nu då i sitt nya stall?? Han flyttade igår till nytt stall och ikväll såg jag att han stod och gäspade! *ler*

Hejsan!

Intressant att läsa allas inlägg. Min unghingst gäspar också en del. Fast jag har upptäckt att gäspandet inte alltid är positivt. Vissa gånger har det berot på tandvärk eller att en tand sitter och dinglar i en tråd. Men det är bra att ni andra har upptäckt ett positivt samband, så att även jag kan börja se det ur den vinkeln och inte bara leta efter tandproblem.

Mvh Myy

hehe min sköthäst ett varmblod flemar alltid minst 3 ggr innan man får på tränset..för när man sträcker sig med tränset mot huvudet så sträcker han ut det och flemar lite..så sänker man handen så slutar han åså igen :smirk:

det är riktigt sött när han gör så :love:

min hovslagare sa att gäspandet betydde, iaf med våran häst, att han är tillfreds med att vara 'underlägsen' oss, att han trivs i sin rang.

Min medryttarhäst gäspar nästan jämt efter ridningen. Så det betyder alltså inte att han är megatrött, utan bara avslappnad?

Enligt "min" massör fiser och gäspar hästen när spänningar släpper så jag skulle vara mycket glad om jag var du!
(iofs gäspar min häst också, så det är jag redan:D )

haha.. min varmblodskille är precis likadan, hade en kompis som hade en varmblodstös som också gjorde på samma sätt. Kanske går i släkten:p

mina hästar gäspar alltid efter träningen, spec travaren. Han både gäspar och grejar med käken. Har fåt för mig att det är för att lösgöra spänningar och sånt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
918
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka