Vad betyder detta?

replica

Trådstartare
CEA ua


Var inne på en kennel och är intresserad av en valp från dem, följande "kod" finns angående den valpen på hemsidan.

Någon som kan översätta?:p
 
Sv: Vad betyder detta?

Det är en ögonsjukdom. Här kan du läsa mer http://www.svak.se/_Sidor/hundarna/cea.html
Jag antar att det är en bordervalp, då är den troligtvis ögonlyst. Fråga uppfödaren allt du undrar över. Inga frågor är dumma!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder detta?

Ah, tack så mycket!:bow:

Så CEA står för sjukdomen, men vad betyder "ua"? Utan Anmärkning?:crazy:

Och om det enbart står CRD, betyder det då att valpen har den varianten?
 
Sv: Vad betyder detta?

UA är utan anmärkning, om dom bara skriv CEA, tja då får du nog fråga uppfödaren vad h*n menar.
 
Sv: Vad betyder detta?

Och om det enbart står CRD, betyder det då att valpen har den varianten?

CEA = CEA är en ärftlig ögonsjukdom som i värsta fall kan leda till blindhet. Den bär namnet efter den ras där fenomenet först upptäcktes, Collie Eye Anomoly. Det är också främst hos collie-rasen som sjukdomen är ett problem, men även border collien kan drabbas.
Man talar om primära och sekundära symptom för att beskriva CEA. De primära symptomen är CRD och Colobom, sekundära symptom är blödningar i ögat och/eller näthinneavlossning.

CRD är den minst allvarliga varianten av CEA. CRD står för Choria Retinal Dysplasia och innebär en missbildning av åderhinnan och näthinnan som sitter vid den bakre väggen av ögat. Det leder till att hunden, på det ögat, får blinda fläckar i synfältet.

Det är lättast att upptäcka fall av CRD om valpen ögonspeglas när den är cirka åtta veckor, men egentligen är det först i kombination med Colobom som åkomman blir skadlig.
Colobom är en grop längst bak i ögat. Den uppträder i eller vid synnerven och kan bli så stor som en ärta. Detta orsakar blödningar och i värsta fall näthinneavlossning. Både total näthinneavlossning och kraftiga blödningar i ögat leder till blindhet. Colobom är inte lika lätt att upptäcka vid en valpspegling.

Tidigare trodde man att CEA var ett recessivt anlag men ny forskning gjord av Berit Wallin Håkansson, Nils Wallin Håkansson och Åke Hedhammar tyder på att det istället följer en polygen arvsgång.
Med det menas att sjukdomen inte träder fram förrän en kombination av flera arvsanlag uppträder samtidigt.

Alltså ska en hund som har CRD i mitt tycke inte avlas på och jag skulle heller inte köpa en sådan hund/valp.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 188
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp