Vad betyder detta? Utställning!! Tyska

Smurfoff

Trådstartare
Utställnings resultat:

Offene klasse: 1 x V1
1 x ANW. Dt. Champion VDH
1 x CAC
Jüngstenklasse: 3 x VV 1, 1 x VV 2
Jugendklasse: 3 x V1, 1 x V

Någon som kan förklara för mig vad detta är för bedömningar, priser?

Sv: Vad betyder detta? Utställning!! Tyska

Offene klasse: 1 x V1 ---> Öppen klass 1 x excellent med första placering i konkurrensklassen

1 x ANW. Dt. Champion VDH ---> 1 x tyskt cert (vdh = tyska kennelklubben)
1 x CAC ---> 1 x cert (står inget om från vilket land)

Jüngstenklasse: 3 x VV 1, 1 x VV 2 ---> Valpklass: 3 x mycket lovande valp (HP, alltså hederspris i sverige) med första placering i konkurrensklassen, 1 x mycket lovande valp (HP) med andra placering i konkurrensklass

Jugendklasse: 3 x V1, 1 x V ---> Juniorklass: 3 x excellent med första placering i konkurrensklass, 1 x excellent

tack så mycket!! Kan en valp bli valp champion? hade blivit unghundschampion tydligen.

I tyskland får du i vissa utställningar både tyska cert VDH och "vanliga" cac så i angivet fall fick den 2 cert på samma utställning men de kan inte läggas samman för att du ska bli champion snabbare - i vart fall inte i vår ras.

Men vad är isf ett "vanligt CAC" och vad används det till?

En valp kan inte bli valpchampion men i tyskland kan man bli juniorchampion. Då krävs det 3 juniorcert. När hunden sedan går upp i unghundsklass börjar de samla "vanliga" tyska cert, då krävs det 5 stycken för att bli tysk champion. unghundschampion finns inte så antagligen syftar de på juniorchampion.

Dessutom kan man i tyskland samla klubbcert för att bli klubbchampion inom sin rasklubb.

sorry jag mena junior champion... Men sen är inte tiken utställd som vuxen. Men är de bra resultat=?

Men hur menar du inte räknas i Sverige? Ett cert är ju alltid landsspecifikt? Vore bra att veta för mig för min ena hund är tysk junior champion (VDH JCH).

Men ett tyskt cert (anw. Dt champion) är väl ett CAC? Precis som ett svenskt cert också är ett CAC? Trodde CAC var den internationella benämningen bestämd av FCI på ett cert? Där varje land har olika bestämmelser för hur många CAC man behöver för att bli utställningschampiom i det landet. Eller är jag helt ute och cyklar?

På (många) tyska utställningar kan du få både cac och vdh på samma gång. Detta ska hänga samman med att Tyskland var två länder.

Jaha vad konstigt, det är ju ett och samma sak ändå? Det blir ju liksom bara ett cert när man räknar ihop det, man får ju inte två cert som används till samam sak på en utställning, då skulle man ju bli champiom väldigt fort. Tycker det är knasigt iaf!

Instämmer och det blir lite "rörigt" men inte desto mindre är det så och det redovisas och registreras också. Så här registrerades "vårt" resultat i september

V1 - CAC - CAC(VDH) - CACIB-R

Sedan är det som du säger - man får bara räkna det som ett cert. :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Utställnings resultat: Offene klasse: 1 x V1 1 x ANW. Dt. Champion VDH
Svar
2
· Visningar
629
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar