Vad betyder det här i översättning?

Sv: Vad betyder det här i översättning?

"Hårsäcksinflammation i området där näshålan möter svalget" låter det som. Vad kärlinjicerad slemhinna är vet jag dock inte.

Hårsäcksinflammation är det garanterat inte (jag kan dock ha 'skrivit av' fel, kanske ska stå ngt annat liknande?), men 'lägesbestämningen' är nog korrekt. Danke!

Jo, follikulit är faktiskt hårsäcksinflammation så det låter ju lite lustigt..
Att slemhinnan är kärlinjicerad betyder att kärlen syns extra tydligt/är ovanligt rikliga. Brukar tyda på inflammation.
Har för tillfället dålig fantasi och kan inte komma på ngt som kan se ut som "follikulit" (antar att det var handskrivet, eller?)

Nej, det är dataskrivet, men om man ställer ett blött glas på texten blir den ganska oläslig.. märkte jag =/

Om det är någon hjälp till vad det kanske ska stå så är det alltså resultatet av en endoskopi på en häst och det där jag inte riktigt kan se vad det kan stå syndes på endoskopin som små läbbiga vitgula 'pluppar' på slemhinnan.. Såg ganska vidrigt ut faktiskt :crazy:

Jag vet alltså 'på svenska' vad endoskopin visade, men var nyfiken på den ordagranna översättningen så att säga, för att lära mig mer. T ex då att nasopharynx är området där näshålan möter svalget som phie talade om =)

Och då vet jag exakt vad som var kärljinjiceringen med, det när man såg blodkärlen jättetydligt, typ 'blek' slemhinna och så ett nät av illröda kärl.

Lite off topic.

Men har du en sjuk häst igen?

Du måste ha lagt ner mer pengar på veterinärvård 2006 än vad min häst kostade. Lider med dig.

Lite off topic.

Men har du en sjuk häst igen?

Du måste ha lagt ner mer pengar på veterinärvård 2006 än vad min häst kostade. Lider med dig.

Eh, jag har haft tre sjuka hästar 2006, så eh jo..

Fast nu har jag för första gången i hela min hästkarriär (jag är 29 och alltid haft häst fast det var inte mitt ansvar det första decenniet iaf *s*) råkat ut för förkylning/virusinfektion på hästarna. Måste dock säga att jag föredrar det framför hälta ;)

Men valacken fick ngt skit (lindrig tempstegring, inget snor/hosta/annat men blev väldigt flåsig av ansträngning) vid årsskiftet, han är helt återställd men det tog ett tag. Men nu har båda småflickorna haft väldigt sparsamt vitt näsflöde, ingen temp etc. Men ena lilldamen lät inte bra från luftrören i galopp, så vi tog ett blodprov och gjorde en endoskopi, och det är en del av resultaten från den (i övrigt sa den bara 'inget diirekt slem, ej irriterad vid nedförandet av endoskopet) jag ville ha översatt här.

Damen är dock pigg och glad i övrigt, men vore ju synd att nonchalera något och riskera större problem, därför jag ville ha det kollat. Och det visade sig ju vara ett mycket klokt drag. Så nu blir det lite lugnare några veckor, och hålla ett litet öga på andra damen med.

'måttlig till kraftig follikulit i nasopharynx, kärlinjicerad slemhinna' vad blir det 'på svenska'?

kan tänka mig att det är en hårsäcksinflammation när det gäller flimmerhåren svalget (näshåla/svalg). Kärlinjicerat betyder att kärlen är extra tydliga och kan tyda på inflammation/irritation.

/Lizzie

Jag satt och kikade i böckerna igår för att se om jag kunde lista ut vad det ska stå där jag ställt glaset, helt klok blev jag ju inte, men i hästens konvalescens står om "svalginflammation (faryngit, lymfoid follikulär hyperplasi)"

Och det var ju slemhinnan som var inflammerad och som visade sig för mitt amatöröga med de där 'vita plupparna' på (i massor, läbbigt värre såg det ut).

Så det är nog löst nu vad som menades iaf, även om jag lyckats förstöra orginaltexten på pappret.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 298
Senast: annikarun
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 626
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag ska översätta min titel på uppsatsen till engelska. Min titel är på svenska "Ska bibliotekarier bli övervakare nu? En kvalitativ...
Svar
18
· Visningar
1 182
Senast: Youma
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 823
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka