Vad betyder ak??

Tussinussen

Trådstartare
Hoppas att travfolket kan hjälpa mig...när man skriver om att en häst har t ex 11.0 ak, vad betyder ak?

Tack :bow::bow:

Sv: Vad betyder ak??

a = auto
k = kort (distans)

:confused::confused: ännu mer förvirrad :rofl:

För att förtydliga: jag är översättare och detta har dykt upp i en text där man nämner en travhäst i förbigående. Jag måste uttrycka detta på något sätt på engelska och jag begriper inte ens vad det betyder på svenska. :crazy:

11.0 är den tid som hästen har sprungit på. Detta är en medeltid/ km över den distans som hästen gick och betyder att hästen i genomsnitt springer en km på 1 minut och 11,0 sekunder. a (auto) är starmetoden som användes. Här starar man antingen genom ett voltsystem eller med hjälp av en startbil, där hästarna samlas upp bakom startvingen och sedan kör bilen ifrån vid startlinjen. a= auto = att loppet startades med bil. k (kort) förklarar hul långt loppet var. Kort betyder i de flesta fall att loppet var 1640 m (ett och ett halvt varv runt en travbana) Loppet kan även ha varit 1140 m,men det är mindre vanligt.

Hoppas att du förstod lite mer nu. Försökte i vart fall att förklara basic.

Det där vad en hemskt bra förklaring :love:
Hoppas att TS förstår för det går nog inte förklara bättre än sådär :D

11.0 är den tid som hästen har sprungit på. Detta är en medeltid/ km över den distans som hästen gick och betyder att hästen i genomsnitt springer en km på 1 minut och 11,0 sekunder. a (auto) är starmetoden som användes. Här starar man antingen genom ett voltsystem eller med hjälp av en startbil, där hästarna samlas upp bakom startvingen och sedan kör bilen ifrån vid startlinjen. a= auto = att loppet startades med bil. k (kort) förklarar hul långt loppet var. Kort betyder i de flesta fall att loppet var 1640 m (ett och ett halvt varv runt en travbana) Loppet kan även ha varit 1140 m,men det är mindre vanligt.

Hoppas att du förstod lite mer nu. Försökte i vart fall att förklara basic.

:bow::bow:

tack

nu måste jag bara komma på vad motsvarigheten är på engelska :cool:

:bow::bow:

tack

nu måste jag bara komma på vad motsvarigheten är på engelska :cool:
Jag skulle nog formulera mig ungefär såhär:
"Has a record in 1:54,1 at the mile."
Kanske ytterligare förvirrande? Kanske inte "exakt"?
Jag tror dock att det är det enklaste för en amerikan att förstå detta. 11,0ak motsvarar 1:54,1 på 1609m.

Europa kör med kilometertider (snitt per km) och USA kör med tidsangivelser. De kör de flesta lopp över en mile (1609m) och då blir översättningen som ovan.

Hittade denna tabell för omräkning:
http://www.stallbredbyn.com/pdf/mileskm.pdf

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar