Vad betalar ni?

S

Sweet

För små hösilagebalar? Vad väger balarna och vilken TS har de?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Vad betalar ni?

ca 40 kg, TS 55-60% ord pris 2.50 kr/kg, jag ger 2 kr/kg hemkört och avlastat så jag är bortskämd =)

Balarna varierar i vikt mellan 35 - 45 kg, men de flesta ligger på 40 kg. Bonden väger alla balar i samband med lastning så jag betalar för exakt antal kilo.
 
Sv: Vad betalar ni?

Ett tips.Det går alldelles utmärkt att utfodra med stora balar även fast man har några hästar,jag har 250 kg balar till tre hästar,håller i flera veckor fast jag gör av med 1 bal på 10 dagar,superfint med hög torrsubstans,1.50 kr kg
 
Sv: Vad betalar ni?

Jag betalar 70:- per bal som väger ca 35 kg, ts 60%. Vintertid har jag funderat att ge storbal men inte kommit dit än.

Kvalitén på dessa är fantastiska (har råkat ut för skräp innan, med jord o slaskiga tovor etc i o det är svårt hitta småbal där jag bor).
 
Sv: Vad betalar ni?

Är du galen människa??? MAX 4 dagar att en bal håller.. skulle inte vilja hitta minhäst död i boxen av botualism.
 
Sv: Vad betalar ni?

Morotsbiten skrev:
Är du galen människa??? MAX 4 dagar att en bal håller.. skulle inte vilja hitta minhäst död i boxen av botualism.

Fat botulism har väl inget med hur länge balen varit öppen att göra? Antingen finns bakterierna som bildar giftet eller inte?
Det som däremot kan vara farligt är ju tillväxt av mögel o annat äckel
 
Sv: Vad betalar ni?

var på en föreläsnig, minns inte vad föreläsaren heter. med då sa hon att det har gått lite snett när man börjar vacssiner för att kunna ge ett foder!!

en liten tanke bara... :smirk:
 
Sv: Vad betalar ni?

Eh?? det beror väldigt mkt på ts halten, dessutom brukar en bal hålla mer än en vecka öppnad :angel:

Vi använder 300kg bal till 4 st hästar och en sådan går åt på en vecka. Har aldrig råkat ut för en "dålig" bal pga att den varit öppen en vecka!

Möjligen så kan problemet uppstå när det är väldigt varmt ute!
 
Sv: Vad betalar ni?

Men boutolism kan man få av allt stråfoder även vanligt gräs.

Idag är det ju så att det är sämre höskörder pga av våtare sommrar och ett sätt att ändå få ut tillräckligt med stråfoder är ju att ensilera, med det följer ju riskerna och varför skulle det vara så hemskt att vaccinera mot det??

Världen ändras ju!

Gillar inet det där "gamla" tänket att levde de förut så kan de göra det nu.... Det var säkert hästar som dog av boutolism förut med men man visste inte vad det var då eller så avfärdade man det med något annat.

Jo man vaccinerade ju inte hästarna förr i tiden mot A2 heller
 
Sv: Vad betalar ni?

olgaklara skrev:
Eh?? det beror väldigt mkt på ts halten, dessutom brukar en bal hålla mer än en vecka öppnad :angel:

Vi använder 300kg bal till 4 st hästar och en sådan går åt på en vecka. Har aldrig råkat ut för en "dålig" bal pga att den varit öppen en vecka!

Möjligen så kan problemet uppstå när det är väldigt varmt ute!
Det här handlar litet om min tråd om stora ensilagebalar (som ingen svarat på) men jag är intresserad av att veta på ett ungefär hur länge en stor bal håller (450 kg) ute i hagen när det är kallt. Enligt hippocampus hemsida så är det inte att rekommendera att balarna är mer än ca. en vecka gamla, men det verkar vara flera här som använder sina balar mycket längre.
 
Sv: Vad betalar ni?

Sweet skrev:
För små hösilagebalar? Vad väger balarna och vilken TS har de?

Tacksam för svar! :bow:


Jag ger 300kg bal och betalar 300kr för den den har en ts halt på 65% vilket jag är super nöjd med
 
Sv: Vad betalar ni?

Mina balar ligger på 400-500kg ts på 72 (väldigt torrt), betalar 350kr/st. Fodrar upp en bal på ca 1 vecka på 6 hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
11
· Visningar
612
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp