Vad betalar ni per månad?

diabla

Trådstartare
Ni som har stora hästar, alltså inga ponnies, och rider "normalt" och inte vad ni betalar på sommaren, utan på vintern, vad betalar ni per månad då?

Jag vill jätte gärna ha egen häst igen och försöker räkna ihop ungefär vad det kommer kosta. jag kommer inte iihåg vad jag betalade för foder så det är därför jag undrar.

vet att alla äter olika men om 100 stycken svrar så får man ju ett ungefärligt pris.

Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni per månad?

Då räknas väl Islandshäst som ponny?? ;)

ja men en isis också da!

vill veta av så många som möjligt!

Säg gärna vad era hästar äter i korthet.

detta betalar jag i månaden.

Hö 600kr/ månad
Korn 62.50kr
betfor 92.50kr
Müsli 104.50kr

fodret räcker i ca 2 månader men jag har slagit ut d på 1 månad.
sen tillkommer mineraler och vitaminer.

Där jag står ingår fodret i stallhyran. Men min kompis köper kraftfoder för 600 kr i månaden, till hennes nordsvensk som är under uppbyggnad.

jag betalar pellets och sånt till min häst men kan dra av momsen så blir billigare en ca

kraft basic : 179. räcker ca i 2- 2½ månad
betfor: tror den kostar 149 men är oräker de räcker i 3-4 månader

hö ger jag henne ca 15 kilo per dag men får de gratis så behöver inte tänka på den kosnaden men annars så säljer dom (min farbror har en bondgård) hö för ca 1-2 kr per kilo , de är då riktigt bra hö oxå med högt närigsvärde :)

Kbltravare 27 år, 158 hög, väger 620 kg. Svårfödd. Skrittpensionär.
14-16 kg hö - ingår i hyran, tyvärr skithö:(
5-6 liter lusernstrå - 225 kr för 25 kg, går åt ca 1/mån.
1 liter havre - 4 kg/kg
1 liter kornkross - 4 kr/kg
5 dl betfor - 3.50 kr/kg ca
5 dl vetekli - 3.50 kr/kg
1 dl bryggerijäst - 7.80 kr/kg + moms
Miner Grön, Kiselgur, Nyponskal, Profeed, Timjan, Flexijoint/BioGlucomin, tokosel, morötter
Spån 3-4 balar/mån*75 kr/ st
Räcknar på runt 800-1000 kr för spån, lusern och kraftfoder.

*Stallhyra: 700 kr/månaden
*Hö: 400-500 kr/månaden
*Spån+halm: ca 400 kr/månaden (har renlig ponny)
*Kraftfoder+mineraler+vitaminer: varierar mellan 50-200 kr/månaden beroende på hur mycket hon rids och vilka värden på höet.
*Försäkring: ca 300 kr/månaden (har full veterinärsförsäkring men ingen livsförsäkring)
*Hovslagare: ca 1000 kr/7de vecka
*Massage: 400 kr/månaden

Sen är det ridhus/ridbana avgift, vaccination, raspning av tänder, utrustning, träningar m.m...

Detta är en D-ponny. Men det som skiljer är väl bara maten typ och den kostar ju väldigt olika iallafall...

Senast ändrad:

i min pålles stall kostar det 1500 kr/mån inkl strö, grovfoder (hö), havre, betför, vetekli, mineraler.

har ett varmblod som väger ca 500 kg, äter mest grovfoder, på vintern får han ca. 8-10 kg hösilage på kvällen och går på fri tillgång i hagen så får väl i sig runt 20 kg per dygn. Får betfor mest för att ha något att blanda saltet i så åfr ca 2-4 dl/dag, har nu ätit krafft protein. En sån 30 kg säck kostar typ 450 kr men den har räckt över 6 månader, men behövde inte ge spec mkt av det för att han skulle få i sig proteinmängden. Så hans foder kankse går på ca. 100 kr i månaden om ens det, för hösilaget ingår i stallhyran.

Men när du har vet vad din häst behöver mer av så jämför olika foder !! Jag jämförde 3 olika när jag behövde mer protein till min häst
krafft protein innehåller 330g SmRP och kostar ca 450 för 30 kg , men jag behövde bara ge 0.3 kg/dag, tittade även på mustangs protein + innehåller bara 130g SmRp och kostade typ 200 för en 20-25 kg säck (tror jag), tittade även på Kraffts musli grön 135g SmRp en 20 kg säck för oxå ca 200 kr. (skulle ha fått get typ 1 kg av mustangen och kraffts musli).
Så per dag var mustangen nästan dubbelt så dyr som krafft protein och kraffts musli var nästan 3 gg så dyr :eek:
så det lönar sig att jämföra priserna!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 368
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 144
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
34 921
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka