Vad betalar ni i kallhyra?

Sv: Vad betalar ni i kallhyra?

Verkar vara rena djungeln när det gäller för att ha sin häst inhyst....
Marknadsmässiga priser verkar det inte finnas något som heter!
Något som kanske vore intressant i sammanhanget, (eftersom detta ligger på "Hästverksamhet"), är om man betalar svart eller vitt.....

Senast ändrad:

Jag betalar vitt=)

Skulle inte tro att vi får så många "Jag betalar svart"-svar...:grin:
Frågan är ändå relevant när det gäller hästföretagande.
Jag VET att det förekommer en hel del svarta pengar. Om man vill starta ett seriöst inackorderingsstall med godkänd anläggning efter all konstens regler, så jobbar man i motvind, om man säger så......

Vår stallägare har regelrätta kontrakt med advokat å så iom att det är ett travbesiktigat stall. Så där får vi betala skatt hela högen=)

Tja, det funkar hos oss. Snövitt och enligt konstens alla regler. Mer jobb, ja. Mer pengar, ja.
Men efter att ha stött på alla möjliga konstiga stallägare och dåligt skötta/ undermåliga/ hästovänliga anläggningar så måste jag säga att det är värt det!

*kl*

Jag betalar 1500/månad kallhyra, då ingår en box och 4 fodringar/dag, ridhus, paddock.

Vi sköter själva in och utsläpp och betalar för spån, hö och foder för det vi tar utöver kallhyran.

I en kallhyra ingår ju endast utrymmet. Dvs box, hage, förvaring, el, vatten, ev ridbana osv. Strö, foder och tjänster tillkommer och då har du en varmhyra.

Vi betalar 1000:- i kallhyra. Lösdrift med stor hage, ligghall, stall med boxar, kallvatten, ridhus, ridbana, corall. Och såklart el. Sen tillkommer ev tjänster, foder, strö till boxarna/hallarna osv.

jag betalar 1000 i kallhyra och i det ingår box, hage,uppvärmd sadelkammare, gödselhantering, el och Varmt/kallt vatten även lunchfodring i hage.
jag köper sedan hö och spån av stallägaren då det ät smidigast och billigast.
sedan är det rullande schema på helger och jag har valt att ta in/utsläpp för att minska kostnaden. så den som tar in/ut fodrar även då. sedan har jag oxå eget kraftfoder. annars finns möjligheten att även köpa det av stallägaren som köper in på bulk.(billigare än säckar)
sedan är det precis bredvid ridskolan som har 2 ridhus som man får betala separat.

betalar vitt, då stallet drivs som företag.

Senast ändrad:

Betalar 500kr mån.

Då ingår:
*Halm + Spån
*Insläpp + Utsläpp
*Fri tillgång ensilage (under vintern) elr hö
*Boxplatsen så klart
*Hagar (enskilt elr i flock)

+ att jag hjälper stallägaren att t ex rida elr köra någon av deras hsätar då och då.

Betalade 800:- kr/månaden i förra stallet jag hade hästen uppstallad i (fyra år sedan).
Då ingick stor box (drygt 4x4), el, vatten, stora hagar, gödselhantering, bra analyserat hö, havre, utsläpp, insläpp, fyra fodringar/dag, två täckesbyten/dag, centralt beläget.
Kallhyran i den summan var 500:-/månaden, vilket betalades på sommaren när hästarna inte åt hö (dock alltid uppstallade på natten, året runt). Fattar inte idag att de inte tog mer betalt, ofta var till och med boxen mockad :eek:

Betalar 500kr mån.

Då ingår:
*Halm + Spån
*Insläpp + Utsläpp
*Fri tillgång ensilage (under vintern) elr hö
*Boxplatsen så klart
*Hagar (enskilt elr i flock)

+ att jag hjälper stallägaren att t ex rida elr köra någon av deras hsätar då och då.

Oj! Så billigt kan jag nog inte ens hålla mina egna hästar i mitt eget stall!

Verkar vara rena djungeln när det gäller för att ha sin häst inhyst....
Marknadsmässiga priser verkar det inte finnas något som heter!
Något som kanske vore intressant i sammanhanget, (eftersom detta ligger på "Hästverksamhet"), är om man betalar svart eller vitt.....

Egentligen talar saken i sin natur, det är bara att titta på vilket pris för att inse var de svarta pengarna ligger.;)

Jag betalar 1200 kr i kallhyra för box, då ingår den service vi ger varann dvs kollektivt. Vi har varmbonat fikarum, sadelkammare och övrig förvaring. Tillgång till spolspilta, fast då får vi förflytta oss tvärs över gatan. Gemensamma inköp av torv och hösilage vilket var och en får pröjsa efter åtgång. Hagar självklart, både vinter och sommarhage.

Så här litet och pluttigt är vårt stall.

lillastallet_stor.jpg

Och vi har som sagt ett litet, litet fikarum.:D

lillafika1_stor.jpg

Jag betalar 600 kr i kallhyra, då ingår box, hage, ridhus, belyst ridbana, spolspilta, el & vatten, sommarbete.
Sen använder jag silage, halm och lite korn. Totalt blir det för mig ca 12-1300 kr i månaden (detta är inkl kallhyran).

Stallet drivs kollektivt och man har 1 pass i veckan (totalt 21 pass per vecka).

500 kronor, då ingår el,vatten, box,saltsten,mineraler, staket, tvättmaskin, torkrum, spolspilta,stallskåp, och ridhuskort till hästen.

Sedan utöver det betalar jag för täckeshantering,strö,foder, och mockning.

Jag betalar 700kr för utebox, ut/insläpp och alla fodringar 7 dagar i veckan. Självklart även hage.
Ska stallägarna bort så tar jag hela stallet (de var ex i fjällen förra veckan då tog jag hela stallet alla pass, mockning etc) handlar mkt om att ge och ta och jag trivs super.

Hos mig betalar min kompis 500:-/mån inkl lösdrift med vindskjul och liggunderlag, fri tillgång på hö och utfodringar, ev täckesbyten m.m. Sen betalar hon var 3e säck foder, b-vitamin, mineralhink för att det var enklaste sättet för oss två. Till våren/sommaren ska det byggas nytt stall så då får alla hästarna varsin box och då kommer det ingå boxsströ. Min kompis får slava lite hos mig under stallbygget så behöver hon inte betala så mycket i hyra sen :p

Vad betalar ni i kallhyra?
Vad ingår?
Är det hage, vatten och box typ? Underlag i boxen, ingår det?

Betalar 400 kr per box i kallhyra, och det är för:
- box
- sadelkammare (dock utan krokar/sadelhängare- det har jag fått köpa själv),
- el (ej varmvattenberedare, då kostar det mer)
- tömning av gödselstack
- vinterhage (ca 6000m2) med stolpar+band, dock får jag röja sly själv + sätta upp bandet....och skaffa handtag + grindisolatorer

All övrig kringutrusning har jag skaffat själv, ex elaggregat med tillbehör, grepar, skottkärra, krokar, vattentunna ute m.m.

Tycker själv det är på gränsen till för mkt betalt eftersom jag får göra allt jobb själv, exempelvis röja all sly som växt upp i hagen - vattenpumpen behöver byggas in för att inte frysa så det ska vi fixa också... Men det är en granne som äger stallet och jag vill ha hästarna hemma så jag har inte så mycket att välja på...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 047
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Och isåfall har ni koll på vad som ingår och vad ni betalar för den? Jag satt idag och jämförde gravidförsäkringar stenhårt och kom på... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 259
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Blir inte vettig på min SAM ansökan. Jag får fel 1) Jag har inte svarat på om mitt jordbruk ingår i en koncern. Det har jag visst! 2)...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: fejko
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 955
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Vad heter den här?
  • Tovig katt