Vad betalar ni för vaccinering?

Sv: Vad betalar ni för vaccinering?

Tillåter de att man gör så hos er? Nu har vi inte kvar distriktsveterinärer på riktigt nära håll (dvs 1,5 mil bort) längre, men när de fanns fick man inte komma dit med häst för vaccination. De hade kontor + mottagning för smådjur och tillät inte att man körde dit en häst eftersom de inte hade stordjursmottagning. Jag frågade, för jag tyckte att det hade varit ett smart sätt att spara en hel del pengar på. Men, nej, man fick vackert betala för att de körde ut i stället...

Våra distriktare har drop in onsdagskvällar . Kör dit med hästen de vaccinerar i transporten och ingen utkörningsavgift utgår . Varför skulle de inte "få"
Göra så ?

Sitter o betalar räkningar o blev lite nyfiken på vad ni andra betalar för den årliga vaccineringen, inte boutulism.
Vart i landet befinner ni er, tar ni ut disktriktarn, privat veterinär, eller åker ni iväg till klinik. Är det samma pris om det är både influensa o stelkramp eller billigare om det bara är influensa?

Jag betalade totalt 550:-, privat veterinär som åkte ut, fick både stelkramp o influensa detta år. Tror det kostar 50:- mindre för bara influensan.
Befinner mig i Östergötland.

Jag kan inte separera botulismen då jag vaccinerar mot det , men för influensa+botvac+stelkramp landar det på ca 900 för en häst om Dv kommer ut . Vi har inga privata veterinärer kvar häromkring alls . Stelkramp är ju vart tredje år men skillnaden i pris är marginell vare sig eller .
Vaccinerar alltid på klinik om
Jag ändå är där, då brukar kostnaden halveras .

kl.
Jag använder DV i halland och dom tar
bilavgift 225
Basavgift 175
Inställelseavgift 284,13

Sedan för varje häst
Vaccination 139,86
Equilis resequin 207
Förbrukningsmatrial 10

Och moms på detta.

Tillåter de att man gör så hos er? Nu har vi inte kvar distriktsveterinärer på riktigt nära håll (dvs 1,5 mil bort) längre, men när de fanns fick man inte komma dit med häst för vaccination. De hade kontor + mottagning för smådjur och tillät inte att man körde dit en häst eftersom de inte hade stordjursmottagning. Jag frågade, för jag tyckte att det hade varit ett smart sätt att spara en hel del pengar på. Men, nej, man fick vackert betala för att de körde ut i stället...

Ja än så länge gör dom det. Mn ärligt talat skulle det inte förvåna mig om det av nån princip skulle sluta. Jag har startat en trend (:D) att göra så här i krokarna och eftersom distriktarna jobbar en del på provision kan jag föreställa mig att de en vacker dag tycker att vi inte får komma. Av den anledningen funderar jag på att börja vaccinera i samband med att ponnierna ska mätas på klinik istället..

Vaccinerade pållen i förra veckan och betalade 440 kr för influensa + stelkramp. Åkte till klinik med "drop-in"-vaccinering, dvs ingen klinikavgift utan bara sprutans kostnad. Håller till i Skåne.

Snälla, du får hemskt gärna pm:a vart du åker. Jag tog ut distriktaren från Flyinge och det stavas DYRT.

KL
Vaccinerade förra helgen. 700 kr för två hästar som fick A2+stelkramp. Veterinären kom hem till stallet.

*kl*

Förra året tog jag ut privat veterinär. Vaccination mot hästinfluensa gick på 500:-, plus 400:- i inställelsearvode (vet. åkte någon mil). 2009 tog samma veterinär 400:- för vaccinationen (+ inställelsearvode). Stockholms norrort.

På tisdag kommer uppdatering om vad det går på i år, på nya orten!

delvis kl
Kul med många svar o intressant att det skiljer sig såpass mycket ändå.

Jag har gångavstånd till kliniken så jag promenerar dit med mina, brukar kosta ca 1000kr/häst men då får de botulism också.
Har för mig att botulismen kostar 540:- iaf å vet sa att det var den dyra så den andra är väl ngt biligare då.

Själva vaccinet kostar ca 200:-/dos. Resten är efter vad ens veterinär har mage att ta för att komma ut.

Att vaccinera är hyfsat lätt eftersom det sker intramuskulärt. Egentligen konstigt att hästägarna inte får göra det själva, ( antar det är pga av att nån utomstående måste stämpla in i passet etc).

Grisägare brukar vaccinera själva särskilt i större besättningar. Och det är liksom ingen större skillnad på hur man gör det mer än att grisarna oftast är besvärligare än vad en häst är då hästarna är mer hanterade dagligdags. ( Grisarna vaccineras dock inte mot influensa utan mot bla rödsjuka/parvo, men principen är ju den samma).

Jag kan vaccinera själv om det kniper men när det gäller grisarna är det enklare när man är två. Så min vanliga vet kommer ut och så gör vi det tillsammans. Och han tar ju relaltivt facilt betalt.

Nu är fakturan lite (för mig) knepigt formulerad, då hästen fick sina tänder kollade samtidigt.

Undersökning/behandling 999,50
Sedering 217
Medicin 165
Vaccination 445
Reseersättning 156

Fattar jag det hela rätt, så kostade vaccinationen (hästinfluensa + stelkramp) 610:- + moms.
Stallet ligger någon mil utanför Heby. Tog ut veterinär från Ultuna djursjukhus.

Stockholm
Influensa/botulism 550kr styck.
Influensa+stelkramp 550kr.
Privat vet som kommer ut.

influensa tas det automatiskt av veterinären eller måsta man säga till??

Distiktarn tog 1677kr för två hästar hos mig, de finns ca 6km från mig,

Ni som vet kan gärna förklara för mig vad Botvax B Vet 0 är för något
även vad Equip är för något,

Dålig planering gjorde att jag fick ta ut veterinären till gården för vaccinering av bara en häst, kostade totalt ca 1400 kr.

Botvax = Botulism vaccin
Equip = influensa.

Equip FT vet innehåller även stelkramp vaccinet

kolla på fass ; )

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft veterinären ute För att vaccinera hästen. Stelkramp o invluensa. Kul sen kom räkningen 945kr!!!!! En häst två vaccin men...
2
Svar
32
· Visningar
3 032
Senast: Melynda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar