Vad betalar ni för ert hö?

Ponnymorsa

Trådstartare
Har haft mina hästar inackoderade, där grovfodret har ingått i hyran.
Därmed har jag inte brytt mig om vad hö priset ligger på.
Sist jag köpte hö tror jag det låg på 2,50/kg men nu när jag kollade så ville en leverantör ha 4kr/kg. Vad betalar ni?
Det gäller vanligt torrt hö i småbal. Skulle även vara intressant att veta om man betalar mer för ett näringsrikare hö, eller om det är sak samma.

Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Har haft mina hästar inackoderade, där grovfodret har ingått i hyran.
Därmed har jag inte brytt mig om vad hö priset ligger på.
Sist jag köpte hö tror jag det låg på 2,50/kg men nu när jag kollade så ville en leverantör ha 4kr/kg. Vad betalar ni?
Det gäller vanligt torrt hö i småbal. Skulle även vara intressant att veta om man betalar mer för ett näringsrikare hö, eller om det är sak samma.

Jag betalar 1.70 kilot, men då tar jag analysen själv och får anpassa utefter vad den säger. Det är ju inte alltid som det blir billigare med billigare hö (med tanke på vad man måste tillsätta i form av proteintillskott osv.) Jag skulle acceptera ett pris upp till 2,50 och själv ta analys på höet. Över det skulle jag vilja veta vad jag köper dvs analys ska vara gjord så jag kan räkna på det. Det kan ju mycket väl vara så att jag tjänar på att köpa ett hö för 4 kr kilot om det passar så bra att jag inte behöver ge något annat tillskott :) Så tänk lite i de banorna istället för att stirra dig blind på kilopriset bara:idea:

Jo, det har jag haft i åtanke.
Men detta är ett icke analyserat hö.
Kanske beror på vart i landet man bor?

Senast jkag köpte så betalade jag 2.50,-/kg. Analys fanns men ganska taskiga värden.
Tycker 4,-/kg låter dyrt om det inte är nåt speciellt med det. Kan vara att efterfrågan är högre än tillgången nu innan det nya kommer och därför dyrare.

Kom på en sak till.

Ingår hemkörning i ditt pris?

Hörde att 5kr/kg inte är ovanligt att betala!
Ska kanske tillägga att de prisuppgifter jag fått är inkl moms.

Jo, det har jag haft i åtanke.
Men detta är ett icke analyserat hö.
Kanske beror på vart i landet man bor?
jo, det skiljer ju över landet förstås. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Om jag skulle köpa ett hö för 4 kr kilot skulle jag vilja vara säker på att leverantören verkligen vet vad h*n pysslar med när det gäller sin vallproduktion. När det gäller mitt hö så kommer det från en lantbrukare som inte gödslar sin vall eller gör andra åtgärder på den annat än att han tar det hö han hinner helt enkelt (bedriver spannmålsodling som huvudsaklig gren och tar hö för att han måste hålla vallen öppen för EU-bidragens skull). Men det är jag medveten om och jag köper från honom för att det är smidigt för mig (nära och brukar oftast bli hygieniskt bra).

En annan vallodlare i krokarna säljer sitt hö för 4 kr kilot, men då är det en mycket välskött vall och mycket god kvalitet både hygieniskt och näringsmässigt. Om jag inte hade "min" höleverantör så nära skulle jag definitivt köpa av den som tar 4 kr kilot utan att gnälla (för 4 kr är nog egentligen en mer rimlig produktionskostnad med tanke på diesel- och arbetskostnaden). Den vallodlaren tar också analys eftersom han har mjölkkor och behöver ha bra koll.

Jag tycker det är en markant skillnad från höbonde till höbonde.
När jag köpte mitt egna hö så betalade jag ca 2kr/kg, ej analyserat men bonden erbjöd mig en analys om jag ville.
När jag köper av stallägaren som hämtar det hos den lokala höbonden, betalar jag 2,75 kr/kg, ej analyserat.
Ska nu flytta till en större anläggning där hö't kostar 3,70 kr/kg, analyserat och hemkört av bonden själv.
Kan även tillägga att alla dessa priser är inom samma stad.

Detta hö som jag talar om bör hålla en hög kvalitèe, då både elitryttare och större ridklubbar köper det. Så hemkört och klart för 4 kr kanske inte är så farligt. Jag hade kunnat göra egen analys på det, men funderar på om det är värt det, eftersom jag inte vet exakt var höt kommer ifrån. Om det är långt mellan åkrarna, så kanske värdena skiljer sig för mycket?
Hur gör nì?

Du kan väl höra med bonden om leveransen kommer från samma fält eller hur det ligger till?

Är det hemkört pris så tycker jag det är helt ok.

Jag betalar 2 respektive 1 kr för oanalyserat hö, där det senare är OK men garanterat med halvtaskiga värden (har getts som frukost/lunch i hagen till fler hästar där min häst knappt ätit något, därav att jag vägrade lägga ut mer pengar på det). Vill jag ha det hemkört cirka 1,5 mil tillkommer någon hundralapp, har dock inte räknat ut vad det blir i kilopris med det tillagt.

4-5 kr/kg hade jag aldrig betalat oavsett hur analysen sett ut, jag ger ändå kraftfoder och tillskott oavsett, men jag har heller aldrig sett några sådana priser här.

Instämmer. Jag hade aldrig betalat så mycket. Här omkring ligger nog det vanliga på 1.50-2.50 kr/kg. Väldigt få bönder säljer dock till kilopris. Antingen betalar man per bale eller så betalar man för full transport. Tror jag har betalat 1200 kr för mitt boggiesläp knökat till taknocken med balar. Kommer inte ihåg riktigt hur många balar jag fick in, men har för mig att det var runt 75 st hårdpressade. Helt ok analys.

Har betalat 2 kr/kg i flera år, men från årsskiftet betalar jag 2,40 kr/kg. (balat hö på drygt 15 kg med analys)

Jag betalar 2.50/kg för mitt hö och det är "för bra" för mina tävlingshästar, dom blir feta på det antal kg jag vill att dom ska äta (10kg om dagen)+ hela dagar i gräshage, dom är även lättfödda så jag har fått köpa hösilage från samma bonde med sämre värden så att dom ändå kan få mkt att tugga på. Han tar först hö och sen andra och tredje skörd hösilage på samma fält. Här fanns ingen halm i vintras att köpa då förra sommarens skörd regnade bort.

Jag tar analysen själv på höet och bonden betalar, jag har inte varit med om att det är olika priser på höet om det är bättre eller sämre värden, det är lite hö som hö.

Senast ändrad:

Just idag betalar jag ca 1 kr kilot för hö i rundbal. Fanns ingen analys så jag tog det själv och det enda jag behöver komplettera med är lite mineraler och lusern.

En annan bonde jag köpt av tar ca 2.40 kr kilot för hö i småbal. Analyserat, ungefär samma värden som ovan. Samma bonde tar ca 1.70 kr kilot för storbalshö, oanalyserat.

En annan bonde i trakterna tar 3.30 kr kilot för småbalshö. Analyserat, OK värden.

Så det varierar väldans beroende på bonde...
Södra Dalarna

Har betalat mellan 2-3,125 kr/kg inkl moms för mitt hö. Skaffade häst i december och kunde tyvärr inte få hö från samma bonde hela säsongen. Har dessutom fånghäst som stödfodras med hö i mager hage. Har varit nöjd med mitt hö, bra hygienisk kvalitet och hästen är blank och fin :)

Vi betalar 2,25 kr/kg, tar analys själv som bonden betalar. Bra ridhästvärden, man kan ge tillräckligt tuggbehov och enkelt att komplettera med lucern på normalfödda hästar.

Jag har ett hö på gång till hösten, som nog kommer hamna på runt 4 kr/kg inkl leverans (35 mil till bonden) och analys. Det beror dock på hur värdena ser ut, är det FÖR bra så blir det inte det höet då mina går på lösdrift och har fri tillgång.

I dagsläget har jag storbal och betalar ca 0,5 kr/kg. Analyserar och hämtar själv, rätt dåliga värden framförallt på proteinet men bonden är samarbetsvillig och kan tänka sig att anpassa årets skörd mer som vi vill ha det (vi är några hästägare som köper av honom). Då kommer ju priset att gå upp lite förstås vilket är helt ok.

Är det just nu du skall köpa så är det höga priset inget konstigt det var ett katastrof hö år ifjor och en stor del som tar torrhö normalt fick inte in någonting ifjor utan de flesta valde att rädda in någonting genom att ta det som hösilage/ensilage istället och det gör att det är nästintill omöjligt just nu att få tag på något hö alls och priserna skenar för det lilla som finns.
Pratade för några dagar sedan med en av de stora höleverantörerna här nere (i annat ärende men halkade in på hö också) och han hade aldrig varit med om något liknande trots ca 30 år i branschen. Mer än hälften av hans normala leverantörer hade tappat i stort sett hela sina skördar och stora delar av det som faktiskt lyckades bärgas såg för jäkligt ut för att det blivit regnskadat. Han jagade som en tokig nu för att kunna erbjuda sina stamkunder i alla fall något hö fram till den nya skörden, just nu hade han ett parti hemma som såg allt annat än roligt ut och det till ocker pris då han själv fått ge mer än han normalt säljer för.

Så de priser som gäller på marknaden just nu fram till nya skörden är ju inte precis "normal" priser. Frågan är bara hur det går med årets skörd, här nere står fälten i full blom efter den tidiga våren, tyvärr syns ju bara skitväder i väderprognoserna framåt, har danskarnas långtidsprognos rätt så blir det inget höväder alls under hela juni och det börjar likna fjoråret och då blir det inte kul.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama