Vad betalar ni för ert hö?

Sv: Vad betalar ni för ert hö?

Vi betalar 1 kr/kg för hösilage som har jätte bra värden :) Våra fölston klarar sig på detta, de har fritillgång och går på lösdrift.
Har endast 2 km till vår höbonde men vi köper så många balar vi tror det kan gå åt under vintersäsongen, skulle det inte räcka så kan vi bara framåt vårkanten åka och köpa mera balar, oerhört smidigt!
Vi själva kör hem balarna direkt från åkern när de har blivit plastade :) Kan även få det hemkört om vi inte skulle kunna hämta men då tillkommer det en liten extra kostnad.

Vi är super nöjda och sen är det jätte nära och hämta balarna :) Så kan verkligen inte klaga!

Ok, då finns det ju en rimlig förklaring.
Förhoppningsvis blir det bättre år framöver.

Hö med högt proteinvärde hänger ihop med hur pass det är gödslat.
Man betalar för kvalitén o gödslet har blivit svindyrt.

Å andra sidan får bonden en mkt större mängd om han väljer att gödsla

Hö med högt proteinvärde hänger ihop med hur pass det är gödslat.
Man betalar för kvalitén o gödslet har blivit svindyrt.

Å andra sidan får bonden en mkt större mängd om han väljer att gödsla

Proteinmängden påverkas inte av om det är gödslat eller inte tyvärr det är bara tillväxten som påverkas alltså hur stor skörd det blir.

Men har alltid hört att betet blir kraftigare om man gödslar. Menas det bara då att betet växer fortare?
Man märker ju en stor skillnad på återväxten om gräset är gödslat eller inte :)
Gräset blir även mörkare grönt om det har blivit gödslat, varför blir det så?

Min bonde hade kanonhö med över 100g i SMRP/ kg-häst.

Förra året gödlade ha ej o fick skitdåligt. 28. ett misstag som han inte skulle göra om. Du får ju en kraftigare växt som har mer bladverk.

Äsch. Jag kan inte allt om detta...:angel:

Min bonde hade kanonhö med över 100g i SMRP/ kg-häst.

Förra året gödlade ha ej o fick skitdåligt. 28. ett misstag som han inte skulle göra om. Du får ju en kraftigare växt som har mer bladverk.

Äsch. Jag kan inte allt om detta...:angel:

Proteinvärdet beror på när man slår gräset. Om du gör det tidigt i gräsets utvecklingsstadium så är proteinet högt om du väntar längre är det lägre. Om du väntar superlänge närmar det sig nollvärden.

Sedan beror det säkert på gräsart också.

Kan inte heller sånt här ;)
Men vår höbonde har oerhört bra ordning på sina åkrar och eftersom han har det så får han ju bättre värden eftersom han gödslar och även bättre tillväxt, det skulle han nog inte få om han inte hade gödslat... :)

Så jag tror nog allt att gödslingen har en stor betydelse för vilka värden man får och vilken återväxt man får men jag kanske har helt fel... Rätta mig gärna annars :D

Forest Autumn: Tack så mycket för en förklaring :)

Senast ändrad:

Proteinvärdet beror på när man slår gräset. Om du gör det tidigt i gräsets utvecklingsstadium så är proteinet högt om du väntar längre är det lägre. Om du väntar superlänge närmar det sig nollvärden.

Sedan beror det säkert på gräsart också.
Tror inte att det är så enkelt- naturbete tidigt skördat skulle m a o ge bra proteinvärde dvs innan blomning.

Jag ser stor skillnad på mina ogödslade beten. magert o det gödslade mörkgröna frodiga välväxta.

Får väl ta prov...:grin:

KL

Iår betalar jag 2kr/kg och då tar stallägaren hö själv så jag behöver inte hämta :)
Han är även gullig å ska bala det i småbalar iår åt mig eftersom jag hatar löshö :p

I vintras köpte jag hö från en annan bonde som tog 2,5kr/kg och det kändes ganska dyrt då jag dels fick hämta det själv och dessutom innehöll väldigt mkt "pinnar" som min häst ändå inte äter upp..
Dessutom betalade jag per bal som han hävdade att de skulle väga 20kg men det var bara bullshit när jag började väga hemma :mad:

Skördas det samtidigt en gödslad vall och en ogödslad så får du exakt samma värde däremot väldigt mkt mindre skörd från det som inte är gödslat.
Du ser ingen som helst skillnad på hur mkt protein det finns i ett gräs, det kan lika bra vara mer protein i det som ser tunt och klent ut jämfört med det som är kraftigt och frodigt.
Därav också nyttan av analys för man kan aldrig genom att besiktiga med ögat se vad ett hö innehåller.
Att man sen kan läsa sin vall och vet på ett ungefär var den landar genom att titta på den innan skörd är en helt annan sak, det man då tittar på är i vilken växtfas de olika gräsen är i vilka som gått upp i ax mm
I år skall det bli ganska spännande att se värdena (om det kan behaga att bli skördeväder snart), i år är svingelsorterna markant före tom de tidiga timotejsorterna de brukar vara mer i fas med varandra, troligen kommer svingeln ha tappat massor av protein medans däremot timotejen nog står sig rätt bra kommer alltså att bli väldigt olika värden beroende på hur stor andel svingel det står på fälten så i år vill det nog till att skaffa analys även för de som normalt tror de klarar sig utan.

I det här fallet är Gylle och jag helt överens.
Det beror bara på gräsets utveckling var proteinhalten hamnar.

I vinter har jag varit tvungen att köpa hö och betalade 3.50/kg. Fick hämta själv. För min del bryr jag mig inte om priset så länge kvalitén är bra.

KL
Här har de slagit vall för ett par veckor sedan och det lär väl bli lika bra som förra året. Förra året hade jag smrp 69 och MJ minns jag inte exakt men 8-8.5 tror jag det var. Det ingick i hyran då men jag tror det låg på ca 1.50 kr kg då.

Om de tog det för ett par veckor sedan (2 veckor?) så lär du ha väldigt mkt högre värde upp mot 100smrp om det är en normal vall. Lär vara lite väl kraftigt till hästarna har fodrat med sådant i år och det är inte kul.
Hade det skördats nu hade det nog hamnat runt de värden du hade ifjor, provskördarna verkar ligga väldigt jämt i hela södra halvan av landet timotejen verkar ligga på ungefär 70-80smältbar nu däremot har raj och svingel rasat ner mot 40.
För två veckor sedan låg timotejen över 100 i smältbar.

Jag betalar 1.50 kr/kg för hö och då får jag skicka in analys själv. Höet skördas på gården där jag hyr in mina hästar. Under kallare årstider kör vi hösilage och då betalar jag 1 kr/kg och får vi välja om jag vill ha hackat eller med långa strån. Även det är gårdsproducerat och jag får skicka in egen analys.

Jag är väldigt nöjd med höet, dels för att jag vet hur det produceras, och att jag slipper frakta det. Det är dessutom frächt och luktar gott och ligger bra i värden för mina hästar.

Jag köper småbalshö för antingen 18, 20 eller 25 kr kilot.
Det beror på vem av de tre personerna jag köper av.
Den som tar 18kr äger gården vi bor på och får då köpa billigare, 20:-/balen av en konöis, 25:-/balen av en företagare som lever på foderförsäljning.

18:-/balarba ligger på 10-12 kg ibalnd 12-14kg.
20:-/balarna ligger på 11-14kg.
25:-/balarna ligger på 8-12 kg..

Alla är ungefäärr lika fina, den med 20:-/balen är ngt dammig dock knappt märkbart.
Fina värden i alla 3.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama