Vad betalar ni för era hästar per månad?

Att räkna 0 kr i stallhyra när man har eget stall känns ändå lite märkligt för mig som precis lagt 15 000 kr på staketmaterial och en ganska liten yta terrängarmering. Det är ju inga kostnader jag hade haft "ändå" liksom. Och visst är det på sitt sätt engångskostnad, men engångskostnader tenderar att uppstå precis hela tiden. Vi behöver t ex byta våra lysrörsarmaturer till LED inom kort, vi har satt in nya fönster i stallet, vi har hårdgjort ytor, och så vidare och så vidare. Och då har vi ändå ett rätt så modernt och genomtänkt stall, som vi själva planerat och projekterat för att det ska bli bra och underhållsfritt. (om än då i stenbyggnader från 1880-talet, men de är kvalitet rätt igenom :D )
Fast när jag stod installad i kollektivstall fick vi ändå betala typ staket och såna grejer själva (fast vi delade ju det på fler då så klart) trots att vi utöver det också betalade stallhyra. Så jo, det är mycket billigare att slippa betala flera tusen i månaden för stallhyra och bensinkostnader fram och tillbaka till stallet. Jag har alltid fått betala hö och strö själv, det har aldrig ingått i stallhyran utom det korta år jag stod på ett helinackorderingsställe som jag verkligen inte trivdes på.

Jag har haft eget stall sen januari 2017 och vi har bytt ut allt staket en gång under den tiden, tre hagar. Inte allt på en gång, men i omgångar. Det är klart att det är dyrt precis när man gör det, men inte jämfört med vad jag la på bara stallhyra (för en häst!) innan.

Jag har både mer tid och mer pengar över nu trots att jag har två hästar och bara hade en när jag inte hade eget stall. Den lille kostar inte lika mycket som stallhyran gjorde utslaget i månaden och tiden det tar att mocka, ta hand om och motionera en häst till är inte längre än tiden jag fick tillbringa i bilen innan. (Hade kanske varit annorlunda om det var en till tävlingshäst, men det är en shetlandsponny.)
 
Fast när jag stod installad i kollektivstall fick vi ändå betala typ staket och såna grejer själva (fast vi delade ju det på fler då så klart) trots att vi utöver det också betalade stallhyra. Så jo, det är mycket billigare att slippa betala flera tusen i månaden för stallhyra och bensinkostnader fram och tillbaka till stallet. Jag har alltid fått betala hö och strö själv, det har aldrig ingått i stallhyran utom det korta år jag stod på ett helinackorderingsställe som jag verkligen inte trivdes på.

Jag har haft eget stall sen januari 2017 och vi har bytt ut allt staket en gång under den tiden, tre hagar. Inte allt på en gång, men i omgångar. Det är klart att det är dyrt precis när man gör det, men inte jämfört med vad jag la på bara stallhyra (för en häst!) innan.

Jag har både mer tid och mer pengar över nu trots att jag har två hästar och bara hade en när jag inte hade eget stall. Den lille kostar inte lika mycket som stallhyran gjorde utslaget i månaden och tiden det tar att mocka, ta hand om och motionera en häst till är inte längre än tiden jag fick tillbringa i bilen innan. (Hade kanske varit annorlunda om det var en till tävlingshäst, men det är en shetlandsponny.)
Så kan det ju absolut vara. Men vi hade troligtvis bott betydligt billigare om vi inte hade hästar - här är som sagt mark och fastigheter dyrt. Så det blir ju också en kostnad, som vi betalar framför allt räntor på varje månad. Men jag förstår ju att det inte är så i hela landet. Samtidigt är jag inte så pepp på att räkna ut vad hästarna kostar ner på öret, så länge jag har råd har jag hästar om jag vill liksom!
 
Har två hästar varav ägaren står för försäkring på den ena.
Stallhyra 4.000:- ink hö. (Ingen service)
Strö 1.200:- (spån just nu, hoppas på billigare halm i höst)
Försäkring 1.000:-
Hovslagare 1.500:- utslaget
Tillskott/kraftfoder ca 600:-

I år har jag verkligen slimmat allt så knappt köpt någon utrustning, ridit kanske två-tre träningar, tävlat en del men så lokalt som möjligt. Tävling blir nog ändå en tusenlapp i månaden utslaget på ett år.
 
Jag betalade:
Stallhyra: 2500 kr/månaden och då ingick allt förutom strö.
Strö: 500 kr/månaden
Försäkring: 500 kr/månaden
Hovslagare: 600 kr/månaden
Foder: 200 kr/månaden

Med lite smått och gott som utrustning osv så hamnade jag ungefär på 5000 kr i månaden för min häst :).
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
671
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 761
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 657
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp