Vad betäcka med?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppla
  • Startdatum Startdatum
H

hoppla

Hej! Jag fick en liten idé, jag skulle ev vilja ha en D-ponny efter mitt sto. Stoet är ett halvblod på ca 160. Nu undrar jag då vad ni som kan det här tror om förutsättningarna för att betäcka med en b-ponny Welsh. Går jag upp till c-ponny så är väl risken stor att den blir en övervuxen ponny väl?
Mitt sto har både hopp och dressyr blod i sig men inga suveräna gångarter. Lite flacka gångarter. Hon är ganska tuff i psyket och lite svårhanterad så jag vill inte avla med nåt som är likadant. Men hon är väldigt snäll att rida och hoppar jätte bra!

Jag har tänkt att få en allround ponny men gärna med fint steg.

Är det någon som har nåt tips på en bra hingst i västra götaland? Eller råd om vad jag bör tänka på? Då menar jag goda råd, inget annat!! :)

Sv: Vad betäcka med?

Risken finns för att avkomman går över ponnymåttet. Jag vet en avkomma e: 128 cm-hingst u: 145 cm-sto som var 155 cm vid 5 år. Mamman är renrasigt halvblod med "fullstora" föräldrar och antagligen liten själv pga tvillingfödsel.

Wojne, wojne, det vill jag ju absolut inte!! :) Men, vad 17 gör jag då då? Måste typ ha en hingst på ca 120 cm och hoppas på det bästa...

Det är alltid en chansning...

Kompisens gamla halvblodssto E. partisan, betäcktes med halvblodhingst, och fick ett stoföl på 151 som vuxen :mad: , då betäckte dom henne istaället med en welshhingts på 125 cm, för att få en c ponny till dottern i framtiden...och fick en hingst på 148... :mad:

Så man vet aldrig, men även om det blir "taskig" höjd, så är dessa hästar helt klart säljbara idag, till ganska bra priser ändå tycker jag...

Jag har 2 st åringar hemma, korsning Hbl-NF. Mammorna (hbl med i stort sett samma härstamning) är ca 155-157 cm och pappan (NF) är 140. Vet inte hur stora de kommer att bli men den ena är nu 135-137 och den andra är ngt mindre. Tippar på att den större kommer att växa över ponnymått (enl. tattarmått skulle han bli 148 precis) men man vet ju aldrig..

Ja, jag kanske ska chansa och se vad det blir...
Är det ingen som vet någon fin hingst inte för långt från Trollhättan? Jag hade egentligen tänkt betäcka med ett halvblod nästa sommar men kom på den här idén nu. Så jag har ingen koll alls på några ponnyhingstar. Med ett helt gäng barn i familjen så låter det vettigare med en ponny!

Men du, är det verkligen en så himla fiffig idé ?

Att producera ponnyn till barnen verkar ju inte heller översmart om stoet är vass i temperamentet, hade hon varit toppensnäll så är det ju en sak, men en som är vass skulle jag INTE göra ponnysar till barnen av.

Det är förmodligen mycket billigare och mindre chansning för dig att köpa dig en ponny.

Håller med! Bättre att köpa en snäll och lugn ponny så barnen kan känna sig trygga med istället för att avla en liten fölis som är ung och oberäknelig...

Senast ändrad:

Jag får väl erkänna att det inte bara är barnen som vill ha en ponny... Barnens mamma (läs jag) vill hemskt gärna ha en ponny oxå. Nå väl, jag får fundera på saken... Visst kan jag väl köpa en ponny till barnen men det är ju inte riktigt det som är grejen utan att vi vill ta ett eget föl!

hoppla skrev:
Ja, jag kanske ska chansa och se vad det blir...
Är det ingen som vet någon fin hingst inte för långt från Trollhättan? Jag hade egentligen tänkt betäcka med ett halvblod nästa sommar men kom på den här idén nu. Så jag har ingen koll alls på några ponnyhingstar. Med ett helt gäng barn i familjen så låter det vettigare med en ponny!
Om du ändå har stoet gående hemma, varför inte betäcka med en welsh-hingst med mkt gott temprament. Skulle avkomman bli för skarp(vilket jag inte tror, mkt beror ju på hanteringen) kan du ju sälja den som tävlingsponny. Tänk på att inom ridponnyavel är det alltid lättare att avla uppåt än neråt vad gäller höjden. Med halvblod med i bilden kommer ofta vad jag brukar kalla halvblodsyndromet, dvs att storleken går uppåt helt plötsligt nån generation senare. Vi hade under många år ett bra sto som var korsning russhingst på halvblodssto, 138cm hög, om hon betäcktes med c eller d ponnyhingstar fick hon avkomma över ponnymåttet. Vi var lite fundersamma efter första fölet som var efter en welshhingst som blev 151cm hög som vuxen!
Lycka till, om ingen avlade nåra föl skulle det ju inte finnas några att köpa för hugade spekulanter.

Det är svårt det där... Men med en B-ponny pappa så bör det ju bli en D-ponny, men det kan man aldrig säga säkert...
Hade en jättefin D-ponny själv i slutet på 90-talet som var efter B-ponny hingsten Jesper RW48, mamman var stor häst, korsning halvblod/fullblod.
Min ponny var en Maxad D-ponny... Så nog är det en chansning (storleksmässigt) och marknaden för övervuxna ponnyer är ju iprincip obefintlig..
MEN å andra sidan... resultatet kan bli väldigt bra! Detta sto gick/går Msv hopp, och FEI dressyr... otroligt fin ponny :love:

En kompis betäckte sin maxade D-ponny (renrasigt fullblod) med B-ponny hingsten Sörelgens Chess (också welsh, duktig hopp-ponny) och fick bra resultat, en D-ponny på ca 145cm. Avkomman fick 9:a på hopptekniken har jag för mig på 3-års eller kvalitets...

Tyvärr har jag inte så stor koll på vad det finns för welsh-hingstar i B-ponny storlek att betäcka med idag, men det bör ju vara nån som har visat lite resultat på tävlingsbanan också (samt ett bra temprament givetvis)... särskilt om du skulle få för dig att sälja som tävlingsponny eller att dina barn ev blir intresserade av att tävlingsrida i framtiden...
LYCKA TILL!

Senast ändrad:

Förra året hade jag 2 halvblodston i ponnyhöjd på betäckning med vår lillhingst på 117cm. Hingsten har i stamtavlan förfäder under 122cm. Fölet som har kommit i år är lika stort som halvblodsfölen i samma stall.
Vill man ha en welsh sekt B som är litet till sitt sto så är minsta hingsten i avel diag Moflos Fester uppe i Näsåker, han är runt 120-125 om ja nte minns fel. Han har bra stam och både dressyr och hoppdiplom på 3 årstest (Han är inte så gammal ännu)
Vår sekt B hingst är 127 cm och hans storebror 130 cm. Runt dig så vet jag bara om större hingstar runt 135cm, du har Fleetfoot, Clic, Coulthard bla. De betäcker halvblodston.

Känner två helsyskon u.sv.halvblod e.godkänd welshhingst som båda blev under ponnymåttet, d-ponnyer.

alltid en chansning men såna är väl till för att ta ? :p en bekant har betäckt sitt lilla eng.fullblodssto (ca 152) med Moflos Fester och förhoppningsvis ska den fölisen stanna på ponnymåttet då det är tänkt att det ska bli en ridponny :love:

och sen kan man även betäcka två d-ponnyer på 145 resp 147 cm och få en stor häst! Avkomman är idag dryga 2 år, är 150+ och växer fortfarande....

Men i det fallet så finns väl stort längre bak i generna ;)
Det känns som om det bara finns 2 säkra raser att avla på; Shetland och Welsh Mountain. De blir inte större än 130 någon av dem :D

En tant jag känner betäckte under flera år sitt welshmountainsto (118 cm tror jag) med halvblodshingstar, bla Artist och Cortus. De är små D-stora C idag. Funkar det med liten mamma och stor pappa (Cortus är 170 cm) så borde det ju funka tvärtom också! Man behöver ju inte heller oroa sig för att fölet ska bli för stort för stoet att bära heller (i fallet ovan var detta heller inte ngt problem, det verkade som att fölen anpassade sig till mamman inne i magen och sen växte mer när de kom ut).
Vet även ett halvblodssto (Master-Gassendi) på ca 155 cm, som fick föl med en C-ponny förra året. Han verkar än så länge se ut att hålla sig inom ponnymåttet, fast det är kanske lite tidigt att sia något om.

Tack för era svar! :bow:
Ska kolla upp hingstarna ni skrivit om... Typiskt om det inte finns någon "liten" i min närhet som kunde passa.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 459
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna