Vad består en bra ridhusbotten av?

S

Svanhild

Undrar lite vad en bra ridhusbotten består av... vad är bäst o mest lättskött?

Sv: Vad består en bra ridhusbotten av?

Paddex !!! (hyttsten) om du ska göra från början.
visst är materialet i sig lite dyrare men du behöver ju inte en masssa lager m olika grus o stensorter osv. utan bara dränera o lägga ut paddex i princip...finns jättebra info på deras hemsida, paddex.se tror jag det är...

Mmm, funderat på paddex själv... har aldrig sett det IRL... bara läst o hört väl om det:) Finns det att tillgå över hela landet eller är det sånt som bara finns runt de berömda storstöderna?:crazy:

Det är en restprodukt från ett pappersbruk. Består av det som blir över när man avsvärtar gamla tidningar och gör pappersmassa av dem, dvs fibrer, trycksvärta och fyllmedel (främst kalciumkarbonat).
Färgen är ljusgrå. Materialet ger bra fäste, är sviktande utan att vara djupt alls och ligger "stilla" (behöver inte harvas så ofta).

www.softride.se

Det står på hemsidan att det är "stopp i produktionen", detta är inte korrekt.

PS. Min "reklam" tjänar varken jag eller min arbetsgivare på, däremot arbetar jag på det pappersbruk som materialet kommer ifrån. Därav min detaljkunskap i ämnet. "Mellanhanden" som sköter hemsidan tjänar dock en slant... ;)

Nja säger jag om att lägga paddex inne...Det funkar bäst på utebanor.

Till TS:
Ska du ha det till dressyr/hopp/allround?
Har själv mest erfarenhet av dressyrunderlag men då tycker jag fortfarande att sand och träflis är det bästa toppskiktet.
Om man har stor plånbok red jag på ett trevligt underlag på en anläggning i Skåne och det var importerad natursand och någon Profiberblandning. Mycket svikt.

Mvh Malin

Nja säger jag om att lägga paddex inne...Det funkar bäst på utebanor.

Till TS:
Ska du ha det till dressyr/hopp/allround?
Har själv mest erfarenhet av dressyrunderlag men då tycker jag fortfarande att sand och träflis är det bästa toppskiktet.
Om man har stor plånbok red jag på ett trevligt underlag på en anläggning i Skåne och det var importerad natursand och någon Profiberblandning. Mycket svikt.

Mvh Malin

Nja, så stor plånbok har vi ju inte så...:crazy: det är väl om det blir av tänkt som en allroundbana...

Dammar paddex eller varför inte ha det inne?

profiber :bow::bow:
sviktar, dammar inte, halkfritt, tyst väldigt lättskött.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar