Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

diabla

Trådstartare
Jag är förvirrad, jag har alltid trott att det är temperaturen ute som bestämmer när pälsen sätts och fälls, men nej, de tär det tydligen inte. Just nu är det kallare här än vad det har varit hela året, och nu bestämmer sig mitt sto för att börja fälla! när hon som mest behöver pälsen så vill inte hennes kropp ha den. så vad är det som "bestämmer" när päls förändringen startar? Sollljus? väder? värme kyla? nån instinkt bara eller vad?
:confused:

Sv: Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

Ljuset är det. Har också alltid trott att det är temperaturen.

diabla skrev:
Jag är förvirrad, jag har alltid trott att det är temperaturen ute som bestämmer när pälsen sätts och fälls, men nej, de tär det tydligen inte. Just nu är det kallare här än vad det har varit hela året, och nu bestämmer sig mitt sto för att börja fälla! när hon som mest behöver pälsen så vill inte hennes kropp ha den. så vad är det som "bestämmer" när päls förändringen startar? Sollljus? väder? värme kyla? nån instinkt bara eller vad?
:confused:

Jag tror ändå att det är både ljuset och tempaturen. Min gamla häst brukar fälla som mest vid den här tiden på året annars (när det har varit en normal vinter). Visst fäller hon nu också men inte alls så mycket som hon brukar.

Det stod i en ridsport tidigare år att det beror på ljuset.

Det är ljuset! Men värme sätter mer fart på fällningen.

Det är ljuset helt klart, jag har haft sama hästar i olika stall, olika värme och olika mycket ljus, de åren jag stod i ett varmare stallet men där stallägaren var "släckgalen" så det enda ljuset var egentligen bara dagsljuset och någon timme på kvällen, DÅ var mina hästar som grizzlybjörnar, numera står de i ett stall som är kallare men där ljuset får vara tänt tills det är kvällsfodrat vid 21-21.30, nu har de nästan ingen vinterpäls alls.

Jag tror att pälsfällningen beror på flera olika saker.
Min häst står idag på kallstall och är ute många timmar. Hon började fälla sin vinterpäls litelite i förrgår. När hästen stod på ett vanligt stall så började hon alltid fälla veckan efter nyår. Då var hon ute mycket färre timmar och fick alltså mycket mindre ljus.
Min privata teori är att ljus behövs för att de ska börja fälla men att de inte fäller om det är för kallt så de behöver pälsen.

Choklad skrev:
Det är ljuset helt klart, jag har haft sama hästar i olika stall, olika värme och olika mycket ljus, de åren jag stod i ett varmare stallet men där stallägaren var "släckgalen" så det enda ljuset var egentligen bara dagsljuset och någon timme på kvällen, DÅ var mina hästar som grizzlybjörnar, numera står de i ett stall som är kallare men där ljuset får vara tänt tills det är kvällsfodrat vid 21-21.30, nu har de nästan ingen vinterpäls alls.

Tror nog iofs inte att det beror så mycket på "konstgjort" ljus utan på det riktiga dagsljuset...

tigerfisken skrev:
Tror nog iofs inte att det beror så mycket på "konstgjort" ljus utan på det riktiga dagsljuset...

Nä, och du tror inte att höns på hönserier värper på vintern ljust på grun av det kostgjorda ljuset heller eller samt att det värper mer iom att de har ljust dygnet runt :smirk:

Men du får väl tro vad du vill, enda gången mina hästar var som raggsockar var i det här stallet där det inte var tänt någon gång, det har som sagt i stort sätt ingen päls alls nu och inte i andra stall som har haft ljuset på heller. Jag har dessutom sett exkat samma sak med flera bekantas hästar.

Ljus påverkar hormonerna och sätter igång både hårfällning och brunster. Ston brunstar :love: tidigare på året om man ger dem ljusterapi.

Kolla alla småfåglarna som tjoar som värsta vårkören ute nu. De snackar om ett fenomet som vi inte sett röken av ännu....Våren!
Vad har fått dom i sån extas?.....Ljuset.

Jaha, där lärde jag mig nått nytt igen! :D

Trodde också att det berode på värmen. Men fick inte riktigt ihop det med att hästen fäller som en tok nu och det är flera flera minus ute.

Tänk vad man lär sig här på buke ;)

Choklad skrev:
Nä, och du tror inte att höns på hönserier värper på vintern ljust på grun av det kostgjorda ljuset heller eller samt att det värper mer iom att de har ljust dygnet runt :smirk:

Men du får väl tro vad du vill, enda gången mina hästar var som raggsockar var i det här stallet där det inte var tänt någon gång, det har som sagt i stort sätt ingen päls alls nu och inte i andra stall som har haft ljuset på heller. Jag har dessutom sett exkat samma sak med flera bekantas hästar.

Jaha kanske det spelar roll fast jag tror ändå på att det riktiga ljuset har störst betydelse. I hönserier så borde dom väl i såf ha något slags ljus som innehållar mer uv-ljus så att det "härmar" solens strålning och dessutom så blir det ju rätt varmt i ett hönseri. Men vad vet jag. Fast visst nån betydelse kanske vanliga lysrörslampor gör, jag vet inte har aldrigt tänkt på det. Mina höns värper på sommaren men inte på vintern, trodde det mest berodde på att dom inte vill lägga sina ägg i minusgrader.

Mia_R skrev:
Ljus påverkar hormonerna och sätter igång både hårfällning och brunster. Ston brunstar :love: tidigare på året om man ger dem ljusterapi.

Funkar vanliga glödlampor och lysrör som ljusterapi? Ska man inte ha extremt ljust med typ dagsljuslampor om det ska ha någon riktig effekt?

Funkar vanliga glödlampor och lysrör som ljusterapi? Ska man inte ha extremt ljust med typ dagsljuslampor om det ska ha någon riktig effekt?
Starkt ljus påverkar oss alla. Vilda fåglar som lever i städer kan börja häcka mitt i vintern om de utsätts för starkt ljus av alla lampor. Den vanliga julstjärnan kräver 12-timmars dygn för att blomma, i vanliga hem blommar de inte om ifall de står för ljust och varmt. Folk som lider av vinterdepressioner och får ljusterapi mår bättre. Det är hur starkt ljuset är som påverkar vår hypofys, vid ljusterapi är allt vitt, vitt, vitt. Kläder, väggar, tak, golv, möbler, allt för att det ska bli så ljust som möjligt. Det är inte för inte som det kallas för vårkänslor när ljuset återvänder efter en lång vinter.

Jo jag vet att vi blir väldigt påverkade av ljusterapi, men vanliga glödlampor i stall och hus är ju inte så väldigt mycket till terapi menar jag. Självklart mer terapi än att ha lampan släckt hela tiden. Men inte har man väl råd att ha superstarka lampor på sådär än 150 watt i ett vanligt stall? Självklart funkar ljusterapi men jag tror mer på uteljuset.

tigerfisken skrev:
Jaha kanske det spelar roll fast jag tror ändå på att det riktiga ljuset har störst betydelse. I hönserier så borde dom väl i såf ha något slags ljus som innehållar mer uv-ljus så att det "härmar" solens strålning och dessutom så blir det ju rätt varmt i ett hönseri. Men vad vet jag. Fast visst nån betydelse kanske vanliga lysrörslampor gör, jag vet inte har aldrigt tänkt på det. Mina höns värper på sommaren men inte på vintern, trodde det mest berodde på att dom inte vill lägga sina ägg i minusgrader.

:smirk: Ler:smirk:

tigerfisken skrev:

Jadu... och våra värper året runt (dock något mindre nu på vintern) med bara vanliga lysrör helt utan uv stråling hos sig på dagar och kvällar, släkt på natten, ingen värme alls.. så ja vad vet du om hur vanliga lampor/lysrör kan på verka våra djur och oss själva... :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 319
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar