Vad behöver man - egentligen?

Sv: Vad behöver man - egentligen?

Tack så mycket. Det där verkade inte helt fel. Smart att man kan ha med det i vagnen.

Funderade på att köpa begagnat men blir mer och mer tveksam. Känns som just en sån där grej vill man kanske ha ny och "oförstörd". Nu ska sambon tokövertalas!

Tack igen!
Miks

Alltså jag tror absolut att du kan köpa ett begagnat..

Du testar ju och kollar innan så att det fungerar, jag vet ett flertal som köpt begagnat och varit supernöjda :)

Annars kan du googla på Respisense så kommer du till deras hemsida ..

oh, smart tips det där med filten, det ska jag komma ihåg!

Kan tänka mig att risken finns att man inte vill lägga dom ifrån sig :p Men planen än så länge är iaf att han ska få sova i vaggan... och så får vi se hur länge jag lyckas hålla mig till det....:grin:

Tack för förklaring om andningslarmet! :) Ska göra som Miks och tokövertala sambon, min är också vääldigt tveksam.

Du skrev att larmet hade fellarmat 2 ggr... Får man vara fräck och fråga hur många ggr det larmat "på riktigt".

Jag är helt inställd på andningslarm nu, jag är så övernojjig så allt som kan underlätta för mig är bra... Men hur pass vanligt är det att dom slutar andas? Och vad gör man om larmet går igång, ringer ambulansen?:confused:

Usch - känns som om jag ställer världens dummaste frågor hela tiden, men allt sånt här är ju så himla nytt:crazy:

Det har aldrig larmat på riktigt, dvs hon har aldrig slutat andas/haft uppehåll så att larmet behövt gå igång öht.

PSD är ovanligt, men det förekommer. ( Googla på psd om du vill läsa lite )

Ang andningsalarm eller inte: Här måste man göra precis så som man själv känner det finns inget rätt eller fel ang om man ska köpa ett larm eller inte.

För mig och min sambo kändes det självklart att ha larm.

Vad man gör om det larmar "på riktigt":

Man försöker få liv i bebisen, man lär sig hur man ska ge hjärt & lungräddning åt ett spädbarn och man ringer 112.

/C

Jag kanner mig mer radd denna gangen an nar jag fick Sam. Varfor vet jag inte. Kanske for att jag vet hur mycket man har att forlora? Men jag tanker kopa ett respisense larm till min bebbe. Kan man forlata sig sjalv om man inte har ett och nagot hander? PSD ar valdigt ovanligt men bast ar om det inte hande alls!

Miks jag tror definitivt du kan kopa ett begagnat. Du kanske far byta batteri och det ar ratt sa dyrt men eftersom man bara anvander dem en sa kort tid tror jag absolut inte det ar nagon fara.

Angående andningslarm så köpte vi ett begagnat. Det fungerar alldeles utmärkt! Det är ett babysense II som består av två plattor som läggs under madrassen. När bebisen är liten använder man en platta, när bebisen blir större (eller börjar flytta runt i sängen) använder man båda plattorna.

Det är det absolut bästa vi har köpt! Jag sov nästan inget de första nätterna, kollade bara på Theo... Var livrädd att han skulle sluta andas. Jag höll på att bli knäpp. Och sambon oxå...:p Vi köpte larmet efter två nätter hemma och det har vi inte ångrat en sekund!

Man ska dock inte använda larmet ute då det är känsligt för vind/blåst, men inomhus fungerar det utmärkt! Har aldrig fellarmat.

Angående kläder så köpte jag en del kläder i stl 56. Dom har han vuxit i nu när han är tre månader... Han föddes tre veckor för tidigt och var bara 46 cm lång. Han har haft stl 50 jättelänge, men det är ju olika. Man brukar ju få en massa kläder i början så man behöver ju inte köpa några mängder. Det är ju dock väldigt kul att köpa bebiskläder... Även efter att bebisen har anlänt!;)

Pyamaser var något som gick åt mycket i början tycker jag, så det kanske kan vara bra att ha ett par stycken.

Lycka till!

Till både Lilla Maaalin o Miks: Hälsa era sambosar att ett larm aldrig kan SKADA även om risken för psd är liten, och med tanke på hur mkt alla andra babytillbehör faktiskt kostar så spelar det ingen jätteroll i slutänden.

Det finns flera trådar om andningslarm här på Buke, så sök på ordet. Sedan finns det en sida som heter www.andningslarm.se som säljer alla modeller.

Själva har vi faktiskt både ett begagnat respisense, köpt av en bukefalist :) och ett babysense. Båda har sina för- och nackdelar, men skulle jag välja 1 skulle det bli respisense just för att det är så mobilt.

Jag är helt övertygad om att min nattsömn är 100 ggr bättre med larm än vad den varit utan. Sambon var lätt skeptisk först men tyckte ganska så fort att det var en bra extratrygghet.

Senast ändrad:

Tack alla för bra tips och för tålamod med alla mina frågor och följdfrågor ;)

Har pratat igenom andningslarm med sambon och det blir till att köpa ett nästa månad (denna månad är det säng och vagn som gäller nämligen).

Visade sig att när jag pratade med sambon och visade han lite om plötslig spädbarnsdöd så ville han också ha ett andningslarm, han hade bara inte riktigt fattat vad man hade det till... :p Så går det när man pratar om varandra...:grin:

Återigen - jättetack alla för bra svar! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka