Vad behöver man - egentligen?

L

lilla_maaliiin

Jag och sambon väntar med spänning på vår första knodd till slutet av sept, och har så smått börjat shoppa lite... Har hela tiden tänkt att herregud vi har så lång tid på oss... I förrgår fick dock min kusin barn, och deras bebis var beräknad till början av sept... Så nu har jag lite lätt panik ;)

Var på babyland idag... och herregud det är så mycket saker att jag blir alldeles virrig! Sambon tyckte att vi ska åka nån dag när det är lugnt och fråga expediten vad man behöver till första barnet, men jag gissar på att man får med sig rätt mkt "onödigt" hem då... Har ju tyvärr inte obegränsat med pengar, sååå... vad är absolut VIKTIGAST i början? :)

Barnvagn, bilbarnstol, skötbord och vagga+spjälsäng är redan införskaffat (eller iaf beställt). Men mer? Vad behöver man i klädväg och i "småsaker", dvs, sånt man inte tänker riktigt på? lakan, madrasser, babylarm, salvor, blöjhinkar, you name it! ;) Hjälp mig i djungeln av prylar! :banana:

Sv: Vad behöver man - egentligen?

Inte så mycket alls egentligen, mkt kan man köpa sen när man märker att man behöver det.
Det här använde vi första veckan
* Kläder
* Blöjor (vi köpte för stora, så det fick vi köpa nya iaf)
* Någon typ av papperservett att torka med vi blöjbyte
* Vi tyckte att ett skötbord i badrummet, där det finns vatten var bra
* Badbalja+ badolja
* Handdukar i massor, att ha på skötbordet, efter badet mm
* IKEAS små tvättlappar, perfekta som små kräkhanddukar (säljs i 10-pack)
* Mysiga filtar
* Barnvagn
* Bärsele
* Napp, om ni vill ha det
* Till dig, amningsinlägg, ammningsbh
* Vår dotter ville inte sova i sin vagga, men där hade vi iaf lakarn, filt och en liten kudde. Gamla lakarn är mjukare och skönare

Det var allt tror jag, sen köpte vi även inotyl (salva) när hon blev lite röd i rumpan.

tack :) Vad köpte ni för kläder och vilka strl? Tycker det är kanonsvårt att veta, allt ser ju så pyttelitet ut när man står i affären:crazy:

Det tyckte vi också, köpte ett klädpaket på tradera med mest 50/56 och 56. Sen några plag i storlek 50. Jag trodde jag skulle få en stor bebis som växte hur 50 på en vecka men hon var ganska liten och kunde ha 50 till hon blev 2 månader.

Så mitt tips är att köpa ett paket med lite blandat och sen ngr egna plagg. Tråkigt om bebisen inte kan ha kläderna.

Gå inte loss på för mycket kläder. Först och främst vet ni inte hur stor den lilla kommer vara och sedan kommer ni säkert få en massa kläder av släkt och vänner också. Enstaka bodys i storlek 50 och några i storlek 56. En tunn mössa och några små strumpor. Byxor kan man nog skippa i storlek 50.

Babyvakt är väldigt smidig att ha. Vi har haft jättestor användning för våran och vi älskar bärsjalar! Man får händerna ledigt till annat men kan ändå ha bebisen med sig om det behövs. En trikåsjal (kostar runt 500 kr) funkar bra till de allra minsta.

Det som vi haft användning av och verkligen behövt i början:

• Andningsalarm
  • Babyskydd
  • Vagn
  • Sjal & Sele
  • Smidiga kläder
  • Kräklappar från IKEA
  • Nappar
  • Amningsnapp
  • Ett gäng mysiga filtar i olika tjocklekar

• Blöjhinken fick man gratis på babyproffsen men den har varit jätte bra :)
  • Skötbädd
  • Nappflaska och ersättning
  • Tvättlappar ( för blöjbyte )

Blöjor fick vi jätte många gratispaket så man klarade dig iaf 2 veckor efter att man kommit hem från BB

tack :) Vad köpte ni för kläder och vilka strl? Tycker det är kanonsvårt att veta, allt ser ju så pyttelitet ut när man står i affären:crazy:

Tänk att bebisen ska ut mellan dina ben, så känns de nog inte så pyttelitet längre :p

50 brukar passa de flesta bebisar i början, somliga är mindre och få är större. Så ett par plagg i 50, lite fler i 56 och skulle bebis bli alldeles för tidig/liten så kan man skicka ut mannen/mormor/vänner att köpa lite kläder.

Nu kanske det här är en jättedum fråga, men andningslarm, hur funkar det? Antar att det är nått som larmar om barnet slutar andas, eller är jag helt ute och cyklar då?

*svarar alla*

Tack alla för smarta tips, det känns som om det är sjukt mkt att tänka på, och lätt att missa nått...:crazy: Kläder är jag också rätt inställd på att få i mängder efter förlossningen, det är ju sådant som är kul att köpa till andra när dom får barn ;) Men litegrann vill man ju ha från start. Ska ut och kolla på tradera vad som finns, tack för tips!

vindvissla: Jag försöker undvika att tänka på den lilla detaljen så länge som möjligt;) Skulle jag tänka på just den biten så fort jag såg nån gullig liten pyttebebisgrejj så skulle jag få andas i en papperspåse 24/7:D

Sen blev jag så förvirrad för på förlossningsföreläsningen på huddinge sa dom att man ska undvika kläder första tiden, därför är det enda "plagg" som bebisen får på BB en blöja... Ska man bara sätta kläder på dom små när man går utanför dörren? Både jag och sambon kände oss lite förvirrade efter det uttalandet :angel:

Köp blöjor och mössor till bebisen så har ni allt ;)

Det är skönt att ha bebis i sängnen i början när de äter ofta och oregelbundet, då behöver man bara lägga till bröstet och sen kan man somna om.

Hur mkt kläder och sängkläder beror ju på om ni har tvättmaskin och torktumlare? Har ni eget behövs inte så mycket men måste ni boka tvättstuga kanske lite mer. De bajsar ju hur som helst när de är små och ibland jätte mycket ;)

Vi fick massvis av kläder till sonen när han var nyfödd. Så jag köpte inte så mkt, bara lite neutralt i stl 50 och 56 (vi visste inte kön) dessutom föddes sonen i slutet av oktober = inte alls lika varmt som det är nu!

Det förlossningsföreläsaren menar är att ni ska bära barnet hud mot hud. Det är tydligen bevisat att det är de bästa för barnen jag vet inte hur, men det är väl främst på förtidigt födda de märkt att de mår bättre och växer bättre.

Och kläder nu när man går ut, jag vill inte ha kläder på mig när de är över 30 grader varmt ;)

Köp blöjor och mössor till bebisen så har ni allt ;)

Det är skönt att ha bebis i sängnen i början när de äter ofta och oregelbundet, då behöver man bara lägga till bröstet och sen kan man somna om.

Hur mkt kläder och sängkläder beror ju på om ni har tvättmaskin och torktumlare? Har ni eget behövs inte så mycket men måste ni boka tvättstuga kanske lite mer. De bajsar ju hur som helst när de är små och ibland jätte mycket ;)

Vi fick massvis av kläder till sonen när han var nyfödd. Så jag köpte inte så mkt, bara lite neutralt i stl 50 och 56 (vi visste inte kön) dessutom föddes sonen i slutet av oktober = inte alls lika varmt som det är nu!

Det förlossningsföreläsaren menar är att ni ska bära barnet hud mot hud. Det är tydligen bevisat att det är de bästa för barnen jag vet inte hur, men det är väl främst på förtidigt födda de märkt att de mår bättre och växer bättre.

Och kläder nu när man går ut, jag vill inte ha kläder på mig när de är över 30 grader varmt ;)

Någon speciell du rekommenderar eller är det bara att gå in på första bästa apotek och be om hjälp? :)

Inotyol, den är grymt bra mot röda rumpor.
Sen kanske xolycain salva till dig ;) (Osäker på stavningen)

haha om man bara behöver mössor och blöjor är jag isf färdigshoppad nu. :P

Har inte egen torktumlare och tvättmaskin (men mamma och pappa 5 min bort har det;)).

Både jag och sambon är väldigt överens om att försöka ha bebis i vagga bredvid sängen, dels för att vi inte har världens största säng, dels för att vi inte litar på att vi inte kommer krossa stackarn i sömnen och dels för att jag sover extremt varmt (och det ska tydligen inte vara bra för liten). Med extremt varmt menar jag att jag har ikeas varmaste duntäcke + filt över. Trots sommarvärmen...:p

Liten är ju beräknad till slutet av sept... då lär det vara kallare än det varit senaste dagarna. Men tack för förklaring, då förstår jag vad dom menade på förlossningsföreläsningen! :)

Fast förbered dig på att när bebisen väl är född vill du inte lägga h*n i vaggan. För oss var det också självklart att bebis skulle sova i vaggan. Jag sover oxå extremt varmt och ligger aldrig stilla när jag sover, våran 180 säng är nästan lite liten för mig :angel: men han hamnade där ändå, och det var jätte jobbigt att lägga över honom i hans egna säng när det visade sig att även han far runt som ett vildsvin i sängen och sprka ut både mig och pappan ;)

Jag gjorde så att han fick somna i våran säng, sen lyfte jag över honom i vaggan och hade då en filt som jag hafti sängne som jag la under honom och så täcket över. Man vet ju själv hur hemskt det är att lägga sig i en iskall säng!

Så sa vi också, bebis skulle sova i sin vagga brevid sängen. Vi gav upp när bebisen bara skrek i sin vagga och sov gott i sängen. Vi sov då två vuxna och en bebis i en 105säng, men vi fick ligga skavfötters :) Bebisen sov gott men det gjorde inte vi. Flyttade efter 3 v och har nu 160säng, men nu sover dottern (4mån på onsdag) bäst i sin egna vagga.

Fick tips om att man kan köpa en såndär mjuk bädd som hundar sover i och lägga i sängen, dom är billiga och då ligger bebisen lite mer skyddad. Annars finns det något som heter snuggle nest (tror jag) som kan kan ha i sin säng, en egen säng i sängen men den är ganska dyr.

Nu kanske det här är en jättedum fråga, men andningslarm, hur funkar det? Antar att det är nått som larmar om barnet slutar andas, eller är jag helt ute och cyklar då?

Inga frågor är för dumma.

För mig har det varit självklart att ha ett andningalarm och det fungerar precis som du själv skrev, det larmar om bebisen håller upp med andningen för länge.

Inga frågor är för dumma.

För mig har det varit självklart att ha ett andningalarm och det fungerar precis som du själv skrev, det larmar om bebisen håller upp med andningen för länge.

Halloj!

Orkar du berätta vad du har för andningslarm och hur det kommer sig att du valde just det. Jag är helt för medans sambon inte alls är lika övertygad, han tycker jag är lite överorolig.

Mvh Miks

Vi har valt "blöjlarmet" respisense eftersom Ella sover tillsammans med oss i våran säng.

Det fäster man som en liten personsökare på blöjan.

Det fungerar som så att om barnets andning upphör eller är för långsam så vibrerar den först för att stimulera barnets andning att komma igång igen.

Hjälper inte det så går det igång ett varningstjut som man inte missar ;).

Larmet är otroligt flexibelt och kan användas i princip överallt där barnet somnar ( vagnen, bilstolen, sängen m.m ).

Nackdelen med detta larm i jämförelse med ett mer stationärt larm ( plattor ) är att det fellarmar något oftare ( för att larmet tappar kontakten med bebisens mage ).

Hittills har Ellas larm fellarmat 2ggr, men jag har hellre ett larm som fellarmar någon gång än inget alls ..

:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka