Vad behöver jag ha i sjukvårds skåpet?

golden_tinka

Trådstartare
Har börjat samla på mig lite sjukvårdsartiklar inför att jag får hem min häst i december, men vad behöver man igentligen ha!
Både till sjukdom och akutfall, för både häst och människa!:)

det här har jag köpt än så länge!

*Hårdpressad bomull 1kg
*självhäftande bandage
*Idomin salva

Fyll på med vad ni anser är ett måste i sjukvårdsskåpet/lådan, skriv gärna även varför det behövs!;)

Sv: Vad behöver jag ha i sjukvårds skåpet?

en febertermometer (för att kunna kolla "statusen")
alsolsprit, jodopax, koksalt (finns som engångs pipetter att köpa, håller länge och snabbt åtkommligt), mild tvål, tex. laktacyd samt vaselin ( olika sårvård)
sterila kompresser samt storförpackning "vanliga" kompresser (vid sårvård)
underlagspaddar, lindor, tex. flecce och elastiska (tex. stöd eller omslag vid skador)
piang, sax och vass kniv (alltid bra)
inotyol (oslagbar vid tex. mugg och rasp för att hålla smuts och väta borta från huden)
tjära att lägga vid behov under hovarna samt fetvadd om den behöver drevas.
rakhyvel (om hästen skadar sig och omr. behöver rakas runt)
arnika linement samt radital linement
plåster (till dig ;))

inotyol (oslagbar vid tex. mugg och rasp för att hålla smuts och väta borta från huden)

Intressant!
What is das?

I övrigt håller jag med.
Göm inte brems, gummihandskar, helosan, nummer till flera olika veterinärer och en bra bok om sårvård.

/Blåbäret - något internationell såhär på kvällskvisten :angel:

inotyol är en oehört fet salva (går knappt att tvätta bort) som köps receptfritt på apoteket för knappt 50 kr.

för beh. av icke infekterade hudåkommer tex. röda barnstjärtar, skrubbsår och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation, vissa eksem och vid brännskador (avskrivet från emballaget)

och oslagbart för att skydda ömtålig hud tex. i karlederna på pållarna

trosskydd funkar bra på sår. Låter kanske konstigt men det var har jag läste det första gången, provade och jag tyckte det funka bra. i stället för kompresser. Pincett kan va bra också, plocka skräp ur sår. eller plocka stickor, jag får jämt stickor när jag är i stallet, vet ej hur jag gör :p

tejp, kan användas till allt möjligt. zink pasta funkar bra på sommaren vid sönder kliade bromsbett eller anndra småsår som är lite djupare. Jag brukar tvätta med jodopax och sen lägga på ett "lock" zinkpasta så det inte kommer i massa flugor och blir mer inflamerat.

Detta finns i min sjuklåda. Hoppas jag lägger till ngt nytt, så inte allt redan står i tråden.
*Pincett (finns sterila i plast, köps en och en lr i större förp. Bra att ha om man ser smut som ej går bort vid tvätt).

*Jodopax

*Jodopaxgel

*Gasbindor (kan användas både till dej och hästen)

*Klorhexidin (sårtvätt. Samma där, både för dej och hästen om du skulle få ett sår i stallet. Finns i engångsflaskor, dom gillar jag bäst. Smidiga, förpackningen innehåller många).

*Plasthandskar (ej de stora rosa, finns mindre, vita-genomskinligare. Lättare att arbeta i).

*Sterila kompresser

*Storpack kompresser ("ej" sterila).

*Sterila kompresser med ytskikt i polyeten (glansig, fastnar ej i såret).

*Självhäftande bandage

*Väteperoxid

*Termometer (tempa hästen ngra gånger dagligen då du får hem hästen, så du får ett hum om hur hästens normaltemp ligger. Skriv sedan ner det på en lapp som du har i sjuklådan.)

*rakhyvel, alt liten trimmer

*tjära

*fetvadd

*bomull

*helosan, idomin, solfaktor,

*liniment

*paddar att ha under lindor

*Sax, skalpell, vas kniv lr liknande. Så sterila som möjligt.

*Små spritlappar. Finns i storpack, men ligger förpackade en och en. perfekt rengöring för mindre sår på dej själv om vatten ej finns just där du befinner dig, lr till lättare rengöring av olika intrument du använder, t ex en sax.

Hmm, det var allt jag minns för tillfället. Fyller på om jag kommer på mera.

JO! Sådana små engångssprutor i plast, som du kan fylla med t ex klorhexidin lr väteperoxid. Guld värda om hästen inte vill att du pillar och grejjar allt för mkt med ett sår som gör ont. Då kan man "fluscha" på med sprutan. Vissa hästar tycker det är bättre än pill och pet, andra inte.

Sen en inplastad lapp i sjuklådan där denna info finns:
*Normaltemp
*Vaccinering/typ och datum (inte alltid man hinner hämta pass o grejjer om skadan är akut, och vet måste ut fort).
*Senaste avmaskning, typ och datum.
*Hästens vikt.
*Tidigare sjukdomar/skador. Kan i vissa fall komma väl till användning med nedskrivet datum och vilken sjukdom/skada.
*Telefonnummer till : Veterinärer, veterinärstationen, djursjukhus, har man ej egen transport är det bra med nummer till ngn som har och lånar ut, lr till en uthyrningsfirma.

Senast ändrad av en moderator:

*delvis knapplån*

Tack för alla tips, fyll gärna på med fler:D

Det blir nog till att skaffa ett stort sjukvårds skåp!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 805
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg