Sv: Vad behöver jag ha i sjukvårds skåpet?
Detta finns i min sjuklåda. Hoppas jag lägger till ngt nytt, så inte allt redan står i tråden.
*Pincett (finns sterila i plast, köps en och en lr i större förp. Bra att ha om man ser smut som ej går bort vid tvätt).
*Jodopax
*Jodopaxgel
*Gasbindor (kan användas både till dej och hästen)
*Klorhexidin (sårtvätt. Samma där, både för dej och hästen om du skulle få ett sår i stallet. Finns i engångsflaskor, dom gillar jag bäst. Smidiga, förpackningen innehåller många).
*Plasthandskar (ej de stora rosa, finns mindre, vita-genomskinligare. Lättare att arbeta i).
*Sterila kompresser
*Storpack kompresser ("ej" sterila).
*Sterila kompresser med ytskikt i polyeten (glansig, fastnar ej i såret).
*Självhäftande bandage
*Väteperoxid
*Termometer (tempa hästen ngra gånger dagligen då du får hem hästen, så du får ett hum om hur hästens normaltemp ligger. Skriv sedan ner det på en lapp som du har i sjuklådan.)
*rakhyvel, alt liten trimmer
*tjära
*fetvadd
*bomull
*helosan, idomin, solfaktor,
*liniment
*paddar att ha under lindor
*Sax, skalpell, vas kniv lr liknande. Så sterila som möjligt.
*Små spritlappar. Finns i storpack, men ligger förpackade en och en. perfekt rengöring för mindre sår på dej själv om vatten ej finns just där du befinner dig, lr till lättare rengöring av olika intrument du använder, t ex en sax.
Hmm, det var allt jag minns för tillfället. Fyller på om jag kommer på mera.
JO! Sådana små engångssprutor i plast, som du kan fylla med t ex klorhexidin lr väteperoxid. Guld värda om hästen inte vill att du pillar och grejjar allt för mkt med ett sår som gör ont. Då kan man "fluscha" på med sprutan. Vissa hästar tycker det är bättre än pill och pet, andra inte.
Sen en inplastad lapp i sjuklådan där denna info finns:
*Normaltemp
*Vaccinering/typ och datum (inte alltid man hinner hämta pass o grejjer om skadan är akut, och vet måste ut fort).
*Senaste avmaskning, typ och datum.
*Hästens vikt.
*Tidigare sjukdomar/skador. Kan i vissa fall komma väl till användning med nedskrivet datum och vilken sjukdom/skada.
*Telefonnummer till : Veterinärer, veterinärstationen, djursjukhus, har man ej egen transport är det bra med nummer till ngn som har och lånar ut, lr till en uthyrningsfirma.