Vad behövde ni ha innan babyn kom hem?!

Sv: Vad behövde ni ha innan babyn kom hem?!

Nope, har hört det från bekantingar som fått barn nu under senare år också. Tragiskt! Själv tappade jag all respekt för vår första BVC-sköterska när hon kallade min dotter för älskling. Hon älskade inte min dotter, det var hennes patient! Nog för att man ska vara mjuk och trevlig när det handlar om barn, men det finns gränser.

Ja de har sina idéer på BVC...

Jag lägger till två tips..

Första tiden var jag väldigt obekväm vid påklädmingen, jag hade ingen barnerfarenhet sedan tidigare och var rädd att skada det lilla pyret, pyamas med knäppning eller dragkedja hela vägen ned var det enda jag lyckades krångla på. Jag hade dock fått ärva en "overall" som såg ut som byxa och tröja, denna blev en klar favorit när jag ville klä upp honom lite. Så försök hitta ngt liknande är mitt tips.

Till vagnen skaffade vi en barnsovsäck (haglöfs) denna tycker jag varit bättre än den voxipåse som vi har fått låna. Vårt barn har främst sovit i vagnen och då tycker jag att sovsäcken bättre täkt axlar samt att det gått att dra åt runt huvudet. Dessutom kostade den 600 kr, säkert 1000 kr billigare än voxin.

Men allt BVC säger är inte lag. Det är inte ens vettigt alltid. Hur många mammor har inte fått höra att man inte ska amma mer än var 4e timme trots att barnet skriker av hunger? Det är ju nåt idiotiskt som de fått för sig är bra, bara för att en studie för typ 30 år sen visade att efter fyra timmar är bebisens mage helt tom, all mjölk har då tagits upp. Men det innebär ju inte att det inte blir hungrig tidigare...

På BB fick jag rådet att mata var fjärde timma, då sonen hade lite gulsotstendens:meh: han fick ligga hungrig något dygn innan jag insåg att han behövde mer. Ju mer jag tänker på vår tid BB desto mer besviken blir jag, så här 1.5 år senare.

Tur att du insåg galenheterna så snart iaf! Som nybliven förälder litar man ju oftast till BVC, speciellt om man inte har någon familj/vänner att vända sig till. Att de då får sprida sån där felaktig info, eller 5 min metod-propagande för den delen, är ju vansinne!

Den information vi har fått är att det är rätt vanligt med deformerade skallar, extra speciellt på tidigt födda men även de som är födda i "rätt" tid. Vi fick råden att använda en rätt stor kudde där bebisen låg med skuldrorna på kudden också. Finns det fönster i sovrummet så är det bra att byta håll i sängen regelbundet (så bebin ligger med huvudet där fötterna brukar vara) eftersom barnet ofta tittar ut mot fönstret. Samma sak om man har en mobil barnet gärna fäster blicken på.
Om jag inte missminner mig finns det ngn speciell avdelning (i Göteborg?!) där de opererar deformerade barnskallar.
Hittade ett klipp från läkartidningen, rätt gammalt men det behandlar ämnet.
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19205.pdf

En lite nyare; (och där känns definitivt kudde som ett trevligare sätt än hjälm, inte alla bebisar gillar magläge något längre tag heller).
http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/skallasymmetri-ar-ett-vaxa

Senast ändrad:

Du har redan fått många bra råd och tips men jag vill slå ett slag för sovpåsar. Ser ut som ett jättelångt nattlinne som man snör ihop längst ner. Perfekt vid blöjbyten på natten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka