Vad behövde ni ha innan babyn kom hem?!

Sv: Vad behövde ni ha innan babyn kom hem?!

kl

Men alltså andningslarm, behöver man verkligen det om barnet sover på rygg? finns det några fall öht av PSD där barnet har sovit på rygg? Magsovande är ju den absolut största riskfaktorn.

Vår dotter är nu 7,5 vecka och det vi hittills har använt är väl:

barnvagn
bilstol
bärsele/-sjal
blöjor
våtservietter
säng (bedside crib) med lakan (inget täcke eller kudde, däremot sovpåse om det är för kallt med bara pyjamas)
kläder
nappar
fleecefilt
pump och flaskor då jag var tvungen att stödmata i början
badbalja
nagelsax
febertermometer

Appropå platt huvud så hade min sambo "hjälm" när han var bebis och han envisas med att vårt barn också ska ha det :rofl:

Hjälm?! :o

Diskurs: det har tydligen hänt att värme gör att de slutar andas, likaså om de hamnar under täcket. Lite jobbigt det med värmen då dottern verkar sova bäst när det är varmt så jag brukar plocka av henne ev. filt när hon somnat. Nu sover hon oftast på sidan också vilket kan vara riskfaktor men vad gör man? Jag ligger iofs nära nog för att hon inte ska kunna hamna på mage, tror jag :p

Jo det står det, men samtidigt är ju artikeln 14 år gammal... Jag vete tusan hur man ska göra, det finns ju många argument både för och mot kudde

Jo, men det måste väl bero på hur hårt barnet ligger, om det behövs kudde?

Inte enligt vår distriktssköterska. Hon menade att kudde behövs oavsett madrass...

Men allt BVC säger är inte lag. Det är inte ens vettigt alltid. Hur många mammor har inte fått höra att man inte ska amma mer än var 4e timme trots att barnet skriker av hunger? Det är ju nåt idiotiskt som de fått för sig är bra, bara för att en studie för typ 30 år sen visade att efter fyra timmar är bebisens mage helt tom, all mjölk har då tagits upp. Men det innebär ju inte att det inte blir hungrig tidigare...

Jo det står det, men samtidigt är ju artikeln 14 år gammal... Jag vete tusan hur man ska göra, det finns ju många argument både för och mot kudde

2006 (så då är det sex år gammalt) skriver socialstyrelsen också att man ska använda kudde. Vad är argumenten mot? Varför skulle de inte sova med kudde? Finns det någon risk?

Vår son började få snett huvud eftersom han hade lite kort muskel (?) i halsen. Men det var så lite att det räckte med att vända hans huvud åt andra hållet när det gick. Då rätade även huvudformen till sig. Själv har jag ögonen på så olika nivå att optikern blir irriterad. Men jag sov på mage.

Men allt BVC säger är inte lag. Det är inte ens vettigt alltid. Hur många mammor har inte fått höra att man inte ska amma mer än var 4e timme trots att barnet skriker av hunger? Det är ju nåt idiotiskt som de fått för sig är bra, bara för att en studie för typ 30 år sen visade att efter fyra timmar är bebisens mage helt tom, all mjölk har då tagits upp. Men det innebär ju inte att det inte blir hungrig tidigare...

Men det är väl många år sedan BVC att man ska amma var fjärde timme?

KL
Min fråga riktar sig väl främst till de som fått barn under höst/vinter, för jag antar att det här är en delvis årstidsbaserad fråga.

Hur mycket kläder är det vettigt att ha initialt? Vilka sorter? Jag (som inte är sådär haj på bebisar i allmänhet :p) antar att det är lager på lager som gäller, men hur vet man vad som är vettigt att köpa? Och i vilka storlekar?

(Förhoppningsvis har vi flyttat innan dess så att vi får plats med en tvättmaskin i lägenheten ...)

Dottern föddes i november, och hela vintern höll hon sig nedbäddad i vagnen när vi var ute. Så körde med lammskinn i botten, lakan, kudde, täcke och sedan skydded på hårdliften.
Klädmässigt vanliga innekläder och en fleeceoverall. Det blir varmare i liggdelen än man tror men så var dottern mkt varm av sig också. Hellre extra filt som man lätt tar av när man går in i butiker etc om man nu gör det.
Tjocka overaller etc känns onödigt när de är så små och bara ligger nedbäddade.

Nope, har hört det från bekantingar som fått barn nu under senare år också. Tragiskt! Själv tappade jag all respekt för vår första BVC-sköterska när hon kallade min dotter för älskling. Hon älskade inte min dotter, det var hennes patient! Nog för att man ska vara mjuk och trevlig när det handlar om barn, men det finns gränser.

Åh, bra fråga där :) har också tänkt på de. Får ju i december / januari och kan ju bli riktigt kallt vissa vintrar.

Jag hade en bra åkpåse till vagnen. (vi fick efter önskemål en vokksi orginal i present, perfekt för våra behov) så under promenader tog jag på lillan en kofta, tjocka strumpor och en mössa, och sen bäddade jag ner henne och det räcke även om det var -20 ute tack vare åkpåsen. Hon hade då samma åkpåse under hela vintern (född i slutet av november) och var det runt -10 så kunde hon bara få på sig en mössa, hon höll sig varm och go iaf!

När vi åkte bil hade hon oftast en uppsättning vanliga kläder, rejäla tossor och vantar och en bra mössa. Dessutom så fick hon någon fleeceoverall och en lite tjockare fast ändå såpass tunn att den inte blev knölig i babyskyddet när vi åkte bil.

Mitt tips är helt klart en riktigt bra åkpåse! Sen bar jag min lilla mycket, då fick hon höga tjocka strumpor och en bra mössa som går ner i nacken (rånarluva i ull) och så stoppades hon innanför min jacka. När det var riktigt kallt så satte jag ett fårskinn mellan bebis och selen/sjalen, för att hon inte skulle riskera att bli kall om ryggen. Gick finfint!

Men det är väl många år sedan BVC att man ska amma var fjärde timme?

Jag föddes 1965 och inte ens då var BVC så rigida med "amningstiderna", enligt min mamma. Hon fick rådet att amma när bebisen (jag) verkade vara hungrig, helt enkelt. Dvs samma råd som jag fick när jag fick barn.

Min syster är född 1965, och det var extremt rigida amningsråd min mamma fick, barnet skulle ammas exakt var fjärde timme, och vägas före och efter för att säkerställa att det fått i sig en bestämd mängd mjölk, varken mer eller mindre. Så det varierade uppenbart även då.

Jag föddes 1965 och inte ens då var BVC så rigida med "amningstiderna", enligt min mamma. Hon fick rådet att amma när bebisen (jag) verkade vara hungrig, helt enkelt. Dvs samma råd som jag fick när jag fick barn.

Vad skönt men jag tror att det har varierat, det kanske var en ovanlig klok barnmorska bara? En kompis till mig jobbar på gynavdelningen på ett stort sjukhus och en kollega till henne som är nära pensionsåldern jobbade på bb i många år. Hon berättade att förut så låg alla barnen i en gemensam sovsal och så rullades de in till mamman var fjärde timme när det var dags att amma. Och på natten skulle det inte ammas, då skulle det sovas. Vilken ångest jag hade känt som mamma! Eller så hade jag rationaliserat och tänkt att barnmorskorna vet bäst och det är bara jag som är fjantig. Såhär i efterhand tycker jag i alla fall att de låter hemskt.

Vid närmare eftertanke fick en kompis till mig faktiskt rådet av amningsmottagningen på sjukhuset att amma var fjärde timme, det är bara två år sedan, hennes barn var dock äldre, i alla fall några månader. Jag tror att anledningen var att han ville amma hela tiden. Hon följde det och tyckte det fungerade mycket bättre. Lite konstigt tyckte jag att det var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka