Vad be veterinären att kolla på?

Sv: Vad be veterinären att kolla på?

Har också alltid fått höra det där med att låga hältor ofta har en primär orsak någon annanstans så jag har försökt fråga om detta vid typ varje veterinärbesök men inte fått speciellt mycket respons.

När det gäller hans pålagringar så kan det kanske vara värt att påpeka att han har haft dem i minst 8 år nu och på denna tid har de inte blivit värre alls. Vet inte om det tyder på att de kanske inte är så allvarliga?

Be dem röntga ryggen på honom!
Vid mitt första klinikbesök försökte klinikchefen (!) tvinga mig att åka hem med hästen och bara rida på. Jag tvingade till mig en röntgen och johodå, kissing spines har han minsann!

Brukar du tömköra? Rätt gjort är det mycket bra träning för totto.

Lycka till!!

Usch vad jag lider med dej, jag vet precis hur frustrerad och uppgiven man känner sej när en veterinär inte riktigt tar en på allvar.
Min häst har behandlats på klinik precis som din, med samma diagnos oxå. Pålagringar i kotorna fram som inte borde störa honom enligt röntgen bilder. Han har varit inne 3 perioder, med flera besök varje period, under den andra perioden var vi på två olika kliniker samt hade ute en veterinär, detta pga att det inte kändes som om första kliniken samt veterinären som kom ut inte hade rätt ang friskförklaring. Tur jag gick på min känsla där för hos andra kliniken fick han två omgångar i lederna innan dom var nöjda...

I vilket fall har jag, precis som du, inte riktigt nöjt mej med att det bara är kotorna som är felet och nu tror vi att vi har en bra lösning på problemet.
Det har varit hästens kiropraktor som kommit med ett bra resonemang som jag tror på. Hon har varit ute och hjälpt honom med si-lederna i omgångar i 3 år, hon har varit medveten om hans problem med lederna och nu sist så sa hon att si-leds problemen oxå är sekundära, hans grundproblem ligger i hans gamlahovskada.

Fortsätter inlägget sen, måste gå av tåget.

Så nu har jag några minuter över innan det är dax att avgå med tåget.

Jo det jag ville säga var att nu den senaste gången så bokade jag en tid på klinik, inte för att han kändes halt, utan för att han inte kändes som vanliga Fabian som utfört sitt arbete med glädje, då kändes han lixom lite loj, gjorde allt som han skulle och var inte seg men saknade det där lilla extra.
Tänkte att nu är det säkert nått på G igen, så tanken var att åka in innan hältan kom för att ev hitta något annat än barra inflammation i kotlederna.

På kliniken hittade dom nu ömhet i hans hovskada(som han haft i 8,5 år nu), började karva i den och hittade gammalt och nytt blod. Han fick skos på kliniken och blev verkad på ett annat sätt för att inte belasta den skadade trakten.
Han skulle vila hoven med galoppbandage innan ÅB. På ÅB såg han lite stel/stum ut i höger bog, fick åka hem och skrittas igång samt stretscha frambenen. In igen på ÅB och han såg nu lite stel/stum ut i vänster bog istället. Dom kollade lederna fram men tyckte inte att han dirket var halt men han fick en behandling iaf, som jag iofs tyckte var bra.

Kiropraktorn säger att han har en nedsatt rörlighet i dom tre nedre lederna på v.f pga att nerverna stängt av pga skadan(har ett stort ärr), så han söker en balans i kroppen pga detta, får problem i bla bakdelen som han i sin tur då avlastar och det sätter sej på koterna fram. Så Fabians problem har legat fram hela tiden men sen vandrat runt i hela kroppen, en ond cirkel helt enkelt.

Det är synd vi inte kom fram till det egentliga problemet från allra första början för då hade det kanske inte behövt gå så långt.
Nu har vi en träningsplan för lederna i v.f och hoppas på att kunna väcka dom. Samt att med rätt skoning se till att han inte får ont.
Så det här är hans sista chans, håller det inte och han får ont igen finns det nog inte mycket att göra tyvärr och han får vandra vidare, fast jag vill verkligen att det ska funka så jag håller tummarna.

Men veterinärerna har bemött mej på exakt samma sätt som dej, dom har inte trott att det varit nått annat än kotlederna och har därför inte velat leta vidare. Mycket frustrerande!

Hoppas du kommer till rätt veterinär som tar dej på allvar. Och att ni ev finner ett grundproblem som går att jobba med.

Tack för ditt svar! Jag håller verkligen tummarna för att det går vägen med din häst!

Att höra att det är fler som har varit med om liknande problematik får mig att känna att jag måste stå på mig ännu mer, inte bara ge med mig när veterinären tycker att det räcker att behandla kotorna. Det bokade veterinärbesöket är på "hemmakliniken" men känner jag att de inte lyssnar på mig där har jag fått ett par bra tips på vart jag kan åka istället. Blir en bra bit att åka i så fall men det kan det vara värt om det innebär att man hittar någon som verkligen lyssnar.

Har också förberett mig för detta veterinärbesöket med att skriva ned hans "historia" och de symptom som jag upplever nu för att inte riskera att glömma nåt när jag berättar om läget. Förhopningsvis kan det hjälpa veterinären att få en helhetsbild av honom.

Be dem röntga ryggen på honom!
Vid mitt första klinikbesök försökte klinikchefen (!) tvinga mig att åka hem med hästen och bara rida på. Jag tvingade till mig en röntgen och johodå, kissing spines har han minsann!

Brukar du tömköra? Rätt gjort är det mycket bra träning för totto.

Lycka till!!

Vad hade din häst för symptom? Känner att jag inte alls har koll på det här med hur kissing spines kan yttra sig.

Har tömkört rätt mycket i perioder. Funkar inte att tömköra på bana för jag får inte fram honom tillräckligt för att han skall gå i någon vettig form vid tömkörning, men i skogen funkar det bra, så klättra och "lyfta på benen" har vi jobbat rätt mycket med på det sättet i perioder.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 281
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 506
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka