Vad be veterinären att kolla på?

ylvalill

Trådstartare
Mitt förra inlägg togs bort så jag antar att det jag frågade om inte var ok, försöker så här istället.

Måste åka in och få min skruttpålle utredd (igen). Känner att det här på nåt sätt får bli hans sista chans efter år av återkommande problem. Just eftersom jag känner att det får bli lite "slutgiltigt" vill jag verkligen se till att gå till botten med hans prooblem och få honom ordentligt utredd, tidigare har jag upplevt att veterinärerna bara behandlat de tydligaste symptomen och nöjt sig med det.

Min häst (som är 17 år) har pålagringar i framkotorna och reagerar därför så gott som alltid mer eller mindre på böjprov. Och självklart sätter sig alla hans problem förr eller senare i de svaga framkotorna så det kommer alldeles säkert att bli reaktion på framkotorna även denna gången. Det jag är rädd för är bara att veterinären i fråga även denna gång "nöjer sig" med att konstatera att han har problem med framkotorna, behandlar och sen tycker att det är bra. Visst, han brukar svara bra på behandling i kotorna och reaktionerna på böjprovet försvinner till återbesöket, men så snart han är i gång igen (brukar ta lång tid att få igång honom eftersom jag är rätt så försiktig) så kommer problemen smygande igen. Jag är själv övertygad om att det verkliga problemet sitter någon annanstans (bak), men de veterinärer jag har har haft tidigare har inte varit särskilt intresserade av att försöka se bortom de dåliga framkotorna utan de har helt enkelt nöjt sig där, och jag orkar inte en omgång till av detta! Vart hittar jag en veterinär som är villig att se helheten?

Kan nämna några av "symptomen" som min häst uppvisar denna gången:
- Fyrtaktig i galoppen, byter galopp (utan att ryttaren vill), "hoppar jämfota" med bakbenen i galoppen, omöjlig att få att galoppera snabbt, galoppen är annars hans absolut bästa gångart.
- Tappar bakbenen t ex vid avsaktningar
- Står med bakbenen bakom sig och frambenen framför sig i hagen
- Kräver lång uppvärmning men går sedan i ok form och balans
- Stapplig i steget i skritten
- Ingen framåtbjudning

Visst, de sista punkterna kan mycket väl bero på en (sekundär) dubbelsidig kotledsinflammation, men jag tror inte på att de första sakerna beror på detta, eller? Vad bör jag be veterinären att kolla (utöver kotorna)? Jag vill inte behandla kotorna en gång till, sätta igång och konstatera att detta bara blir ännu en omgång i raden av behandlingar-igångsättningar.

Sv: Vad be veterinären att kolla på?

Hur många gånger har du behandlat honom ? Och under hur många år och varför har du inte sökt hjälp för tiden emellan du behandlat honom om du nu ansett att han har ett annat grundfel ?

Och frågan är varför Moderatorn tog bort den gamla tråden ?!?

Mia

Vet inte om du hann se mitt svar i den förra tråden, men min häst har haft problem i perioder ända sen jag köpte honom för över 10 år sedan. Självklart är han undersökt på klinik så snart det har känts som att det är någonting som inte står rätt till men problemen är alltid väldigt diffusa och han är dessutom en sån häst som helst inte visar att han har ont. Eftersom veterinärerna har stått på sig om att det "visst bara är kotorna" som är problemet varje gång som jag har försökt få dem att titta även bak eller mer på helheten så har jag fått ge med mig. Och visst, han har ju svarat på behandligen och varit ren på böjproven på återbesöken så då har i alla fall jag tyckt att det är lite svårt att stå på sig och kräva mer undersökningar (och i så fall av vad?).

Kan dock tillägga att detta med galoppen, och att han "tappar bakbenen" är nytt, det är inte något han har haft tidigare. Förut har det mest varit en känsla från mig att det är nåt bak som inte stämmer.

Klinikbesök är bokat, men inte förrän i nästa vecka tyvärr.

Gällande varför den förra tråden togs bort så beror det nog på att man inte får fråga om specifika kliniker/veterinärer, jag hade missat det.

Skall kolla vad det finns för möjligheter till det. Har aldrig undersökt honom på löpband tidigare, kanske skulle det kunna ge någonting som inte framkommit tidigare. Är det någonting speciellt som kan vara lättare att se på löpband än vid longering eller springa fram och tillbaka på löpargången?

Är hästen någonsin genomgången av en duktig kiropraktor? Det med galoppen och tappande av bakben låter som om det sitter högt bak; knä, kors etc.. Kan vara låsningar eller inflammationer orsakade av att ha gått länge med låsningar och andra problem.

Försök hitta en vetrenär som tar sig tiden att kolla på hästen OCH lyssna på vad du känner och hur du upplever detta.
Visa hästen uppsuten & ev få vet att sitta upp en stund & känna på hästen!

Ge dig inte förrän dem har kollat det du tror & vill.!

har själv en häst som har varit skadad till & från i 3 år, alla behandlade det dem trodde ( det som syntes) men ingen gick till grunden. Tills jag hittade min vetrenär som jag har idag.
H*n har ridit hästen, tränat mig, haft hästen hemma i omgångar för att verkligen komma åt problemen & se & känna det jag gjorde!
Hästen har varit bättre sen dess *peppar,peppar*
Och även om det är något så kan jag ringa tilll h*n och h*n vet precis vad det handlar om!

Helst ska hästen kollas på klinik där det finns hovslagare, kiroprakter & en extra vet som kan diskutera tsm vad var av dem kan göra åt problemen :)
Lycka till !

Svarar flera på en gång nu...

Ja, hästen är genomgången av kiropraktor vid flera tillfällen. Det var i och för sig ett tag sen sist. Den veterinär som behandlade honom sist (för ett år sedan) hade kiropraktorutbildning också så hon kände på honom men tyckte då inte att det fanns något särskilt att anmärka på då. Tidigare har han haft låsningar i höftleden vilket bland annat har yttrat sig i att han sprungit med svansen på sned. Detta visar han dock ingenting av nu.

Vid sista klinikbesöket fick jag också tid hos klinikhovslagaren som hjälpte till att räta upp min hästs tokiga benställning och sedan instruerade min egen hovslagare hur han skulle skos framöver. Så denna punkt är också avcheckad.

Det som förvånar mig lite är att under alla år är det aldrig någon veterinär som har velat se honom riden. På ena kliniken har de en liten gårdsplan där man på sin höjd kan longera hästen lite i trav, på den andra brukar man få longera en liten stund i paddock, men aldrig att det varit snack om att rida. Måste man tjata sig till detta eller?

Hade verkligen varit en dröm att hitta en veterinär som tog sig tid att verkligen sätta sig in i problemen. Är så trött på att bara bli hemskickad med diagnos dubbelsidig kotledsinflammation utan någon egentlig reflektion över varför det gång på gång blir som det blir.

Kolla upp bakknän. Samt även si-led! Kan vara nåt så enkelt som en omkullridning långt bak i tiden och en rejäl smäll/låsning i si-leden som är boven o därmed avlastar bak och på så sätt överbelastar kotor. Röntga även hela ryggen för kissinge spines, vet många hästar som blivit utdömda pga kotledsinf. Fast eg var boven ks!

Tack för tipsen! Ska absolut försöka få veterinären att kolla bakknän och SI-led. Kissing spines, borde inte hästen vara öm i ryggen då? (Väldigt dåligt påläst på det området känner jag...)

Svarar flera på en gång nu...

Ja, hästen är genomgången av kiropraktor vid flera tillfällen. Det var i och för sig ett tag sen sist. Den veterinär som behandlade honom sist (för ett år sedan) hade kiropraktorutbildning också så hon kände på honom men tyckte då inte att det fanns något särskilt att anmärka på då. Tidigare har han haft låsningar i höftleden vilket bland annat har yttrat sig i att han sprungit med svansen på sned. Detta visar han dock ingenting av nu.

Vid sista klinikbesöket fick jag också tid hos klinikhovslagaren som hjälpte till att räta upp min hästs tokiga benställning och sedan instruerade min egen hovslagare hur han skulle skos framöver. Så denna punkt är också avcheckad.

Det som förvånar mig lite är att under alla år är det aldrig någon veterinär som har velat se honom riden. På ena kliniken har de en liten gårdsplan där man på sin höjd kan longera hästen lite i trav, på den andra brukar man få longera en liten stund i paddock, men aldrig att det varit snack om att rida. Måste man tjata sig till detta eller?

Hade verkligen varit en dröm att hitta en veterinär som tog sig tid att verkligen sätta sig in i problemen. Är så trött på att bara bli hemskickad med diagnos dubbelsidig kotledsinflammation utan någon egentlig reflektion över varför det gång på gång blir som det blir.

Först måste man ju behandla det akuta eller tycker du att du ska rida när hon har kotledsinflammation ??
Du måste ju för jösse namn behandla det akuta vilket är Kotledsinflammationen och sen gå vidare eller ska man bedöva först fram och sen bedöva bort smärtan bak för att se vad det finns mer för fel ?
Jag har ju frågat dig varför du inte åkt tillbaka när pållen varit behandlad om du då fortfarande inte ansåg pålle fräsch ?
Förövrigt behandlar man ju inte *bara* hästen/kotledsinflammationen ...Pålle har ju pålagringar fram som stör ?!?

Har man letat eller behandlat pållen i 7 år så kanske man skall fundera på när man ska ta ansvaret och vara djurvän och låta sin vän vandra vidare .

Senast ändrad:

Självklart rider jag inte en häst med kotledsinflammation. Förstår inte riktigt vad det är du blir upprörd över? Ja, jag hade gärna sett att de bedövade bort kotorna och fortsatte utredningen så att även de andra problemen (som jag tror finns där) kunde behandlas på samma gång. Som det blir nu så blir hästen gång på gång friskförklarad efter behandling av kotorna och då, vid friskförklaringen syns det ju ingenting speciellt på honom. Det som eventuellt finns där är så pass diffust att det inte märks eller syns efter en så pass lång vila som konvalecensen efter kotledsinflammationen utan han ser "bra" ut. Och inte känns det under igångsättningen heller utan det är först när han är igång igen som symptomen kommer smygande tillbaka och när det börjar märkas har han redan avlastat så pass mycket att han redan har överansträngt sina kotor igen och då är det dags att börja om från början, dvs nytt klinikbesök... Så nej, jag rider inte på en häst som känns ofräsch! Det behöver inte vara att problemen kommer direkt, utan han har givetvis haft helt fräscha perioder då han varit igång helt också, men tids nog så kommer problemen smygande tillbaka och då börjar det så diffust att det är helt omöjligt att säga när exakt det kom, och hur det egentligen yttrade sig.

Det som man möjligtvis skulle kunna säga att jag gör "fel" är att jag är för försiktig i mina igångsättningar och tar det för långsamt. Det tar alltså lång tid innan han är tillbaka i fullt arbete igen och därmed lång tid innan man ser symptomen igen. Har fått tipset av folk att jag borde sätta större press på honom och rida "så att problemen verkligen syns", men jag har lite svårt för det resonemanget och är kanske lite för mycket "rädd om" honom.

Enligt veterinärerna borde hans pålagringar inte påverka honom nämnvärt, men det är klart att de finns ju ändå där. Gällande att "ta ansvar" och vara djurvän så finns det ju många sätt att se på hur man gör det. Hade en enda veterinär sagt till mig att det bästa vore att ge upp och ta bort hästen så hade jag troligtvis gjort det, men det är ingen som har framfört någonting sådant, alla tycker att det är värt att behandla igen och igen.

Då känns han alltså bra igen när du behandlat kotorna fram :idea:

Och han känns bra under din långsamma igångsättning och sen kommer det smygande igen och då åker du tillbaka och då är han halt igen på fram ...

Om nu hältan kommer från fram istället så kan ju framhältan lika gärna sätta sig någon annan stans också i avlastning ? Och då är frågan vad som kommer först hönan eller ägget ?

Du skall ha en eloge för dina långsamma igångsättningar för det är inte alla som ger hästen den tiden .

Hur som helst önskar jag dig lycka till idag/imorgon när du åker till klinik ?

Mia

Senast ändrad:

Tack! Dock är inte klinikbesöket förrän i nästa vecka. Verkar tyvärr som att alla har sjuka/skadade hästar just nu.

Jag har aldrig tjatat mig till ridning för vet. det var deras idé.
En häst som blir behandlad & behandlad men att samma problem uppkommer så är det oftast två saker:
1 Hästen tål inte arbetet den utsätt för.
2.Hästen rids fel.

DU som ryttare behöver inte vara dålig på något sätt, bara att hästen iinte rids på det sättet som just den hästen behöver pga styrka,skada,kroppsbyggnad mm.

Synd att du inte bor i Stockholm, här finns en superduktig veterinär som lyssnar och alltid försöker hitta grundproblemet. Han är öppen för nya saker och verkar hålla sig ajour med vad som händer på forskningsfronten också. :love:

En sak som han brukar säga är att problem lågt fram (kotleder) nästan alltid är sekundärt och att det primära då brukar sitta högt bak tex bakknän eller höftleder. Kanske något att ta upp med din veterinär?

Å andra sidan så har din häst redan fått kroniska problem i form av pålagringar så frågan är då om han alltid kommer ha ont även om ni hittar grundproblemet.

Lycka till!

Om arbetet han utsätts för är problemet innebär det att inte kommer att kunna fortsätta vara ridhäst, för han går absolut inte "hårt". Skogspromenader i varierande terräng, lite lösgörande arbete och gymnastik på bana ett par dagar i veckan. Är extremt noga med underlag, att aldrig sitta och slita på böjda spår länge samt att ha honom i bra balans och tempo.

Hade gärna fått feedback från en veterinär gällande formen vid ridning, finns det något jag kan/bör ändra så jobbar jag gärna på det. De tränare jag ridit för under hans friska perioder har inte haft några specifika kommentarer gällande formen, och de har varit insatta i hans problem.

Som sagt, jag hade inte haft några problem med varken att få höra att jag rider honom fel eller att han helt enkelt inte håller för ridning. Det är den här ovissheten som tar knäcken på mig.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 281
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 506
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka