Vad avlade bort tölt och pass?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sammet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 8 400
Sv: Vad avlade bort tölt och pass?

Del 2 av IngerG´s text:

Part 2: (I now want to hunt down the author of the original text and shoot him for bad sentence builds).

In the southern states – Virginia, Kentucky, Tennessee, Missouri – they used to, and still do, breed great strong races with gentle, comfortable walkways. In the saddle of one of these the Spanish-French-Cerulean plantation-owner could really feel like a GENTLEMAN/MASTER. Tennessee-Walker, Five-gaited-American Saddlebreed and several other races. Their tølt-walkways were especially well paid for.
Of the Tennessee-horse’s WALK it is said: “Nothing has ever calmed a lonely, (Auko says: following here was an untranslatable word, but I think the english meaning they try to get is scared/untrusting of horses) rider, and made him trustful again, than riding on a Walker; no other breed of horse have ever contributed to the world of horses a larger number on converted people. Scared beginners and riders that had developed a fright of horses due to previous bad experiences, and experienced riders, that perhaps had experienced a dangerous fall or that due to illness didn’t care about riding anymore, or that didn’t think that they could anymore due to old age; All immediately experienced a wonderful feel of safety and soon revived the joy for the sport, that many had already abandoned in despair or cowardice. All because of the liquid movement and jolt-free ride, that the Walker offered them.”
And the same can without any hindrances be said of all tølters, Meaning in Europe the Icelandic horse, the fullblooded-tølter and the newly acquired/imported Paso Fino.
And this calming, secure walkway is an all-out exquisite riding-pleasure. It’s rhythm is both insisting and – with it’s gliding, graceful repetitions – relaxing. All depending on the horse’s size, temper and talents, tølt offers a wealth of nuances, that with growing knowledge is a wonderful task for a rider to explore. A good tølt always make the rider seem/look happy.
For those that have a trained eye for the common European way of riding, all tølters are quite a striking sight: Head held high, lower throat slightly curved forward and the back vaulted downwards. Legs are drawn powerfully into the air, head nodding and the vibration, that runs through the entire horse and gives the ridden-in tølter it’s bubbly (sounds wrong in english, but that’s the word J ) ease, continues in the tails wavy movements.
Tølt is known under numerous names in many breeds around the globe. In Mongolia a horse that walks in a trained/schooled tølt has three times the worth of a normal trotter, and a natural tølt, that tølts without the influence of the rider for hours at the time, is worth eight times as much.
In Russia tølt is called “perestrup”; it’s found especially amongst those breeds that are descendants of the ancient turkmener-horse. Except from in Europe, where tølt was systematically rejected and only kept in remote places like Iceland and Basque Spain, there is hardly country in the world that doesn’t have a selection of tølting breeds.”
Ursula Brun continues in her book to tell about varmbloodtrotters that tølt:
… “Since that time the trotter of the race-tracks have been discovered as a new, valued for leisure-/free-time-pleasures. It cannot be ridden in the classic way, or very tightly; It’s build is not suited for that. If you pull down it’s nose, it tensions on the pack, and the horse feels pain. But if you let it have the nose free and allow it to lower it’s back, it walks with earthwinnig steps, a brilliant tølt and the most wonderful gallop.”

eohippus.jpg

Som ni kan se finns det en mängd möjligheter till inblandning av andra arter än det som till slut blev hästen.

Kan tölten, alternativt bristen på tölt, kommit från en av dessa arter och blandats in med grupper av "det som senare skulle bli häst"?

Två arter som utvecklats tillsammans sida vid sida (historiskt sett).
Art A har tölt. Art B saknar tölt.

Art A blandas med art B inom vissa områden (landskapsmässigt sett) och avkommir till dessa får tölt som de sedan för vidare med sig.

Detta har sedan människan avlat vidare på eftersom det var en bra gångart att färds med. Eller så har hästarna helt enkelt behållit gångarten naturligt.

En teori som jag inte är insatt i säger att det fanns 2 typer av människor samtidigt på jorden. En mer utvecklad än den andra.
Denna teori säger även att det itne kan finnas 2 arter av människan eftersom vi är för giriga (och slåss mot det som är likt oss... det gör vi än idag).
Den andra arten skall därför ha försvunnit (dött ut) medans den art som senare blev människan levde vidare.

Denna teori har på senare tid, pga. genforskning, påvisat att den andra rasen inte dog ut, utan blandades in med "vår" art, och är därmed en del av oss.

Senast ändrad:

Nu slogs jag av en fråga...

Tölt, kan detta utföras med tår?
Eller bara med hov?

(tillägg: Kikade upp detta, Hipparion som nämns i IngerG´s text har 3 tår.)

Lägegr även till att Baskiren har skritt, trav, galopp, tölt, pass samt en trav som kallas kosacktrav som dom ibland använder på sumpigt underlag.

Senast ändrad:

En teori som jag inte är insatt i säger att det fanns 2 typer av människor samtidigt på jorden. En mer utvecklad än den andra.
Denna teori säger även att det itne kan finnas 2 arter av människan eftersom vi är för giriga (och slåss mot det som är likt oss... det gör vi än idag).
Den andra arten skall därför ha försvunnit (dött ut) medans den art som senare blev människan levde vidare.

Denna teori har på senare tid, pga. genforskning, påvisat att den andra rasen inte dog ut, utan blandades in med "vår" art, och är därmed en del av oss.

Jag vet inte vad det är för forskarvärld du har kontakt med, men svenske Svante Pääbo som är världsledande inom området, har jämför neanderhtalarnas DNA med människans och de anses inte ha kunnat fortplanta sig med varandra.

Och nej, hästen har inte blivit av med sina tår för att de inte har behövts. Individer som (genom mutation) har en annorlunda benställning har överlevt bättre och fått fler avkommor.

Jag är ledsen att säga det, men dina kunskaper om genetik är högst rudimentära. Använd gärna jullovet för att läsa på lite basics så kanske vi kan ha en givande diskussion.

God jul :D !

Jag vet inte vad det är för forskarvärld du har kontakt med, men svenske Svante Pääbo som är världsledande inom området, har jämför neanderhtalarnas DNA med människans och de anses inte ha kunnat fortplanta sig med varandra.

Låter intressant, varför kunde de inte det?
Vad i generna hindrade detta?
Jag kan förstå och inte förstå.
De flesta fågelarter kan inte få ungar med varandra (iallafall som jag lärde mig på genitiken) medans zebror Sägs inte kunna få avkommor med andra än zebror, trotts detta finns det både häst/zebror och åsne/zebror.

Och nej, hästen har inte blivit av med sina tår för att de inte har behövts. Individer som (genom mutation) har en annorlunda benställning har överlevt bättre och fått fler avkommor.

Så vad du säger är samma sak som mig, men med andra ord?

Om de klarar sig bättre med något som är annorlunda än tår, så överlever de bättre... därmed så mutanteras de.

Det är samma sak som jag menar, jag uttrycker det dock på ett annat sätt. Kanske felaktigt sätt inom forskarvärlden.

Jag är ledsen att säga det, men dina kunskaper om genetik är högst rudimentära. Använd gärna jullovet för att läsa på lite basics så kanske vi kan ha en givande diskussion.

God jul :D !

Du är inte tvungen att svara i min tråd, du är dock välkommen eftersom kunskap uppskattas.

- hugger en knapp och försöker kommma ihåg de flesta tankar jag fick under tiden jag läste tråden -

* Någonstans läste jag nyligen att vissa arber kan tölta.

* Min isländska kompis har visat mig ett schema som visar hur alla gångarter hänger ihop. På ena axeln (säg lodrät) finns skritt, trav och galopp, på den andra (säg vågrät) finns tölt, trav och pass. Gångarten som binder dem samman är alltså trav. Man kan också ta sig runt i schemat "yttervarvet" eftersom det bildar som en cirkel. Tyvärr har jag ingen bild. Isländskan menar på att det är så gångarterna hänger ihop och att har man problem på ena sättet kan man få tips om hur de ska lösas genom att studera schemat. Personligen funderar jag på om denna länk kan vara anledningen till att många travare kan tölt - i USA tävlar man ju som bekant i passgång med vissa travlinjer.

* Gångarter som man hittar på en del andra raser är olika modifikationer av pass och tölt, mer eller mindre lika traven. Titta på http://www.brightonridge.com/about_gaits.html så hittar ni ett schema för USA gångarter och var de ligger på skalan.

- hugger en knapp och försöker kommma ihåg de flesta tankar jag fick under tiden jag läste tråden -

* Någonstans läste jag nyligen att vissa arber kan tölta.

* Min isländska kompis har visat mig ett schema som visar hur alla gångarter hänger ihop. På ena axeln (säg lodrät) finns skritt, trav och galopp, på den andra (säg vågrät) finns tölt, trav och pass. Gångarten som binder dem samman är alltså trav. Man kan också ta sig runt i schemat "yttervarvet" eftersom det bildar som en cirkel. Tyvärr har jag ingen bild. Isländskan menar på att det är så gångarterna hänger ihop och att har man problem på ena sättet kan man få tips om hur de ska lösas genom att studera schemat. Personligen funderar jag på om denna länk kan vara anledningen till att många travare kan tölt - i USA tävlar man ju som bekant i passgång med vissa travlinjer.

* Gångarter som man hittar på en del andra raser är olika modifikationer av pass och tölt, mer eller mindre lika traven. Titta på http://www.brightonridge.com/about_gaits.html så hittar ni ett schema för USA gångarter och var de ligger på skalan.

Tack för tipset, jag har mailat iväg en förfrågan till dom du länkat till.

Kom på lite mer:
*Tror det var i boken "Förstå din ridhäst" som det stod att vissa araber kan tölta. Författaren är veterinär och har jobbat mycket med islandshästar så hon borde veta något om gångarter. Hon beskrev också tydligt skillnaden i rörelsemönster för hästen i de olika gångarterna.

* Var det inte disskussion/sidospår angående neandertalare också? Jag vet att nya undersökningar tyder på att "arterna" inte korsats enligt vissa, var själv på en av forskarna som kommit fram till dettas föreläsning. Men i senaste Forskning och Framsteg står det att korsningar visst verkar ha skett. Tror det var Pääbos kommentar att de har titta på olika tidsepoker och på olika sätt och därför fått olika svar. Så det verkar inte hlet klarlagt i alla fall!

* Var det inte disskussion/sidospår angående neandertalare också? Jag vet att nya undersökningar tyder på att "arterna" inte korsats enligt vissa, var själv på en av forskarna som kommit fram till dettas föreläsning. Men i senaste Forskning och Framsteg står det att korsningar visst verkar ha skett. Tror det var Pääbos kommentar att de har titta på olika tidsepoker och på olika sätt och därför fått olika svar. Så det verkar inte hlet klarlagt i alla fall!

Det var de jag också hörde.
Att de förut trott att det var omöjligt för att sedan upptäcka att det Var möjligt.

Svar från Flyinge:

"Hej! Du hade en fråga ang gångarter. Jag har rådfrågat några o kommit fram till att det nog är så att vi har avlat bort tölt o pass. Hos vissa travare kan man ibland se tölt när dom inte vill skritta. Oönskad pass ser man hos både travare o halvblod ibland. Andra ”ursprungsraser” tex den mongoliska ponnyn har många gångarter, vissa liknar islandshästens.
Mvh Mia Lundberg"

Lite magert svar men jag antar att hon inte kunde ge mer invecklat svar eftersom hon själv inte hade alla svar utan pratat (som sagt) med andra.

I december mailade jag Foundation Reserves Przewalski Horse ang. frågor om huruvida przewalskin hade tölt eller ej.
Idag fick jag svar.

Rasen har tölt. Även om den inte använd så ofta som ex. islandshästen verkar ha den.
Vilket i mina okunniga tankar kan betyda att hästen som art hade tölt, och att vissa raser har man förfinat den på så att den blivit starkare...
Men det är bara mina egna tankar och inget bevisat.

Mailet från Foundation Reserves Przewalski Horse:

Dear Ms Entin,

Thank you for your e-mail of December 6th 2006.
First I must apologize for this delayed reply. At the end of 2006 we completed the final stage of our book on the reintroduction of Przewalski’s horses in Hustai National Park (Mongolia) and the development history of this area, which is now on sale. More information about ‘The tale of the Przewalski’s horse – Coming home to Mongolia’ can be found in the downloadable PDF version of our English newsletter for 2007, which can be found on our site { "http://www.treemail.nl/takh" }http://www.treemail.nl/takh
All in all it was a very intense time, due to which other activities did get somewhat minor attention. I hope you will appreciate our situation.

On to your questions:

1. Yes they do. They sometimes show the ‘tölt’

2. First generation hybrids between Przewalski horses are always identifiable by their chromosome number of 65. After back crossing a hybrid with a pure Przewalski the chance of having 65 chromosomes is 0.5. In the next generations this chance is reduced to 0.25, 0.125, 0.0625, etc.

3. The Przewalski horses are not a “man-bred-species”, but instead a genuine wildlife species, like the zebras are. The Przewalski horses are the only living remnants of the multitudes of wild horses that in prae-historic times roamed the vast plains or steppe, which stretched from France and Spain into Central Asia as far as the Sea of Japan. The rise of civilisation (city-building, agricultural activities etc) caused a diminishing of the wild horses’s living space: In the end the only safe haven were some barren patches of desert unfit for man to live. Through the above and excessive hunting the unique Przewalski horses diappeared from the wild. The last sighting of Przewalski horses in the wild was in the Gobi desert in 1968.

4. The wild caught Przewalski horses around 1900 and the last one in 1956 (in total only 12 of them passed their genetic influence till the present generation) were keptin wildlife parks and zoos. They were never selected on gaits or other characteristics; the only interference in breeding was mate choice and/or group composition. The tölt can only be seen as a genetic trait.

More information can be found on our website, which contains a comprehensive list of books and articles on the subject.

With kind regards

Yours sincerely,

Inge Bouman

On 5 Dec 2006 at 15:01, madeleine entin wrote:

> Hi.
> My name is Madeleine and I study horses that are close to the ancient horses and their gates.
> Since I am intressted to find out how and when the 2 extragates that some horses has either got
> breeded In or breeeded away I have some questions about the Przewalski horse.
> 1) Do they have more then 3 gates?
> 2) I did read that a Przewalski has 66 chromosomes while a "regular" horse has 64.
> And that a offspring between a Przewalski and a regulare horse get 65 chromosomes.
> If this offspring is breeded with a regulare horse, their offspring will get 64, but how many
> chromosomes will the offspring get ifan horse 50% Przewalski 50 % regulare horse is breeded
> with an Przewalski?
> 3) Since the Przewalski has 2 more chromosomes, does this mean that they are not an regulare
> horsebreed? And are to the horses as the zebras for example. A close relative?
> Or is the Przewalski counted as an horsebreed?
> 4) Do you know if there is any information about how the extragates either got breeded in or
> away from the firsthorses?
> Did the first horses have 5 or 3 gates? And if they had 3, where did the 2 extragates come from?
> And how did they start to exist if they where not a part if the first horses gates?
Is it genetic, does it exist a chromosome that keeps the information about how to move the legs
in patern for the 2 extra gates?
With best regards/
Madeleine.

Hur kan häst/prezwalskihäst korsas tillbaka med häst resp prezwalski när den har 65 kromosomer :confused:

Om man tänker på att en mula oftast är infertil just för att den har ojämnt antal kromosomer...

Mycket intressant information...eller ja, hela tråden i övrigt :D

Hur kan häst/prezwalskihäst korsas tillbaka med häst resp prezwalski när den har 65 kromosomer :confused:

Om man tänker på att en mula oftast är infertil just för att den har ojämnt antal kromosomer...

Mycket intressant information...eller ja, hela tråden i övrigt :D

Jag är tämligen säker på att de inte har fel. Med tanke på att de har studerat rasen s länge. Kanske för att rasen är närmare hästen än vad zebran och åsnan är.

Jag är tämligen säker på att de inte har fel. Med tanke på att de har studerat rasen s länge. Kanske för att rasen är närmare hästen än vad zebran och åsnan är.

nej nej, jag tror inte de har fel, jag är mest nyfiken på HUR det är möjligt, med tanke på hur otroligt liten % av alla mulor/mulåsnor som blir fertila...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 179
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 129
Senast: Gimlan
·
Gnägg Jag är ett stort fan av A Song of Ice and Fire böckerna och som hästtjej så funderar jag ibland över hur hästarna delas in i böckerna... 2
Svar
20
· Visningar
2 150
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 721
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka