Sv: Vad avlade bort tölt och pass?
Hei!
Spennande tema, dette her.
Tølt er nok ein veldig gamal gangart, som er avla BORT i mange raser.
Her kjem ein del fakta eg skreiv om tølt på eit annet forum for nokre år sida (håper dere greier å lese norsk....):
Dette med gangarter (tølt og sånn) kan det seiast mykje om.
For å slå det fast med ein gong:
1.Tølt er ein ”opprinneleg” gangart for hest!
2.Det er slettes ikkje bere islandshesten som tølter!
Det med tølt og gangarter er og eit sånt ”sært tema” innan hest som eg har interessert meg litt for i nokre år.
Her kjem litt:
I ei flott bok eg kjøpte for nokre år sida, står det litt om tølt. Boka heiter ”The nature of horses. Their evolution, intelligence and behavior”, og er skriven av Stephen Budiansky. Utgitt i 1997. God bok, med mykje artig stoff, og ei god kjelde-liste.
I boka står (utdrag): For om lag 3,5 millionar år sida, levde ein hestetype kalla ”Hipparion”. I Tanzania i Afrika fann Mary Leakey i 1979 fotspor som var satt i mjuk lava dekket med vulkanoske. Fotspora var 3,5 millionar år, og frå mange ulike dyr, inkludert tidlege menneske.
Ho fann også spor etter Hipparion. Det spesielle med desse spora er at dei viser at dyra som sette dei, gjekk i tølt! (Eller ”running walk”, som dei seier i Amerika).
Altså ein urgamal gangart…
Eg har også ein fin bok, som nesten er lest ”sønder og saman”, fordi det var ei av dei fyrste hestebøkene eg kjøpte, tidleg på 80-talet. Boka er på dansk (Forum, 1978) og heiter ”Hestens forunderlige verden” (Av Ursula Bruns/Elisabeth Weiland). Orginalen er visst på tysk.
I den boka finner eg meir om tølt enn i dei aller fleste andre bøker, og eg har lyst til å ta det med her (Det vert litt langt, men men. Å oversette frå dansk til nynorsk er heller ikkje lett, så eg får berre unnskylde ein del ”haltande setningar):
”No vart denne gangarten holdt for å vere ein islandsk spesialitet i mange år, begrunnet med øyas sumpete terreng, kor hestane lærte seg å sette føtene raskt etter kvarandre for ikkje å synke nedi. Men på lange reiser i fire verdensdeler møtte eg den seinare stadig oftare, og det viste seg til sist at 60% av alle rasar i Amerika, Asia og Afrika kan tølte!
Det brakte forskningen i gang, og i dag blir det skrevet doktor- og lisensiatavhandlingar om emnet.
Og då man fyrst hadde fått augene opp, såg man tølt overalt. I middelalderens tresnitt tøltet man, og likeleis i dei tidlege klassiske ridelærer inntil det 17. århundre. I middelalderens tekster snakkes det i overstrømmande ordelag om noko, som kalles ”zelt”: ”Isôten pferd gjeng schône in zelt” skriv Gottfried von Strassburg i 1210, og hans samtidige Wolfram von Eschenbach seier: ”Sanftechliche und doch im vollen zelt, kom si rîtende über velt”.
Straks kjem vi no i tanker om den ”zelter”, som i middelalderen reknedes for å vere dei fine damenes ridehest, og som ein hittil hadde rekna med var passgjengar. Men det islandske tølt var på høytysk blitt til zelt (T vart til Z). Det var sikkert tenkt på samme gangart, for pass er i motsetning til tølt verken ”sanftechliche” eller ”schône”, men tvert i mot for det meste riktig ukomfortabel. Dessuten viste eit intensivt studium av tidlegare tekstar at det på ingen måte berre var damene som benyttet seg av den tøltende Zelter, men at det langt inn i det 17. århundre var den bekvemme ridehest for einkvar. Sjøl middelalderens stridbare herrer brukte den undervegs, og lot vepneren føre den travende stridshingsten som handhest.
Men kvifor vart alt dette gløymt i vest-Europa?
I hoffenes toneangivende ridning hadde den høyere skole vunnet annerkjennelse. Den vart smaksdannende i feudalismens og småstatenes tidsalder og heilt opp i vårt århundre. Kavalleriet utviklet riding i sluttede formasjonar, som krevde hestar, som kunne skritte og trave i nøye taktmessig einsartetheit. Og med utviklinga av fullblodshesten vart all ridings tempo i løpet av kort tid hurtigere, verken på veddeløpsbanen eller under jakten vart det teke omsyn til behagelegheiten; riding utvikla seg til SPORT. Hertil kom, at vegnettet i vest-Europa vart grundig forbetra mellom det 17. og 18. århundre. Karetene med god fjøring gjorde hestar med behageleg gang overflødige, for den reisande satt tross alt enn om meir bekvemt på polstra seter. Alt dette bidrog til å endre tidens smak i samme retning – den travende og gallopperande hest erstattet den tøltende.
Og kvifor gjenfinner ein denne hos oss nesten forsvunne gangart i dei andre verdensdelane – for det meste meget utbredt og høgt verdsatt?
Også dette er det ein forklaring på no bakover. Nybyggerne, som i det 16. og 17. århundre utvandra frå Vesteuropa til Amerika så vel som til Sørafrika hadde ingen sans for hoffmessig riding; dei utforska og koloniserte kjempemessige landområder til hest og brukte over 200 år på utbygging av eit nokonlunde tettmaska vegnett. Dei tok den tids beste hestar med seg til koloniane, behagelege hestar, som dei sakkunnig har oppdretta vidare til våre dagar. Under den amerikanske borgarkrigen (1861-1865) framkalte det enno ein rungande latter i sydstatene, at nordstatenes soldatar stadig lot seg kaste opp og ned i salen!
I sydstatene – Virginia, Kentucky, Tennessee, Missouri – vart og vert det stadig oppdretta elegante, store, fyrige rasar med deilige, bekvemme gangartar. I salen på desse kunne den spansk-fransk-kreolske plantasjeeigar verkeleg kjenne seg som HERRE. Tennessee-Walker, Five-gaited-American Saddlebred og fleire andre rasar. Deres tølt-gangartar vert særleg høgt betalt.
Om Tennessee-hestens WALK heiter det: ”Ingen ting har nokonsinne beroliget raskare ein engsteleg, tøvande rytter og gjort han tillitsfull att, enn ritt på ein Walker; ingen gangart har tilført hesteverdenen eit større antal trufaste omvendte enn denne. Engstelege nybegynnere eller ryttere, som under inntrykk av tidlegare uheldige opplevingar er blitt redde for hestar, men også øvde, erfarne ryttere, som kanskje har opplevd ein farleg styrt eller på grunn av sjukdom ikkje meire bryr seg om å ri, eller på grunn av framskreden alder ikkje meire trur at dei kan; Alle opplever dei straks ein vidunderleg kjensle av tryggleik og snart gjenopplives også gleden ved den sport, som mange av dei allereide fortvilte og motlause hadde oppgitt. Alt saman på grunn av den flytende bevegelse og det støtfrie ritt, som Walkeren byr dei på.”
Det samme gjelder uten begrensningar om alle tøltere, altså her i Europa om dei islandske hestar, fullblodstøltaren og den nyleg innførte Paso Fino.
Og denne beroligande, sikre gangart er fullt ut ein utsøkt, ridemessig fornøyelse. Dens rytme er både insiterende og –med sin glidande, yndefulle gjentakelse – avslappande. Alt etter hestens storleik, temperament og anlegg byr tølt på eit vell av dei finaste nyanser, som det med veksande viten er ein forlokkande oppgåve for ryttaren å finne ut av. Ein god tølt får alltid ryttaren til å sjå glad ut.
For den, som har eit øvet auge for den vanlege, europeiske ridemåte, frambyr alle tøltere eit påfallande syn: Hovudet holdes høgt, underhalsen buer lett frametter og ryggen er hvelvet nedetter. Beina trekkes kraftig i veret, hovudet nikker og den vibrasjon, som løper gjennom heile hesten og gir den tilridde tølter dens sprudlande letthet, fortsetter i halens bølgande bevegelser.
Tølt kjennes under tallrike namn hos mange rasar verden rundt. I Mongolia er ein hest som går i ein skolet tølt tre gongar så mykje verd, som ein som berre traver, og ein naturtøltar, som tølter i timesvis utan rytterens innflytelse, åtte gongar så mykje.
I Russland heiter tølt ”perestrup”; den beherskes især av dei rasar som nedstammar frå den eldgamle turkmeneren. Bortsett frå i det vestlige europa, kor tølt systematisk vart fortrengt og kun holdt seg utanfor allfarveg på Island og i det baskiske Spania, finnes det neppe noko land i verda, som ikkje har eit utvalg av tøltande rasar.”
Ursula Bruns fortel vidare i boka si om varmblodstravere som tølter:
…”Siden den tid er veddeløpsbanens traver blitt oppdaga som ein ny, kosteleg hest til fritidsfornøyelser. Den tåler ikkje å bli ridd på den klassiske måte og sterkt samlet; dens kroppsbygning egner seg ikkje til det. Tek ein nasa ned på den, spenner den den lange ryggen, og hesten føler smerter. Men let ein hesten ha nasa fri og får den lov til å senke ryggen, så går den ein jordvinnande skrittgang, ein brilliant tølt og den allerdeiligste galopp.”
Varmblodstravaren kjem jo stort sett frå Amerika (amerikansk traver). Og er mellom anna grunnlagt frå raser med tølt. I Amerika arrangeres eigne passløp for rasen. Og eg trur nok mange her til lands også har vore borti varmblodstravarar med pass og tølt. (Snakka seinast for eit par dagar sidan med ei her som har varmblodstravar. Den tølter.)
Tølt er altså ein gamal og opprinneleg gangart. Etter mi meining trur eg nok dei fyrste hestane folk begynte å temme og ri, var tøltere. Tidlegare hadde folk temd ulike dyr, og eg har høyrd om riding på mellom anna elg…. Grunnen til at dei valge hesten som ridedyr, kan gjerne ha vore behagelege gangartar.
Så lenge folk rei mykje, vart tølten bevart. Også her til lands. Ikkje alle var dyktige til å ri. Riding på hest var transport og framkomstmiddel, ikkje sport. Og alle slags folk måtte ri. Uten forkunnskapar. Dermed var tølt heilt topp.
Men som Ursula Bruns seier i boka si, så forsvann tølten i vesteuropa. Det vart nok ikkje gjort noko bevisst forsøk på å utrydde eigenskapen og anlegget. Men andre eigenskapar var viktigare. Dessuten er det vanskeleg å få tak i hestar som både kan tølte OG gå samla på tøylen i klassisk dressur, eller å finne hestar som både kan bevege seg hurtig forran vogn i trav eller i millitære formasjonar, OG som i tillegg kan tølte.
FORSETTES.....