Sv: Vad äter ni?
Tack för svaret! Jag vet att jag borde väga mer, men man ska ju hålla sig på en gräns också, man får ju inte väga för mkt. Men jag tänkte om man kanske tappar i vikt eller håller kvar sin vanliga vikt om man tävla/rider hela tiden?
Om du är 168 och tänker hålla dig till 50kg så måste jag avråda dig för en karriär inom galoppen....
Din kropp kommer inte att orka med den fysiska påfrestning som det innebär att stå i ”galoppsits”, än mindre för löpridning..... Att du skall hålla dig till den vikten och hålla dig till ett ”mat-schema” är bara dumheter....
Jag är 160 och när JAG vägde under 50 kg var JAG för svag! Och då rider jag en hel del lopp (har gjort i 10 års tid, drygt...) och anses ändå som en rätt hyfsad ryttare...
Jag blir bara så trött på all vikthets, äter du ”enligt kostcirkeln” så är det ett bra ”mat schema” Frukost, Lunch, Middag.
Du blir inte för tung av att äta vällagad husmanskost, DU BLIR FÖRTUNG AV ATT INTE RÖRA PÅ DIG!!!
Tänk på det alla ni som vill bli jockeys, det är inte maten som ni stoppar i er som egentliggen gör er feta, det är om ni inte förbränner den som ni kommer att gå upp i vikt...
Äter man inte ordentligt så kommer kroppen inte att kunna bygga muskler även om ni tränar hårt. Tränar ni hårt utan att äta kommer kroppen dessutom istället att bryta ner era muskler istället föra att göra er starkare...
Äter och tränar du konstant kommer även din vikt att lägga sig på en konstant nivå. Det är när du börjar att äta mindre som din vikt kommer att börja röra på sig.
När du äter mindre kommer du dessutom att märka att du ibland går upp i vikt(!), detta pga att kroppen drar ner på förbränningen och börjar lagra den näring du får.... Och vips har den onda cirkeln slutits... (jojjobanta). Du bantar för att gå ner i vikt, kroppen lagrar det den får, du bantar ännu mer, kroppen sparar ännu mer... osv....
Med andra ord:
Bra mat+Träning= God fysik
Dålig/lite mat+Träning= Försämrad fysik
Dålig/lite mat= Dålig fysik
Utan god fysik = ingen jockey...
Börja träna och äta normala portioner (egentliggen kommer du att behöva äta stoora portioner för att orka med när du väl jobbar med galopphästar) men vill du undvika nått så undvik ”dålig mat” som pommes, bearnaise sås, friterat, pizza mm
Kött är bra! Men ät det med kokpotatis och sallad (gärna en vinnegrett till) i stället för köpe- klyftpotatis (vilken alltid e preparerad riktigt onyttig!!!) mm... Barav sallad innehåller ingenting, så räkna inte det som en riktig middag om det inte innehåller mycket bönor, groddar och någon form av kött....
Hoppas att jag får se dig i Galoppsadeln under kontrollerade former!
/Ninni