Vad äter ni?

Z

Zeroo

Som jockey måste man ligga under en speciell vikt. Jag själv försöker att hålla mig under 50, 50kg är det högsta jag vill gå upp, och inget mer. Men nu undrar jag, är det någon som går efter en speciell matschema? För man måste ju ha något speciellt schema för maten för att inte gå upp i vikt. Jag själv ska försöka hålla mig till högst 50kg, men skulle gärna vela ha ett sånt där schema över maten!! Så all hjälp är välkommen! (= För er som vill veta så är jag 17 år, fyller 18 i Oktober, och är ca 168cm lång.

Tacksam för svar!!

Sv: Vad äter ni?

Om du är en 168 lång ska du väga närmare 60 än 50! Akta dig så du inte blir SJUK! Finns en annan aktuell tråd, har glömt bort namnet men det slutar på snyft.

Ni är inte kloka som försöker vara underviktiga. Att jobba med hästar är ett fysiskt krävande arbete och det fixar man inte om man inte har ett normalt BMI, dvs någonstans mellan 20 och 25. Om du är 168 och väger 50 är ditt BMI 17,7 vilket är på tok för lågt. Ett BMI under 18 är DÅLIGT och gör att din kropp inte kan fungera optimalt!

Jag kan hålla tal om det här hur länge som helst men tänk efter lite själv och bete dig inte för j-a korkat.

Om du är en 168 lång ska du väga närmare 60 än 50! Akta dig så du inte blir SJUK! Finns en annan aktuell tråd, har glömt bort namnet men det slutar på snyft.

Ni är inte kloka som försöker vara underviktiga. Att jobba med hästar är ett fysiskt krävande arbete och det fixar man inte om man inte har ett normalt BMI, dvs någonstans mellan 20 och 25. Om du är 168 och väger 50 är ditt BMI 17,7 vilket är på tok för lågt. Ett BMI under 18 är DÅLIGT och gör att din kropp inte kan fungera optimalt!

Jag kan hålla tal om det här hur länge som helst men tänk efter lite själv och bete dig inte för j-a korkat.

Tack för svaret! Jag vet att jag borde väga mer, men man ska ju hålla sig på en gräns också, man får ju inte väga för mkt. Men jag tänkte om man kanske tappar i vikt eller håller kvar sin vanliga vikt om man tävla/rider hela tiden?

Finns hur många trådar som helst i detta ämnet och ändå tycks folk aldrig förstå att man INTE ska stirra sig blind på vikten för att man vill börja med galopp!!! :crazy:

Visst ska man sätta en gräns men de flesta tränare har hellre ryttare som väger lite mer och har muskler nog att hålla och rida hästarna än myggviktare som "bara åker med". Tänk på det allihopa!!

50 kg på 168 är som camilla påpekade generell sätt alldeles för lite, ta hand om er själva annars kommer ni aldrig att lyckas inom sporten, tyvärr!

Matschema och matschema, jockeyrna ser till att hålla sin vikt stabil, vilket inte är detsamma som att de bantar hela tiden. Du själv går väl inte heller upp i vikt hela tiden om du äter normalt? Och om du gör det så är det bara ett tecken på att du väger för lite...

Skulle också kunna stå och mala om detta i en evighet...

Tack för svaret! Jag vet att jag borde väga mer, men man ska ju hålla sig på en gräns också, man får ju inte väga för mkt. Men jag tänkte om man kanske tappar i vikt eller håller kvar sin vanliga vikt om man tävla/rider hela tiden?

Om du är 168 och tänker hålla dig till 50kg så måste jag avråda dig för en karriär inom galoppen.... Din kropp kommer inte att orka med den fysiska påfrestning som det innebär att stå i ”galoppsits”, än mindre för löpridning..... Att du skall hålla dig till den vikten och hålla dig till ett ”mat-schema” är bara dumheter....

Jag är 160 och när JAG vägde under 50 kg var JAG för svag! Och då rider jag en hel del lopp (har gjort i 10 års tid, drygt...) och anses ändå som en rätt hyfsad ryttare...

Jag blir bara så trött på all vikthets, äter du ”enligt kostcirkeln” så är det ett bra ”mat schema” Frukost, Lunch, Middag. Du blir inte för tung av att äta vällagad husmanskost, DU BLIR FÖRTUNG AV ATT INTE RÖRA PÅ DIG!!!

Tänk på det alla ni som vill bli jockeys, det är inte maten som ni stoppar i er som egentliggen gör er feta, det är om ni inte förbränner den som ni kommer att gå upp i vikt...

Äter man inte ordentligt så kommer kroppen inte att kunna bygga muskler även om ni tränar hårt. Tränar ni hårt utan att äta kommer kroppen dessutom istället att bryta ner era muskler istället föra att göra er starkare...

Äter och tränar du konstant kommer även din vikt att lägga sig på en konstant nivå. Det är när du börjar att äta mindre som din vikt kommer att börja röra på sig.

När du äter mindre kommer du dessutom att märka att du ibland går upp i vikt(!), detta pga att kroppen drar ner på förbränningen och börjar lagra den näring du får.... Och vips har den onda cirkeln slutits... (jojjobanta). Du bantar för att gå ner i vikt, kroppen lagrar det den får, du bantar ännu mer, kroppen sparar ännu mer... osv....

Med andra ord:
Bra mat+Träning= God fysik
Dålig/lite mat+Träning= Försämrad fysik
Dålig/lite mat= Dålig fysik

Utan god fysik = ingen jockey...

Börja träna och äta normala portioner (egentliggen kommer du att behöva äta stoora portioner för att orka med när du väl jobbar med galopphästar) men vill du undvika nått så undvik ”dålig mat” som pommes, bearnaise sås, friterat, pizza mm

Kött är bra! Men ät det med kokpotatis och sallad (gärna en vinnegrett till) i stället för köpe- klyftpotatis (vilken alltid e preparerad riktigt onyttig!!!) mm... Barav sallad innehåller ingenting, så räkna inte det som en riktig middag om det inte innehåller mycket bönor, groddar och någon form av kött....

Hoppas att jag får se dig i Galoppsadeln under kontrollerade former!

/Ninni

Men vem är det som sätter din gräns?? Sätt den vid 60 istället, då är ditt BMI 21,5 och det är rimligt!!

Och som Ninni mycket riktigt påpekar är det kostcirkeln som gäller. Undvik tomma kalorier och snusk och ät dig mätt på riktig, god, varierad mat och rör på dig så hittar säkert din kropp en vikt där den mår bra.

Det bästa är att du lär dig laga din egen mat för i stort sett allting färdiglagat innehåller dåliga fetter och för mycket salt. Kolla om du inte kan hitta någon av ViktVäktarnas kokböcker, det finns flera Familjekokböcker med goda, varierade recept som är näringsberäknade. Och även efterrätter för livet ska levas :banana:!

Kom att tänka på andra vikttrådar på buke, där man säger att en häst ledigt tar 1/6 av sin egen vikt. (Även fullblod)

Vad anser ni ang vad som är tungt för ett fullblod, i träning och inte i träning? Självklart beror det på hur hästen är riden, muskler mm, men generellt, hur tänker man. Ett fullblod kanske väger runt 500 -550 då blir det 80-90 kg.....

Kom att tänka på andra vikttrådar på buke, där man säger att en häst ledigt tar 1/6 av sin egen vikt. (Även fullblod)

Vad anser ni ang vad som är tungt för ett fullblod, i träning och inte i träning? Självklart beror det på hur hästen är riden, muskler mm, men generellt, hur tänker man. Ett fullblod kanske väger runt 500 -550 då blir det 80-90 kg.....

Jag har ridit lopp i Italien, favoriten gick med över 80kg i lopp... Tjejen som red väger 48kg...

Välmusklad och en ryttare som kan rida, 90kg inget problem med andra ord...

Jag har ridit lopp i Italien, favoriten gick med över 80kg i lopp... Tjejen som red väger 48kg...

Välmusklad och en ryttare som kan rida, 90kg inget problem med andra ord...

Tack. Jag tror som du.
Men det måste råda lite viktnoja här och var, jag har hört att ingen seriös tränare låter tyngre ryttare än ca 60. kanske 70 högst rida på hästarna:confused: Eftersom det skulle slita.
Undrar om det finns nån forskning om det :confused: Vore intressant att se.
Kom att tänka på det eftersom jag sett trådar här där folk tror de väger för mycket...Och då även utifrån diskussioner i andra forum om vikter öht, inte just i träning eller löp tex.

Tack. Jag tror som du.
Men det måste råda lite viktnoja här och var, jag har hört att ingen seriös tränare låter tyngre ryttare än ca 60. kanske 70 högst rida på hästarna:confused: Eftersom det skulle slita.
Undrar om det finns nån forskning om det :confused: Vore intressant att se.
Kom att tänka på det eftersom jag sett trådar här där folk tror de väger för mycket...Och då även utifrån diskussioner i andra forum om vikter öht, inte just i träning eller löp tex.

Tränaren blir inte mindre seriös för att den använder sig av tyngre ryttare. Vitsen med att starta hästarna i lopp är ju att få dem att stå så bra till som möjligt. Dvs starta sin häst i en lämplig proposition där hästen står så fördelaktigt till gentemot de andra hästarna som möjligt.

Tex så är vissa hästar väldigt viktbärande och visar sig gå bäst med mycket vikt mot sämre hästar som bär låg vikt. Medan andra är helt tvärtom. Dvs. Presterar bäst i sällskap där de själva bär låg vikt mot hästar som är handikappade som bättre och därför bär mer vikt....

Det finns andra trådar där vi har diskuterat död resp. levande vikt.

Säg att du har en viktbärande häst och väljer att starta med 70kg. Då är det fördelaktigt att försöka få så mycket av ridvikten att bli ”levande vikt”, dvs vikten sitter i jockeyn i stället för i blybitar i och under sadeln. Detta efter som den levande vikten är rörlig och en duktig ryttare sitter så att denne inte känns lika tung som samma vikt i en bly vojlock.

Jockey 48kg+22kg sadel/bly=70kg
Jockey 53kg + 17kg sadel/bly=70kg
Jockey 63kg +7kg sadel/bly = 70kg

Ett försök till jämförelse är att jämföra skillnaden i att bära X antal kg i en ryggsäck gentemot att bära kilona i matkassar...

I professionella lopp, förutom i hinder lopp där vikterna är markant högre, så går sällan hästarna med över 70kg. Men ofta ligger vikterna över 60kg och då är det ju inte oseriöst att utnyttja en så tung ryttare som möjligt, snarast tvärt om!

Varför hästarna går med högre vikter i amatörlopp och hinderlopp är för att ryttarna generellt är större (då tyngre) och tyngre utrustning förekommer. Amatörloppen är tänkta att vara ett forum för just personer som inte anser sig vara lämpade som professionella jockeys, bland annat pga att de är lite stora och därför är minimivikten i amatörlopp 60kg (exklusive viktlättnader)

Oj va långt det blev... men hoppas att det var svar på vad du undrade.... :crazy:

Varför hästarna går med högre vikter i amatörlopp och hinderlopp är för att ryttarna generellt är större (då tyngre) och tyngre utrustning förekommer.

Har hört nått om att det är högre vikt i hinderlöp även för att det inte ska gå så himmla fort över häckarna och den långa distansen, ligger det nått i det?:crazy:

Tack snälla, jättebra förklaring. :bow:
Då förstår jag lite mer.

Har hört nått om att det är högre vikt i hinderlöp även för att det inte ska gå så himmla fort över häckarna och den långa distansen, ligger det nått i det?:crazy:
Tror nog snarare att det beror på att hinderjockeysarna behöver vara lite starkare än en vanlig slätloppsjockey. .:bump:

Dessutom går det inte att rida hinderlopp i frimärkssadlar;)

Måste ställa en dum fråga, menar du en sån där "docksadel" (skulle trott det var en leksakssadel om jag inte vetat:o ) Att du hoppat i sån alltså?:eek:

Hur är det förresten med belastningen på ryggen när man inte har bomsadel och hoppar i tex hinderlöp? Finns sadlar med mer viktfördelning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar