Vad äter era starthästar ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare UnderOath
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad äter era starthästar ?

Ja, verkligen intressant! :) Speciellt eftersom du gett det samtidigt också och verkligen sett skillnaden att jämföra parallellt. När jag började med travhästar, och inte kunde så mycket, så gav jag Krafft av den anledningen att jag trodde det var det enklaste och bästa att täcka hela hästens behov. (Tidigare hade jag enbart haft ridhästar, som inte krävde lika mkt och de åt bara havre.)
Man hade ju sett många stora tränare göra reklam för hur bra detta var osv...och ja, man gick ju på det helt enkelt, man förstod inte annat...:o

Dock kändes Krafften alltid jobbig att ge, alltså det SYNTES liksom på maten att den inte kunde bara bra....tar man en hink Krafft och tittar på hur det är sammansatt så SER det och känns det ju inte smakligt? Det ÄR inte det heller, till skillnad från havre som är gott att skala av och äta....:)

Måste dock säga att jag fortfarande fuskar vad gäller mineraler, är i full färd med att byta ut dessa mot andra (ger fortfarande Krafft där, men är inte förtjust i det sen det enbart blev pelletterat, då det var i lös form innan)

Konie: alltså - visst, det är säkerligen mkt mer jobb med att ge hästarna rena produkter, men om man inte kan prioritera kosten hos en häst så borde man nog tänka om.....

Jag har samma inställning som Zandrah, Djurjouren och ni andra som helst vill ge så naturligt foder som möjligt.

Mina hästar äter helhavre, mineraler, foderkalk, salt, linfröolja, e-vit/selen och hö.
I de fall jag måste öka proteingivan så blir det med soja. Gillar inte soja egentligen då jag anser att proteinet blir för koncentrerat vilket inte är bra då det belastar kroppen för mycket. Lucern har inte funkat på mina hästar så det är tyvärr inget alternativ även om jag gärna skulle ha gett det (hästrackarna tycker inte om det..).
Jag är lyckligt lottad som varje år har kunnat köpa havre med kanonvärden av en bonde i närheten. Så det är bara unghästarna som jag behövt tillskottsfodra med sojan.

Jag har under flera års tid även utfodrat med en musli (ca 1/2 kg per häst) som komplement till havren Muslin upplevde jag verkligen kanonbra. Slutade med detta i vintras och, ja, hästarna verkar må lika bra utan...

Jansson Det skulle kännas lite onödigt att satsa på ett nytt färdigfoder efter som det här inte funkar.. Hon är avmaskad och tänderna kollade[/QUOTE]

Jag använder Mustang Active Müsli som jag kompletterar med krossad havre. Mina hästar har nu ätit det snart 1 år & har aldrig haft så fina & musklade hästar utan att vara heta, de är alldeles lagom. Rekommenderar precis som Jansson oxå mustang, om du ändå tänkt på lucern & kornkross??

Jag håller med de andra som rekomenderar naturligt foder. Allra bäst är om man t.ex. som vi köper havre från en bonde i närheten och har egen havrekross, vilket ger oss färsk krossad havre.. Då kan hästen ta till vara på allting.

Helst ska man ju inte köpa färdigt havrekross eftersom man inte vet hur länge det legat.. Helst ska det inte ligga mer än en vecka eftersom många vitaminer särskilt E-vitamin försvinner. Man kan ju fundera på hur mkt det är kvar av havrekrossen som finns i färdigblandat foder..

Jag brukar tänka så att havre ger energi och kornkross ger hull. De har liknande värden men ger olika resultat. Så jag tycker absolut att du skall pröva kornkross.

Sen är det jätte bra att du också ger betfor, de ger foderstaten en bra balans.. Särskilt bra är Kalciumet som gör att CA/P kvoten blir riktigt.. är svårt att få till det med endast havre eller kornkross.. Sen är det ju ett stort plus att det är bra för tarmarna..

Ett bra hjälpmedel till att göra en foderstat är denna sida http://www.freefarm.se/djur/ogs/ Men man ska dock inte förlita sig helt på den utan också använda sitt sunda förnuft..

HEJ JAG SKULLE BARA SÄGA KOLLA HÖT, mina start hästar går på hö, havra betfor,kraft röd, linfrö 3gr vecka, kraft suber g, som ger energi 3 dagar före start och 3 dagar efter,har 3 till start på gävle på tisdag och 2 av dom är andra hansfavoriter, som nästan va ut dömda då jag tog dom för 3 månader sedan, mycket salt,havre, suber g. lycka till mvh tuija:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 601
Senast: caradan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: TBT
·
Foder & Strö Har en travare på 8 år som nyligen blivit behandlad i sina leder och innan det fick han Butta i en vecka. Problemet med honom nu är...
Svar
8
· Visningar
3 744
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix