Vad äter era starthästar ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare UnderOath
  • Startdatum Startdatum
U

UnderOath

Blir helt konfunderad på hästen som jag ridtränar.
När hon kom till oss såg hon rent ut sagt förjävlig ut, höftbenen styckte ut och det fanns inte en muskel på kroppen.

I början fick hon havre, mineraler och betfor. Hon började sagta gå upp i vikt och såg efter ett tag helt okej ut!
Problemet var bara att hennes spyke inte klarade av att få så mycket havre då hon redan innan tycker om att springa och med havren blev hon FÖR pigg och het.

Därför har vi nu börjat fodrat med Dynavena activ cool + betfor. Hon är nu helt perfekt i spyket men helt plötsligt har hon tappat alla muskler och ser hemsk ut :eek:

Hur kan hon varit finare när hon fick havre, som man inte tycker ska ge så mycket om man jämför med en müsli sort som är svindyr och ska vara så bra?

Förövrigt får hon obegränsat med stråfoder, finns alltid kvar i boxen och i hagen.

Sv: Vad äter era starthästar ?

Det är ju inte bara intressant vad de får utan också hur mycket... Hur många MJ får hon? Vad får hon för kvot? Vad är skillnaden på dessa värden nu mot när hon fick havre?

Ge den vanligt hederligt lucern. Den enda som blir hjälpt av dyra muslifoder är säljarens plånbok.

Min har legat på ungefär 120 MJ innan hon blev halt men hon blev lite tunn så jag måste höja foderstaten nu när hon ska börja träna igen.

Är hästen färdigvuxen? En ung tränande häst behöver ju mat för att träna och växa färdigt samtidigt.

Hej!
Jag har ett tips på ett bra foder, ett fullfoder som heter Mustang. Ett pellets som finns i olika varianter beroende på behov, tex. active, orginal mm. Det är ett ångkokt foder med alla nödvändiga mineraler och vitaminer i, är även nått utav det som är helt havrefritt. Tror det är orginal.. Du kan även kolla upp ditt hö, vad det smältbara proteinet ligger på, ifall hon får för lite proteiner?
Hoppas det löser sig!

P.s Är tänderna kollade och är hon avmskad??

Senast ändrad av en moderator:

Svarar alla.

solros Jadu, jag är rent ut sagt jättedålig på uträknandet tyvärr. Fodret är analyserat och det ska vara bra, men jag vet inte hur man räknar.

Djurjouren Ja, vi har funderat på lucern. Funderar också på kornkross, vad tycker du om det?

Ghost Hon är färdigvuxen, sju år.

Jansson Det skulle kännas lite onödigt att satsa på ett nytt färdigfoder efter som det här inte funkar.. Hon är avmaskad och tänderna kollade

När kompisen köpte en något misskött herre såg han förjäv-g ut. Hon vågar inte lägga på för mycket havre då han blir het av det. Hon har gått över till en del kornkross, vilket funkat bra. Hon har även fått rådet att använda soya...(?? någon som har erfarenhet av det??) Hennes herre har nu börjat gå upp bra i vikt, men ack så långsamt vilket kan vara bra i längden.....

Har själv bra erfarenheter av Mustangs foder

soja har jag tillgång till, har dock hört att man inte ska ge det för länge?

Du kan ju prova havrekross ( en del hästar tål inte helhavre men krossen går bra) och betfor o mineraler om hon nu var fin på det du gav henne innan...om du tar reda på värdena på grovfodret så finns det säkert nån på "foder" som kan hjälpa dig......men många ggr så funkar inte uträkningarna heller om det inte är helt uppåt väggarna förstås

soja har jag tillgång till, har dock hört att man inte ska ge det för länge?

Soja är ju bra om man har proteinbrist men det är svårt att fodra med soja och få en bra kvot om man har en någorlunda bra balans i foderstaten innan.

Jag brukar ge nåt kilo lucern till de övriga så fort de börjar se tunna ut.

Jag skulle satsa på "krafft groov" om jag var i din sits. Det brukar inte dröja många veckor med detta innan de flesta "spinnrockar" synbart går upp i vikt av detta... Dessutom blir dom inte heta heller oavsett hur mycket man ger dem.
Det har väl ungefär samma effekt som om dem skulle få i sig extra mycket bra hö om jag skulle förklara mig lite luddigt.

Sedan skulle jag kanske avmaska med något typ "Equimax" som tar det mesta i maskväg för att vara säker (om jag inte skulle ge mig på ett dyrbart träckprov först, vill säga)

Jag skulle satsa på "krafft groov" om jag var i din sits. Det brukar inte dröja många veckor med detta innan de flesta "spinnrockar" synbart går upp i vikt av detta... Dessutom blir dom inte heta heller oavsett hur mycket man ger dem.
Det har väl ungefär samma effekt som om dem skulle få i sig extra mycket bra hö om jag skulle förklara mig lite luddigt.

Sedan skulle jag kanske avmaska med något typ "Equimax" som tar det mesta i maskväg för att vara säker (om jag inte skulle ge mig på ett dyrbart träckprov först, vill säga)

Svarar du mig eller TS??? :confused:

Nej det blev lite fel där :o Det var tänkt till den som började tråden...

Blir helt konfunderad på hästen som jag ridtränar.
När hon kom till oss såg hon rent ut sagt förjävlig ut, höftbenen styckte ut och det fanns inte en muskel på kroppen.

I början fick hon havre, mineraler och betfor. Hon började sagta gå upp i vikt och såg efter ett tag helt okej ut!
Problemet var bara att hennes spyke inte klarade av att få så mycket havre då hon redan innan tycker om att springa och med havren blev hon FÖR pigg och het.

Därför har vi nu börjat fodrat med Dynavena activ cool + betfor. Hon är nu helt perfekt i spyket men helt plötsligt har hon tappat alla muskler och ser hemsk ut :eek:

Hur kan hon varit finare när hon fick havre, som man inte tycker ska ge så mycket om man jämför med en müsli sort som är svindyr och ska vara så bra?

Förövrigt får hon obegränsat med stråfoder, finns alltid kvar i boxen och i hagen.

Varför hon var finare då hon fick havre istället?
Ja mitt svar på det skulle vara att havre är ett rent naturligt foder, till skillnad från de pelletterade som är syntetiskt sammansatta och inte alls är "naturliga" för hästen. Ett sånt foder tror jag bara är sämre för hästar som har svårt att hålla hull. det är svårare att bryta ner och kräver mkt mer från hästen, och har de redan svårt att hålla hull så kan de få ännu svårare med det. Men det är MIN teori, vilken dock har stämmt på alla trashankar jag tagit mig an, och då ska jag tillägga att jag haft hästar som sett ut som VRAK.....

Jag tror aldrig mer jag kommer använda mig av pelletterat eller sammansatt foder då jag anser hästen mår bäst av så rena produkter som möjligt.

Det finns andra havresorter du skulle kunna prova, om du nu själv också ser att hästen mådde bäst av havre.
Nakenhavre har högre proteinhalt och bättre sammansättning av aminosyror. Svarthavre brukar hjälpa vissa hästar som blir heta av vit havre, och den har både högre fett och fiberinnehåll.
Kanske värt att prova iallafall?

Ja, jag tycker också inte heller om pelletrerat foder, det sväller alldeles för mycket och jag vill helst se vad jag ger hästarna.
Därför vill jag helst inte fodra med kraft. Det jag fodrar med nu var som sagt ett müsli foder fast det kanske är svårare att smälta det med?

Vi ska ta oss en funderare, det blir antingen svarthavre, lucern eller kornkross som hon kommer få + mineraler & betfor.

Det tycker jag låter som en bra idé att testa :) Håller fullständigt med om att man vill "se" vad man ger hästen....
Hur det är med musli det vet jag faktiskt inte....jag har aldrig utfodrat med det heller...
Kornkross testade jag på min lite knäppa nordis, tyckte han funkade bra på det, och var fin i hullet.
Hoppas att det går bra för er!

Har man ett fåtal hästar går det ju att blanda foder själv så man ser vad man ger. Men med 15-20 hästar blir det rätt krångligt att gå runt och putsa upp korn, sen havre, sen kanske vitaminer, lite mineraler behövs ju, lite vitlök är ju bra, luzern eller soya eller så om någon behöver det....

Vi har sån j***a tur att vi kan köpa en väl avvägd blandning privat om vi vill. En för lågpresterande och en för högpresterande.......

Håller med dig, jg kommer heller inte att gå tillbaka till pelleterade foder. Denna vinter har 3 av hästarna gått på Kraffts produkter, på uträknade foderstater med analyserat hö.
Övriga har fått en egenkomponerd blandning. De tre som ätit Krafftpellets hela vintern är matta i pälsen och har inte fällt färdigt.
De som fått min egen blandning är blanka och färdigfällda.
Intressant att se skillnaden.

Vad ger du dina hästar för mat förresten? Som gjort dem så blanka o färdigfällda?

Föredrar också "naturligt" foder, men märren min är kräsen speciellt på vårkanten :crazy: Ganska svår att hålla i hullet mest på vårkanten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 601
Senast: caradan
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: TBT
·
Foder & Strö Har en travare på 8 år som nyligen blivit behandlad i sina leder och innan det fick han Butta i en vecka. Problemet med honom nu är...
Svar
8
· Visningar
3 744
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix