Vad äter era hundar?

Mirre

Trådstartare
Vad har ni för hund?
Hur aktiva är ni?
Är ni nöjda med fodret?
Hur mycket kostar det?
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det?

Sv: Vad äter era hundar?

Vad har ni för hund? Staffordshire bullterrier x2
Hur aktiva är ni? Beror på årstid. :p Vintertid ganska lugnt, sommartid mer fart och fläkt.
Är ni nöjda med fodret? Oja, funkar finnemang.
Hur mycket kostar det? 210kr för 10kg (Klass färskfoder).
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? Köper 10kg åt gången och räcker 10 dagar. De äter 1kg om dagen tillsammans.

En jack russell på lite drygt 6kg.
Vi går 5-20km/dag, på vår, sommar och höst även cykel.
Än så länge är vi nöjda!
500kr betalade jag för 13,5kg och han äter 120g/dag så det räcker länge! Olivers Weight Loss äter han. Räcker eg med en 4kgs säck men de var två när jag köpte den!

Vad har ni för hund?

Tre stycken Flatcoated Retriever, två som är 1,5 år och en som är 6 år samt en Flat/Pointerkorsning på 6 år. Alla fyra väger cirka 30kg +/- något kg.

Hur aktiva är ni?

"Lagom" ;) Motionerar 1-3 timmar per dag, är ute mycket på gården och tränar jakt/lydnad 3-4 dagar i veckan + småpass inomhus varje dag.

Är ni nöjda med fodret?

Våra hundar äter Fodax Ideal Grön (Färskfoder), och jag är supernöjd. Alla bygger muskler, håller hullet, är blanka fina i pälsen, tänderna håller sig fina etc.

Hur mycket kostar det?

Cirka 650kr/mån för alla fyra.

Vi köper 10 säckar à 12,5 kg med frysta burgare varje leverans (Som sker med cirka 8 veckors mellanrum). Dom äter drygt 1 säck i veckan, så köper vi 10 säckar (=1450kr) räcker det i 9 veckor.

Vad har ni för hund?
Weimaraner 2 stycken

Hur aktiva är ni?
Ganska aktiva. Mindre nu vintertid pga mörkret, men annars är ganska full fart.

Är ni nöjda med fodret?
Ja, mycket.

Hur mycket kostar det?
Fodax Grön/Vit, 400 för 2 hundar/månad

Köper det jag behöver var sjätte vecka när leverans är.

Vad har ni för hund?
Två salukis.

Hur aktiva är ni?
Raska promenader på minst 5-10km/dag + lösspring.

Är ni nöjda med fodret?
Oerhört nöjd! Sen jag bytte till Standardt så har unga hundens trampdynor och päls blivit mycket bättre, tanten har fått enormt mycket bättre päls, blir inte dålig i magen längre när hon äter skit och båda har lätt för att hålla sig smala men bygga muskler och skiter lite.

Hur mycket kostar det?

ca 450kr/13kg.

13kg och jag behöver väl köpa en ny säck lite oftare än en gång i månaden. De äter ca 4dl var per dag.

Whippet 18 månader, väger just nu 10,5 kg.

Hur aktiva vi är varierar. Under säsong så tränar vi whippetrace och då håller vi konditionen på topp och tränar därefter, men jag försöker att ha längre perioder då jag bara tar lugna promenader och gör lite hjärngympa. Just nu är det rätt slappt!

Min hund äter Nordic Special+ (färskfoder) + en skvätt laxolja. Jag är väldigt nöjd med det. Min hund som hade väldigt svårt att lägga på sig tidigare blivit rultig :o så jag får dra in lite på det har jag märkt. Hon får strax över 300 g/dag.

Jag köper fodret i 500 g-korvar. Jag köper kartongvis. 16 kg av det kostar 505 kr och räcker drygt 50 dagar. Det tycker jag är prisvärt. Jag har dock inte så stor frys hemma så jag får förvara min kartong i djuraffärens frys :bow:, sedan går jag dit varje vecka och hämtar några korvar. Men det är bara fem minuters promenadväg så det är inte så bökigt.

Vad har ni för hund?
Rhodesian Ridgeback, tik, 2.5 år, kastrerad, väger 35 kg.

Hur aktiva är ni?
Ganska medel skulle jag tro. Mycket promenader, viltspår, agilityträning och racingträning när det är säsong.

Är ni nöjda med fodret?
Hon äter Taste of the Wild High Prairie
Är jättenöjd.

Hur mycket kostar det?
Hos foderbilen 739 kr för 14 kg. Minns inte vad det kostar hos min återförsäljare men det är säkert nåt liknande.

Köper en säck i taget (14 kg) och den räcker länge.. Ca 2 månader skulle jag uppskatta, men har faktiskt inte koll. Har aldrig bemödat mig att räkna efter med det här fodret, köper bara nytt när det tar slut.
Hon äter typ 2 dl per dag.

Senast ändrad:

Doris äter Purina ProPlan puppy large robust

Vad har ni för hund? 1-årig rottweiler
Hur aktiva är ni? Nu under vintern går vi någon längre promenad varje dag och så tränar vi lite lydnad ett par dagar i veckan. Vår-sommar-höst kommer vi vara mer aktiva med sökträning och mer utevistelse
Är ni nöjda med fodret? Jättenöjd. Hunden äter bra, är i fint hull, bra mage, fin päls.
Hur mycket kostar det? Ca 600 kr för 14 kilo
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det? köper 1 säck/gång och det räcker lite drygt en månad.

Jag har 2 st dvärgpinschrar, 11½ år och snart 3 år
Vi tränar tävlingslydnad, rallylydnad, viltspår och ibland agility + att vi går rejäla promenader
Båda äter Purina Pro Plan lamm o ris vuxenfoder
Mycket nöjd med fodret, de äter bra och magen sköter sig som den ska
Det kostar cirka 600 för 14 kg
1 st 14-kilos säck åt gången och den varar cirka 2½ månad

Vad har ni för hund?
Border Collie, 3 st (tik 3 år, hane 2½ år, hane 4 månader)

Hur aktiva är ni?
De får nog räknas som hårdpresterande, med flera timmars hård fysisk ansträngning dagligen.

Är ni nöjda med fodret?
De vuxna äter Fodax plus, är jättenöjd med det.
Valpen äter Royal Canine Maxi Junior. Upplever att han blir trist i pälsen och får ganska "fluffiga" skitar om han enbart får det, så han får ett par msk Fodax per dag. Då är pälsen fick och avföringen fast. (anledningen till att han öht fodras med RC är önskemål från uppfödaren).

Hur mycket kostar det?
Beror helt på vilka volymer man köper in. Jag betalar idag ca 10 kr/kg och fodrar totalt med 1.8 kg/dygn. Valpens foder är asdyrt, tror en storsäck gick på nästan 800kr.

Fodax går vi ihop några stycken och köper ett halvt ton var 6-8 vecka. RC köper jag på 15 kg säck.

/Migo

Bravo färskfoder. Plus utan vom.

Har gått igenom alla färskfoder, men just Bravo gillar jag pga hur det är förpackat. I 8 små hamburgare á la 150 gram. Lätt att portionera!

Däremot har dom baskemej blivit sämre med maten och DESSUTOM höjt priset det sista. Det gillas inte.

Betalar 1000:- för 48 kilo tror jag.

Däremot har dom baskemej blivit sämre med maten och DESSUTOM höjt priset det sista. Det gillas inte.

Betalar 1000:- för 48 kilo tror jag.

Priset är faktiskt anledningen till att vi bytte från Bravo till Fodax. Gick på över 2500kr/mån för våra fyra för Plus med vom till valparna och Lamm till dom vuxna när dom höjde.

Jag kör med Bravo färskfoder!

Vad har ni för hund?
- 8 årig dvärgpinscher
Hur aktiva är ni?
- Låg aktivitetsnivå, det mesta ligger mentalt.
Är ni nöjda med fodret?
- Mycket nöjd både jag och hund!
Hur mycket kostar det?
- ca 24 kr i veckan
- Jag brukar köpa för 12 veckor i stöten.

Labbe som blir 12 år i vår äter Specific Joint Support (torrfoder), tror det kostar runt 750 kr för 13 kg. Av detta äter han 2,5 dl på kvällen. På morgonen får han färskfoder, antingen Nordic Bas (200 g) eller Fodax Grön (250 g), beroende på vad jag har hemma.

Kelpie som är 12 månader, är inne på sina sista kulor med valfoder (Carrier) och av det äter han 2 dl på kvällen. Tanken är att han ska gå över på Standardt Normal som jag haft till tidigare hundar. På morgonen får han 200 g Nordic Bas.

Hyfsat aktiva

Jag är nöjd med alla fodren, ledfodret fungerar över förväntan trots sitt låga energiinnehåll. Labben brukar inte kunna äta foder med för mycket kolhydrater men detta funkar finfint!

Jag har rät dålig koll på hur länge torrfodret räcker, men jag köper 13 kg säckar torrfoder, 8,4 kg Nordic Bas burgare (kostar 240 kr, leverans varannan vecka) och 12,5 kg Fodax (kostar 200 kr, leverans var 6:e vecka och räcker ganska precis så länge)

Vad har ni för hund?
Dvärgschnauzer, hane, kastrerad, 13,5 år, allergiker

Hur aktiva är ni?
Nu för tiden mest bara promenader, minst en långpromenad per dag.

Är ni nöjda med fodret?
Ja men skulle gärna vilja att fodret finns att få tag på i butik i sverige (beställer från internet i nuläget).
Han äter Exclusion Diet Rabbit and Potato och när det finns att få tag på samma foder men Horse and Potato.

Hur mycket kostar det?
4 kg kostar ca 250 kr, 15 kg kostar cirka 670 kr

Brukar köpa 2 x 4 kg då en 15 kgs säck skulle hinna bli gammal innan den är slut. De två säckarna brukar räcka i 2-3 månader, han äter ca 90 gram per dag.

Vad har ni för hund?
Två blandraser c:a 22 kg vardera

Hur aktiva är ni?
2 tim/dag plus hundgårdstid

Är ni nöjda med fodret?
Jag har Standardt N och är helt nöjd

Hur mycket kostar det?
450 kr per säck = 34 kg/kg,

Köper två säckar i taget = 26 kg, det räcker två månader

Vad har ni för hund?2 jaktlabradorer, 10 och 2 år
Hur aktiva är ni?Den yngre hunden tränas mellan 5-10 timmar utöver promenader eroende på säsong och väderlek, den gamle tränas inte lika mkt ca 1-2 timmar utöver promenader. när man är gammal har man rätt att ta det lugnt!
Är ni nöjda med fodret?Mycket! De får ett foder som heter High energy, högt innehåll av både protein och fett
Hur mycket kostar det?15kg kostar ca 550:-
Hur mycket köper ni per gång och hur länge räcker det?Köper 1 säck åt gången, det går 1,5 säckar/månad

När de får för klent foder blir de fula i pälsarna och tappar hull väldigt fort, räcerlabbar behöver bra mat!

/LL

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka