Vad äter era 4 åringar? - hur tänker ni?

J

Jackie_nova

På väg att skaffa en 4 åring.. undrar hur ni tänker, men räcker det med att fodra hösilge med mycket bra analysvärde och inte ge hästen något annat förutom lite b vitaminer nu på höstkanten?
Tanken är att jag vill låta min häst växa upp i sin takt inte skynda på hästens tillväxt med något superfoder till unghästar om nu det finns något sådant?
Har hört att får unghästen växa sakta är det mindre chans för lösa benbitar mm. Hur gör ni?

Sv: Vad äter era 4 åringar? - hur tänker ni?

Det är väl en alldeles utmärkt idé att bara ge grovfoder, om man kan täcka hästens näringsbehov med det och få en foderstat i balans. Annars får man ju komplettera med kraftfoder. Lagom är bäst, en unghäst kan gärna hållas åt det lite slankare hållet men får förstås inte underutfodras heller. Kraftfoder är inte farligt om det används för att faktiskt fylla ett behov. Det är när unghästarna blir övergödda och feta, och får alldeles för mycket protein, som det är farligt.

Jag föreslår att du räknar på en foderstat efter gällande rekommendationer, med så hög andel grovfoder som möjligt och det kraftfoder/mineraler som behövs för att få en foderstat i balans eller täcka upp om hästen inte orkar äta hela sitt näringsbehov i hösilage.

Håll hästen i hull så att du lätt känner revbenen med handflatan ungefär mitt under sadelkåpan. Har den då hyfsat runda former över höfter, bakdel och överlinje och är blank i pälsen och pigg och glad så får den förmodligen ganska lagom med mat. Ser den kantig eller bukig ut behöver den förmodligen mer mat, främst protein.

En 4 åring är nästintill alltid färdigvuxen hör till absoluta undantag dem som växer efter 4 år. Vad gäller lösa benbitar så är det inget som kommer efter 4 år det kommer de första åren.
En 4 åring skall ha samma foder som en vanlig vuxen häst de har inga speciella behov vid den åldern det upphör redan när de är två.
Så helt normal foderstat till hästen som täcker alla normala behov, man utgår ju alltid ifrån höanalysen när man räknar på om det behöver kompletteras eller inte och med vilken typ av kraftfoder. Så börja du med att räkna ihop vad höet du kommer ge den kommer att tillföra så ser du ju sedan vad som ytterligare ev behövs läggas till för att få foderstaten optimal.

Det låter klok! Tackar för det:)

Jag har en 4 åring, islandshäst och kommer växa i ett par år till innan han är helt klar :)

Han får hö, lucern, lite betfor, mineraler efter behov och linfröolja. Han tunnar ur på höst/vinter och det har funkat bra att ge lucern då det inte är någon idé att ge mer hö, för han äter inte upp det.

Det här har funkat bra på honom. Vill inte ge en massa krafftfoder utan vill hålla det enkelt och helst ge bara grovfoder.

Tack FengurLaugar -trevligt å få lite tips vad andra ger sina 4 åringar:)
Elly - jag ger b vitamin i tron om att pälssättningen ska gå lättare för hästen bla.. eller kanske det finns något forskningsresultat på att B vitaminer i sirapsform/pellets inte behövs till hästar?
Jag har i många år gett b vitamin varje höst som vår till mina tävlingshästar, jag är inte ensam om det, har jag kastat de pengarna i sjön?

Hästen tillverkar sitt eget B-vitamin så ja det är onödigt ;) Protein är det som behövs.

Tanken är att min fyraåring ska fri tillgång till ensilage, blir han för fet blir det fri tillgång till halm och dagsransonering av ensilage.
Med risk för att bli lynchad så kan jag säga att det inte blir någon analys, och ser jag att han behöver något förutom ensilaget tar jag ställning till det då.

Va bra då sparar man lite b vitaminpengar:) jag gör ett test i höst å är inte hästen pälsöm då skippar jag b vitamin forever:)

Tanken är att min fyraåring ska fri tillgång till ensilage, blir han för fet blir det fri tillgång till halm och dagsransonering av ensilage.
Med risk för att bli lynchad så kan jag säga att det inte blir någon analys, och ser jag att han behöver något förutom ensilaget tar jag ställning till det då.

Det är ju lite svårt att se på hästen om mineralerna är i obalans. Själv har jag svårt att tänka mig att betala tusentals kronor/år för nåt som jag inte har den blekaste aning om vad det innehåller, dessutom föredrar jag att fodra så att jag slipper få en häst som faller ur och tappar muskler, när det syns har det ju gått ett tag. Jag har dessutom en 4-åring som vi såg viss urkalkning på (togs plåtar på ena hasen i våras) så jag vill verkligen veta att mineralerna är i balans och i tillräcklig mängd. Jag kunde ju inte drömma om att min unghäst var urkalkad innan jag såg plåtarna, vissa saker syns inte utanpå...

Ska du bara ge hö/halm så tänk på att man kan utgå ifrån att selenhalten är för låg. Finns preparat som man bara behöver ge av en gång i veckan.

Hästen tillverkar sitt eget B-vitamin så ja det är onödigt ;) Protein är det som behövs.

Det finns flera olika B-vitaminer och vissa har hästen lättare att tillgodogöra sig själv men vissa inte. Det beror självklart på vad man stoppar i hästen. Hästens kropp bygger ju ett pussel och om det saknas en bit så går det inte att göra pusslet klart. Det kan tex vara överskott av ett "ämne" som tar ut ett annat...Vissa hästar behöver tillskott av B-vitaminer =)
Gör en fullständig analys är mitt råd. Behövs det kompletteras så finns det flera olika fodertillskott att köpa. Både kompletta foderstillskott med b-vitaminer och rena b-vitamintillskott. Tips EQVI.se:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Western min quarter 4 åring är lite dålig i magen...innan fick hon bara ensilage men då va hon riktigt dålig, sen fick hon hö å nu får hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 908
Senast: Elin-Jansson
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka