Sv: Vad äter era 08r?
Vad bra att du ska analysera fodret, det är det första steget.
Ja, jag menar krafft protein. Kalk är bra att ge om de behöver det. Jag skulle aldrig kunna ge kalk eftersom jag har dåligt med fosfor i grovfodret så att ge extra kalk skulle snedvrida kalcium/fosforhalten.
När du fått din analys kan du be någon hjälpa dig att räkna så kan du göra en ultimat foderstat åt ditt föl.
Du behöver heller inte försvara dig åt någon, det är ditt föl och ditt ansvar så det är väl bara att göra iordning den mat du vill ge.
Säg att du har fått hjälp att räkna på foderstaten och att du gärna vill prova. Det kan de väl knappast neka dig?
Låna gärna en foderbok på biblioteket (Christina Planck är bra) och läs på själv.
Okej tack för svar. Hon får inte 8kg hela tiden. Ibland 2kg på morgonen och 4kg på kvällen. Men det tycks inte fungera och därför är jag jätte tacksam för er hjälp.
Så lucern skulle vara bra? Ska analysera höet, men jag antar att det inte har super värden. Men det är inte mögligt utan är inte så grönt och fint som vårt hö annars brukar vara. Jag förstår själv att man inte kan mata i 8kg, men som mest, nån dag har det blivit så. Och jag tycker hon har blivit rundare men om det endå inte är bra för hennes lilla mage ska jag definitvt byta till något annat.
Kraft protein, menar du alltså krafft? Kalk är väl endå bra att ge till ett växande föl?
Vad bra att du ska analysera fodret, det är det första steget.
Ja, jag menar krafft protein. Kalk är bra att ge om de behöver det. Jag skulle aldrig kunna ge kalk eftersom jag har dåligt med fosfor i grovfodret så att ge extra kalk skulle snedvrida kalcium/fosforhalten.
När du fått din analys kan du be någon hjälpa dig att räkna så kan du göra en ultimat foderstat åt ditt föl.
Du behöver heller inte försvara dig åt någon, det är ditt föl och ditt ansvar så det är väl bara att göra iordning den mat du vill ge.
Säg att du har fått hjälp att räkna på foderstaten och att du gärna vill prova. Det kan de väl knappast neka dig?
Låna gärna en foderbok på biblioteket (Christina Planck är bra) och läs på själv.
Senast ändrad: