Vad äter era 08:or?

Sv: Vad äter era 08:or?

Okej tack för svar. Hon får inte 8kg hela tiden. Ibland 2kg på morgonen och 4kg på kvällen. Men det tycks inte fungera och därför är jag jätte tacksam för er hjälp.
Så lucern skulle vara bra? Ska analysera höet, men jag antar att det inte har super värden. Men det är inte mögligt utan är inte så grönt och fint som vårt hö annars brukar vara. Jag förstår själv att man inte kan mata i 8kg, men som mest, nån dag har det blivit så. Och jag tycker hon har blivit rundare men om det endå inte är bra för hennes lilla mage ska jag definitvt byta till något annat.
Kraft protein, menar du alltså krafft? Kalk är väl endå bra att ge till ett växande föl?

Vad bra att du ska analysera fodret, det är det första steget.
Ja, jag menar krafft protein. Kalk är bra att ge om de behöver det. Jag skulle aldrig kunna ge kalk eftersom jag har dåligt med fosfor i grovfodret så att ge extra kalk skulle snedvrida kalcium/fosforhalten.

När du fått din analys kan du be någon hjälpa dig att räkna så kan du göra en ultimat foderstat åt ditt föl.

Du behöver heller inte försvara dig åt någon, det är ditt föl och ditt ansvar så det är väl bara att göra iordning den mat du vill ge.
Säg att du har fått hjälp att räkna på foderstaten och att du gärna vill prova. Det kan de väl knappast neka dig?

Låna gärna en foderbok på biblioteket (Christina Planck är bra) och läs på själv.

Senast ändrad:

Tack Sar för dina fina svar. Och för att du inte "hoppade på" utan höll dig till sakliga svar. Det uppskattas verkligen. God jul. :)

Ou shit, en liten rättelse: det ska givetvis vara 8l havre. Inte kg...

Ou shit, en liten rättelse: det ska givetvis vara 8l havre. Inte kg...

Liter lät betydligt bättre än kilo....:)

Tack Sar för dina fina svar. Och för att du inte "hoppade på" utan höll dig till sakliga svar. Det uppskattas verkligen. God jul. :)

Tack så mycket, vad glad jag blir.:) Jag tycker själv att det är väldigt roligt att hjälpa någon som är intresserad av att lära sig. God Jul på dig själv!;)

Tack Linda. :)
Nej ditt svar var inte påhoppande, jag menade bara överlag här på Buke. Du vet hur tjafsiga folk kan bli...
Jag ska titta på länken.
God jul på dig med.
:)

Alltså jag måste lida av en tillfällig sinnesförvirring eller nått.

Mitt föl är inte en 08:a utan en 07:a och det ska då inte vara 8kg utan 8l.
Inte undra på att ni såg ut så här :eek: :eek:

Haha, ursäkta misstaget!! :rofl:

Ja som jag sa en tillfällig sinnesförvirring. Hon skulle ju vara 6 mån om är 08:a :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar