Vad äter era 08:or?

Sv: Vad äter era 08:or?

Jo då hon äter ca 15 kilo om dagen om inte mer!! Av hösilage och hö.
Jag lägger in ca 12 kg på natten åt henne och det brukar va slut vid Lunch och så äter hon mer när hon är ute. Hon får frukost kl 6går ut vid 9 och kommer in vid 11 och äter och går ut igen kl 13 ut igen och kommer in kl 20. Under hela tiden hon är ute har hon mat, Hon äter konstant.. Hah och hon är en köttbulle. Hon sak avmaskas denna månad så vi får se om det är mask som gör att hon äter så mycket.

Mask gör inte att dom äter mer! Dom kan däremot avmagra av riklig förekomst av mask! har du analyserat grovfoder? TS halt. Mj, gsmb rp etc?

Låter OTROLIGT att du får i henne 15 Kg såvida det inte är ko ensilage med låg ts-halt...

Ni andra, har ni alla analyserat fodret? Annars varför ger ni det ni ger och den mängden? *nyfiken*

Vi har sjävklart analyserat foder. Tack och lov kan jag säga eftersom det visade sig att det hade mycket sämre värden än väntat.
Jag har fått kämpa hårt med foderstaten för att lyckas få i min kille nog med protein och energi. Han har dock fortfarande tillgång till mammamjölk och är i utmärkt hull.

Har ett 6 månader hbl föl.

Hon får 8kg havre om dagen plus kalk, selen, vetekli, järn och mineraler.
Hon har även fri tillgång till hö.
Hon får så mycket havre nu eftersom hon är relativt tunn för tillfället. Hon fick inte dia tillräckligt längre för hennes tjuriga morsa.

Det låter väldigt ovanligt att man får i en fölunge så många kilon som (15), är du säker på det? Vid 6-7 månader brukar dom äta 6-8 kg om det är rel torrt och av hygienisk bra kvalite.

Jag vet i o f inte hur mkt en bal väger, men det är en normalstor rundbal hösilage ts. 67. Det går 2 föl och ett vuxet sto i hagen och dom äter upp balen på 6 dagar...vet inte hur mkt det kan bli? dom står typ i balen hela dygnet...

Stomjölk under dagen (egen box på natten)
hösilage ts 74%
våran:
6 kg hösilage 0,5 kg kraft pluss grön, 0,25 kg havre samt mineraler utefter analys
den inhyrda :
5 kg hösilage, 1,5 kg grov 125 utefter påsens ordination
Allt fördelat på 3 gånger i boxen samt lunch i hagen tillsamans med mammorna som blir ca 2 kg hösilage.

SWB snart 8 månader

Ca 5kg hösilage (ca60% ts) i boxen. Får i hagen också men äter inte så mkt av det, pillar i gräset ist.
1,5kg Krafft Groov 125
0,5l (torr) betfor
Gröna mineraler.

Får frukost och lunch hösilage i hagen, 2kg hösilage + 1kg krafft + betfor på eftermiddagen, 3kg hösilage + mineraler på kvällen.
Hon får fortfarande all krafft uppblött efter att ha fått foderstrupsförstoppning tidigare, hon äter obevakat så vågar inte ge henne det torrt.
Har tyvärr inte tagit analys än och hon skulle gärna få äta mer av hösilaget om hon hade velat.

Har ett 6 månader hbl föl.

Hon får 8kg havre om dagen plus kalk, selen, vetekli, järn och mineraler.
Hon har även fri tillgång till hö.
Hon får så mycket havre nu eftersom hon är relativt tunn för tillfället. Hon fick inte dia tillräckligt längre för hennes tjuriga morsa.

Vad är det som fattas, energi eller protein? Varför inte ge något med mer krut istället och därför kunna minska mängden kraftfoder?

Vad är det som fattas, energi eller protein? Varför inte ge något med mer krut istället och därför kunna minska mängden kraftfoder?

Förslag?
Hon har blivit avmaskad och som mest har det varit 8kg. Höet är inte av världsklass eftersom det har varit så dåligt väder här i sommar.
Tacksam för tips! :)

Dodson & Horrells Foal Creep pellets.
Innehåller mjölkersättning och har bättre (högre) värden än havre.
Sen kanske du ska lägga till lusern om det behövs också pga höets värden.
// Linda

alltså jag har ett halvblodssto.
hon får:
fri tillgång på hö
morgon: halvt kg kornkross. 2dl uppblött betfor, halvt kg hippo alfa grow,
kväll: samma som ovan fast 1/4 dl mineraler med.
Hon är jättetjock lr bukig...börjar bli lite nojjig att hon är för tjock.

En annan fråga är: en kompis till mig sa att om de får för mycket grovfoder så att de blir jättetjocka kan de få nån sorts sjukdom som gör att de inte kan ridas sen stämmer det???

Knapplån

En generell fundering:
Många verkar ge sina föl/åringar otroligt mycket kraftfoder - varför?
Kan verkligen deras små magar processa så mycket kraftfoder?

Generellt verkar det också ges otroligt mycket mat - 15 kg hösilage? 8 kg havre? Det äter ju knappt en elittränad vuxen häst.
Jag är nyfiken: Vad baserar ni dessa foderstater på? Vad vill ni uppnå med dem?

Jag ger mitt 7-månaders föl, som går på lösdrift med en kompis, 9-10 kg hösilage med bra näringsvärde, 0,5 kg havre, salt och mineraler. Blir han smal tänker jag komplettera med lucern.

Förslag?
Hon har blivit avmaskad och som mest har det varit 8kg. Höet är inte av världsklass eftersom det har varit så dåligt väder här i sommar.
Tacksam för tips! :)

Vi fick ju tyvärr rätt usla värden på vårt hösilage (och ingen möjlighet att byta till annat). Det var lågt både i protein och energi.

Jag fick dock till en hygglig foderstat genom att ge 1 kg kraft protein och 1 kg hestekraft (bytte från eggersmanns fölpellets) + miner vit och 1 skopa fosforbalans då fosforhalten var på tok för låg.

Jag skulle först vilja rekommendera dig att analysera ditt foder så att du vet vad du ska ge för tillskottsfoder. Lusern är dock rätt tacksamt eftersom det har rätt bra proteinvärden som dessutom kommer från grovfoder.
Tyvärr behövde jag så mycket tillskott att det inte blev ett alternativ för mig.

Lusern ger ca 105 smrp, krafft protein 330, havre ca 80/smrp om jag minns rätt, hestekraft 134

För mig låter det barockt att ge så mycket kraftfoder som 8 kg till ett så ungt föl. Det är ju också nu det är som viktigast att de får rätt mat så de växer upp och blir hållbara. Du borde alltså lätt kunna byta ut 4 kg havre mot 1 kg kraft protein. Beroende på de värden du har skulle du kanske kunna komma undan med ett kilo kraft protein, 1-2 kg lusern + lämpligt mineralfoder (lusern är rätt kalciumrikt vad jag minns ur minnet).

Övrigt att tänka på är att dela upp det på flera fodringar (men det gör du säkert redan) och att vara extra mycket försiktig när det gäller foderövergångar på så ung individ.
För att veta att du ligger rätt i kalcium/fosforkvot (vad du ev. ska använda för mineralfoder) är det ett absolut måste att analysera.

Knapplån

En generell fundering:
Många verkar ge sina föl/åringar otroligt mycket kraftfoder - varför?
Kan verkligen deras små magar processa så mycket kraftfoder?

Generellt verkar det också ges otroligt mycket mat - 15 kg hösilage? 8 kg havre? Det äter ju knappt en elittränad vuxen häst.
Jag är nyfiken: Vad baserar ni dessa foderstater på? Vad vill ni uppnå med dem?

Jag ger mitt 7-månaders föl, som går på lösdrift med en kompis, 9-10 kg hösilage med bra näringsvärde, 0,5 kg havre, salt och mineraler. Blir han smal tänker jag komplettera med lucern.

Tja, får inte fölet i sig vad den behöver av grovfoder så är det ju ett måste att komplettera foderstaten.... Och det är ju endast görbart på ett bra sätt om man har analyserat grovfodret så att man vet vad som fattas.
Jag är inte intresserad av att se mitt föl falla ur och därefter öka kraftfodergivan (har redan fri tillgång hösilage) utan jag vill att han ska få rätt från början.

8 kg havre och 15 kg hösilage tillhör nog undantagen. Jag känner mig ytterst tveksam till att ett föl kan pula i sig så mycket hösilage och kraftfoderstaten är barock i mina ögon.

De flesta börjar nog med en form av kraftfoder som innehåller viss del mjölkpellets som är lättsmält för magen. Eller så gör man som jag, drar ut på avvänjningen när man vet att man har dåliga värden i grovfodret.

alltså jag har ett halvblodssto.
hon får:
fri tillgång på hö
morgon: halvt kg kornkross. 2dl uppblött betfor, halvt kg hippo alfa grow,
kväll: samma som ovan fast 1/4 dl mineraler med.
Hon är jättetjock lr bukig...börjar bli lite nojjig att hon är för tjock.

En annan fråga är: en kompis till mig sa att om de får för mycket grovfoder så att de blir jättetjocka kan de få nån sorts sjukdom som gör att de inte kan ridas sen stämmer det???

Det går inte att säga vad ditt sto ska ha när du inte vet värdena på höet. Jag tycker dock att det är sunt att ha fri tillgång på grovfoder.

Din kompis tänker kanske på fång men där är största risken att fruktanet i gräset ställer till det.
Du måste kunna se skillnad om hon är tjock eller bukig (tunn över rygg och rumpa med tjock buk). Känn över hennes revben.
Är hon bukig har du antagligen för lite protein i ditt foder och då kan det vara läge att byta ut kornet mot ex.vis lusern.
Är hon tjock (vilket inte heller är nyttigt för hästen) kan du skippa kraftfodret.

Be någon kunnig om hjälp och se om du inte kan få till en analys.

Jag skulle satsa på ett bättre hö/hösilage, aldrig att jag skulle ge en fölunge flera kilo kraftfoder, hur ska deras magar klara det?

Okej tack för svar. Hon får inte 8kg hela tiden. Ibland 2kg på morgonen och 4kg på kvällen. Men det tycks inte fungera och därför är jag jätte tacksam för er hjälp.
Så lucern skulle vara bra? Ska analysera höet, men jag antar att det inte har super värden. Men det är inte mögligt utan är inte så grönt och fint som vårt hö annars brukar vara. Jag förstår själv att man inte kan mata i 8kg, men som mest, nån dag har det blivit så. Och jag tycker hon har blivit rundare men om det endå inte är bra för hennes lilla mage ska jag definitvt byta till något annat.
Kraft protein, menar du alltså krafft? Kalk är väl endå bra att ge till ett växande föl?

Sen problem nummer 2:
Hur ska jag kunna förklara åt stallägaren att jag vill ändra foder? De har fodrat så i evigheter och jag måste säga att deras hästar ser verkligen fina ut och de äter sjukt mycket havre, men de tränas och har otroligt stora hagar så deras hästar rör på sig väldigt mycket. Pigga och friska hästar med andra ord. Deras stall och hagar är himmelriket för hästar!
Men jag är rädd för att stöta mig med dom, de är underbara och hjälper mig hela tiden. Hur kan jag säga detta på ett smart sätt utan att "trampa" dem på tårna. Jag värnar väldigt mycket om vår relation så har ni något tips där också?

Jag skulle satsa på ett bättre hö/hösilage, aldrig att jag skulle ge en fölunge flera kilo kraftfoder, hur ska deras magar klara det?

Genom att använda anpassat fölfoder som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Mitt föl får som sagt 2 kg kraftfoder per dag, uträknat efter hans behov, och han är i utmärkt hull, fin avföring etc.
Annars tror jag att det är först vid 8 månader som de helt börjar kunna tillgodogöra sig kraftfodret (min är drygt 7 mån).

Något du kanske inte har förstått är att alla helt enkelt inte har möjlighet att byta grovfoder. Och då har man valet att försöka göra det så bra som möjligt ändå. Genom att tillsätta kraftfoder i den mängd de behöver.

Det finns dessutom forskning på de som har creepfeeding, d.v.s. helt fri tillgång på kraftfoder och då petar de i sig mer än ett kilo utan problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar