Vad äter era 08:or?

Sv: Vad äter era 08:or?

Mina äter fri tillgång på:
Stomjölk
Lusern
Grovfoder
och de två äldsta får dessutom:
Lympos avelsfoder den ena 0,5 kg och den andra 1 kilo.

För detta är det som bäst kompletterar vår grovfoder och fölen är halvblod med mycket stort fullblods inslag. Inga av fölen är avvanda ännu heller.

Har 2 shettisföl, de är 6 månader gamla.

De får stomjölk under dagen (står i egen box på natten)
Fri tillgång på grovfoder
1kg Lusern
Havre o Hippo alfa grow.

Hej. Lite nyfiken på vad era föl födda 2008 får för foder. :)
-Hur mycket?
-Hur ofta?
-Märke?
-Varför just det fodret?

Jag har en hingst född i juni 2008 som jag har på fri tillgång på hö. Han går tillsammans med sin mamma fram till slutet av nov nu sen kommer han gå med ett annat föl. men han går inte med mamma under natten utan enbart på dagen. Men jag ger honom cirka 0,5 kg kraft groove 90 och så 200 g soja mjöl och 1 dl kraft mineraler och så 2 liter morötter och så vitlökspulver, allt detta får han under ett dygn.:rofl:

Min grabb snart 8 månader får:

Mjölk (ska snart avvänjas, har börjat lite lätt)
Fritt med Hösilage (bra värden, kvot 9.3)
1 kg Krafft Pluss grön
0,5 kg havre
1 kg lusern
100 g Miner grön

Hans kompis som är inackorderad på lösdriften, snart 7 månader, utan mamma, får samma som min grabb.

Vet ej hur mkt hösilage de äter, men båda är matglada så de får nog i sig en del (15 kg var??)
Det går åt ca 100 kg hösilage/dygn till 2 smågrabbar, mitt sto och en 2-årig valack.

Båda är fina i hull och muskler:)

Senast ändrad:

-Hur mycket? -Ingen mjölk, fri tillgång på hösilage (ca 15 kg), 1 kg pluss grön.
-Hur ofta? -Hösilage fritt, krafft delat på 2.
-Märke? -Krafft
-Varför just det fodret? -Passar med hösilaget.

Min 5 månaders fröken får 9-10kg hösilage (kvot 9.1) som hon inte äter upp riktigt ännu tror jag. Hon går fortfarande med mamma dygnet runt så det är lite svårt att veta vem som äter vad, dom äter inte upp i alla fall och det är huvudsaken tycker jag, 1 kg krafft groov 90, 80g miner vit plus extra selen. Kraftfodret är hon jätteförtjust i så det äter hon gärna upp. sist men inte minst fri tillgång till modersmjölk.

Min kille (snart 7 mån) som går ¨på lösdrift i flock får fri tillgång till mammas mjölk och fri tillgång på hösilage. Tyvärr har vi dåliga värden på hösilaget så han erbjuds också 1 kg fölpellets (Eggersmann), 1 kg krafft protein, 1 dl miner vit, 1 skopa fosforbalans. Får självklart ge i flera givor.

Jag kommer nu att byta ut fölpelletsen mot Hestekraft. Sedan blir det avvänjning om några veckor.

min kille, SWB, snart 8 månader har fri tillgång på;
Mjölk
analyserat grovfoder
får fördela på två gånger;
600 gram havre
1.5 kg lusern
100 gram torr betfor som blötläggs
tokosel en gång i veckan
e-vitamin
liten skvätt krafftminer grön
Sen stjäl han massor av mammas mat också:crazy:

Lolli (SWB) är lite mer än 7 månader nu och får:

Morgon
-ca 2 kg hösilage
- 0,5 l müsli (för föl)
- 0,2 uppblött betfor
- Många morötter

1-2 kg hösilage i hagen

Ef.middag
(delar tillsammans med mamma i boxen)
- 0,5 l Krafft Grund
- Morötter
- 4-5 kg hösilage

Kväll
- Ca 2 kg högilage
- 0,5 l fölmüsli
- 0,3 uppblött lucernpellets

Tillgång till stomjölk mellan kl. ca 08.00 - 17.00

Hej mitt 8 månadersföl
Får
Hösilage/Hö- Fri tillgång tror det blir ca 15-18 kilo ta och ge lite. (Matvrak)
Kraftfoder- Mustang Fiberorginal 2 kg fördelat på 2 ggr
Extra-Linfrökross 2 dl fördelat på 2 ggr
Morötter ca 3 kg
Kalk ca 2 teskedar
Mineraler grön ( Kraffts)
Foderstat stält från PC-Hores

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån:

From när ska man börja ge fölisen egna mineraler? Han är 4 månader och har fri tillgång till hö och mjölk, får även 2 kg lucern som han och mamman delar på under natten (hon får betydligt mer i en högre krubba som han inte når...). Men som sagt - mineraler? Ska jag ge honom något själv så får jag nog blanda det i betfor för det gillar den lilla busen!

Min quarter är 6 månader nu och ska precis få en egen box. Han har tillsammans med mamman ätit betfor, lucern, kli/havreblandning och Hippo alfa.

Hösilaget är inte analyserat och därför har jag ju ingen aning om hur mycket kraftfoder han ska få. Hans mamma är ett fullblod och henne har jag matat på så mycket det bara går.

Ni andra, har ni alla analyserat fodret? Annars varför ger ni det ni ger och den mängden? *nyfiken*

fri tillgång på hösilage (ca 15 kg),

Det låter väldigt ovanligt att man får i en fölunge så många kilon som (15), är du säker på det? Vid 6-7 månader brukar dom äta 6-8 kg om det är rel torrt och av hygienisk bra kvalite.

Svarar själv på frågan:

Min 6 mån hingst går på lösdrift med 8 jämnåriga hingstar, äter idag ca 3 kg Groov 125 samt fri tillg på hösilage med smb rp på 88g/kg foder och 8.2 Mj, Groov givan kommer att ökas upp lite mer beroende på väder/vind/temp och storlek och bus i flocken, max giva blir 4-6 kg/föl.

Mina får fri tillgång på hösilage med mkt bra värden
fri tillgång på lucern

De som inte går med mamma längre får 1 kg country mix

Inga extra mineraler eller vitaminer nödvändiga allt täcks av grovfodret.

Hej! Jag har ett hingst föl på 6 månader. Han har fri tillgång på analyserat grovfoder men han petar inte i sig särskilt mycket under en dag. Skönt att höra att de normalt får i sig 6-8 kg, tror min fölunge ligger i underkant men han är i lagom hull iallafall:)

jag ringde en foderrådgivare och hon tyckte vi skulle ha det här:

Krafft grov 125 eller vad de tnu heter, en grön säck iaf ;)
sedan har hon lite betfor och salt till det ;)

FRI TILLGÅNG på hösilage tsm emd 2åringen i hagen :D

men vi ska räkna ut foderstat nu så allt blir perfekt:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar