Vad är vitaminerna bra för?

S

sandraR

Vad hjälper de olika vitaminerna till? Dvs vitlök, linfröolja, biotin, äppelcidervinägen, B vit, E vit, C vit, A vit och alla de där? Vetegroddolja, soja och massa sådant? Berätta allt ni vet snälla, för jag ska köpa in lite vitaminer & sådant till hästen och behöver veta vad som ger resultat, och självklart till vad ;) Tack så mycket på förhand! (Vet du om något mer tillskott, tveka inte, det jag skrev upp där uppe är enbart exempel :))

Sv: Vad är vitaminerna bra för?

Vitlök är ingen vitamin utan en.. öh - lök. Den är dessutom giftig för häst redan i relativt små mängder. Linfrö är inte heller ett vitamin, men väl rik på b-vitamin. Just b-vitamin producerar hästen själv, så det behöver inte tillföras. Linfrö kan dock vara välgörande för magen och verkar milt laxerande. Biotin är ett b-vitamin av många, sägs kunna vara bra för hovarna men effekten verkar rätt tveksam. Vetegroddolja är inte heller ett vitamin, men innehåller vit E och vit B. Vit E är en antioxidant och verkar antiinflammatoriskt mm.

Du kan läsa mer på t ex Hippocampus hemsida.

Om fodret innehåller tillräckliga mängder vitamin behöver du inte köpa något tillskott. Spra pengarna och lägg dem på viktigare saker. Har du dåliga värden finns det t ex Kraffts Multivitamin.

Tänk på att vitlök är giftigt, att alger kan ge jodförgiftning och att linfrön i ursprunglig form är giftigt.

Om vitlök vore så giftigt, varför skulle isf en stor del av alla hästmänniskor ge sina hästar det?

För hästfolk köper i regel det som marknadsförs utan att ens reflektera över vad det är. Sorgligt men tyvärr sant.

Ja många gör det. Men det låter inte vettigt att så stor del av hästfolket skulle ge giftiga saker till hästens utan att vara medvetna om det. Och det lär ju knappast vara så att folk medvetet ger "gift" till sina hästar. Om vitlök var så giftigt som tantester säger, tror jag att både veterinärer, tidningar osv skulle gå ut med detta och varna. Men jag vet flera veterinärer som tipsar om att ge vitlök till hästarna för olika saker, och de borde ju vara medvetna om ifall det skulle vara giftigt redan i så små mänger.
Jag använder inte själv vitlök, men har hört många positiva egenskaper om det. Jag har också hört att det är giftigt i för stor mängd, men jag tvivlar faktiskt på att det är så giftigt i små mängder. Det låter bara så konstigt att det allmänna hästfolket inte har blivit mer upplysta om att det är giftigt isf. Ridsport brukar ju skriva en del repotage då och då (fast de kanske har skrivit något jag missat?), och veterinärer kan ju informera. Men ändå ser man väldigt ofta uppmuntran till att använda vitlök för dess goda erfarenheter.
Men sen är inte jag någon expert så jag ändrar gärna min åsikt om jag har fel.

Senast ändrad av en moderator:

Orkar inte läsa länkarna just nu. Vad handlar de om? Vitlök har visat sig kunna påverka hästens blodbild genom att orsaka hemolys, dvs sönderfall av de röda blodkropparna. Detsamma gäller flera andra djurslag som t ex nötkreatur, hund och katt. Måhända krävs relativt höga doser, detta är jag inte så insatt i, men man bör ändå vara medveten om det. Hos t ex hund är ju även gul lök mkt toxiskt. Vet ej om det är överförbart till häst.

Uppenbarligen är det inte dödligt att ge små mängder pulver, men är det nyttigt eller ger det en lidnrig påverkan av blodbilden? Det finns säkert studier om detta.

Man är nog dessvärre skyldig att själv sätta sig in i vad som är nyttigt eller ej.
Tänk t ex på det pågående debatten om ståndsförgiftningar efter att Ridsport uppmärksammat det. Det hade vi inte en aaaaning om innan. Och det var precis lika giftigt förra sommaren.

Senast ändrad:

Jag har öppnat dem men inte hunnit läsa dem. De handlar om linfrö(olja vad jag förstår).

knapplån
Linfrö är ju giftigt i större mängder pga cyaniden.

Det har nog också varit lika giftigt hela tiden.

Senast ändrad:

Linfröets skal innehåller blåsyra (cyanid) som kan orsaka förgiftning. Ger man linfrö i sin rena form ska man alltid hälla kokande (eller iallafall rikigt varmt) vatten ppå fröna eller koka dem. Då frigörs cyaniden och hästen kan äta gröten. Linfrökaka och linfröpellets är redan upphettat och behöver alltså inte "tillagas".

Så visst är linfrö giftigt. Men man kan göra dem ogiftiga och då är de ett bra komplement i flera fall.

(Livsmedelsverket har fö någon reaktion om hur mycket "råa" linfrön en människa kan äta utan att riskera att få neurologiska symptom. Ett par matskedar per dag tror jag det är. Eller kanske mindre?)

Jag har också ägnat en liten del av min fredagskväll till att 1) ögna igenom artiklarna och 2) grubbla på vad i helsefyr flaxseed är för nåt... Jag var helt inne på att det skulle handla om vitlök!

Jag tänkte också på vitlök innan jag öppnade dem. Vet inte varför.
Flaxseed betyder linfrö men det har du nog redan insett, ganska märkligt ord.

Flaxseed betyder linfrö men det har du nog redan insett, ganska märkligt ord.
Vad är det som är märkligt? Flax är lin på engelska och flaxseed blir linfö... Även om också linseed används...

Och som TantEster skriver, så finns det innanför skalet ett ämne som tillsammans med vatten bildar cyanid. Detta ämne föstörs när det kommer i kontakt med luft eller värme, så därför skall linfrö krossas eller kokas (hällas i kokande vatten) innan de används (tuggas...).

Fast jag hade också väntat mig artiklar om vitlök...

Vad är det som är märkligt? Flax är lin på engelska och flaxseed blir linfö... Även om också linseed används...

OK jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag har alltid tyckt att det är ett lustigt ord på ngt sätt. Det blir ju så ibland med olika språk. Det var inte ngn anknytning alls till vad det egentligen betyder och att det är giftigt eller ej utan bara en reflektion över språket.

Orkar inte läsa länkarna just nu. Vad handlar de om? Vitlök har visat sig kunna påverka hästens blodbild genom att orsaka hemolys, dvs sönderfall av de röda blodkropparna. Detsamma gäller flera andra djurslag som t ex nötkreatur, hund och katt. Måhända krävs relativt höga doser, detta är jag inte så insatt i, men man bör ändå vara medveten om det. Hos t ex hund är ju även gul lök mkt toxiskt. Vet ej om det är överförbart till häst.

Uppenbarligen är det inte dödligt att ge små mängder pulver, men är det nyttigt eller ger det en lidnrig påverkan av blodbilden? Det finns säkert studier om detta.

Man är nog dessvärre skyldig att själv sätta sig in i vad som är nyttigt eller ej.
Tänk t ex på det pågående debatten om ståndsförgiftningar efter att Ridsport uppmärksammat det. Det hade vi inte en aaaaning om innan. Och det var precis lika giftigt förra sommaren.

Det du beskriver har jag också hört om, men att det händer i högre doser. Och då är jag med dig :)
Angående uppmärksamheten från media m.m, tror jag ändå att de hade informerat om det var en erkänt giftig sak att ge redan i små mängder, just eftersom att vitlök har getts till hästar så länge. Då borde man tidigare ha utrett det och utsatt varningar om det var farligt vid smådoser. Men jag tror också på att den är giftig i större doser.

Hej!

Och jag utvecklar med att jag faktiskt helt missat att linfrön var giftiga.. Trodde man la dom i blöt för att de skulle vara lättare att ta upp i tarmen..

Så nu har man lärt sej nåt nytt:-)

/ lavinia, som inte ger vitlök- för säkerhets skull

*KL*

Orsaken till min frågeställning, och införandet av länk beror på att TS frågade om linfröolja. Svaret blev av tant ester att linfrön är giftiga. Men nu efterfrågades inte linfrön utan oljan. Linnfrön måste behandlas före giva, annars är de giftiga ja och därför lägger man dem i blöt och gärna i kokhett vatten.

Linfröolja är inte alls giftig.

Och som TantEster skriver, så finns det innanför skalet ett ämne som tillsammans med vatten bildar cyanid. Detta ämne föstörs när det kommer i kontakt med luft eller värme, så därför skall linfrö krossas eller kokas (hällas i kokande vatten) innan de används (tuggas...).

Oljan är processad, utvunnet från skalet och något sådant finns inte med i oljan.

Oljan är processad, utvunnet från skalet och något sådant finns inte med i oljan.

Jag är med på det jag citerar ovanför men därifrån till att skriva att den inte alls är giftig är kanske inte riktigt rätt?
Men jag har inte satt mig in i hela processen med att utvinna olja ur linfrö och om man ev kan tänka sig att det finns en risk att cyaniden går över till oljan så jag ska inte vara envis. Jag undrar mest hur du kan vara så säker.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 093
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025