Vad är vitaminerna bra för?

Sv: Vad är vitaminerna bra för?

Därför att cyanid förstörs under process.

Det är mkt möjligt har du ngn hänvisning till var man kan läsa om det?

Jag slog upp det på livsmedelsverkets hemsida där det står om linfröolja

"Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie."

Men det behöver naturligtvis inte vara som det står där.
Jag är bara nyfiken i största allmänhet. Jag är medveten om att det egentligen inte är ngn viktigt fråga eftersom man ändå aldrig ger enorma mängder av denna olja.

Livsmedelsverket, det som du själv citeterade.

Envis som jag alltid är så måste jag nog erkänna att jag får inte ihop din kommentar i tidigare inlägg:

Linfröolja är inte alls giftig.

med den texten

Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja.

Jag tycker att det står att de inte vet om det innehåller några gifter. Att det mesta finns kvar i skalet betyder ju inte allt stannar kvar. Att det finns begränsade uppgifter om analys måste väl tyda på att man inte analyserar det regelbundet.

Då förstår jag ditt inlägg! Men jag skrev ju iallafall att linfrö är giftiga, så missförståndet blev nog ganska begränsat.

Intressanta artiklar förresten. Har du egen erfarenhet av linfröolja vid atopier?

Biotin - bra för hovarna

B-vitamin - Bra för pälsen, underlättar vid fällning och pälssättning.

E-vitamin - Bra för musklerna och deras uppbyggnad

Att linfrö innehåller ett enzym o en cyanidprecursor vet vi. Däremot är det mer tveksamt om linfrö i rimliga mängder är farligt för människor o enkelmagade djur. Det finns studier som talar mot detta.
PL

Köp dej en bra foderbok, t.ex Christna Plank´s hästens biologi.
Där kan du lära dej vad hästen behöver och du slipper köpa en massa onödiga dyra produkter.
De flesta hö innehåller tillräckligt med vitaminer åt hästen, mineraler kan man behöva tillsätta om hö´t saknar det.

För några/något år sedan var det en artikel i hästfocus om just vitlökens giftighet.
Men den kanske inte räknas?

Att linfrö innehåller ett enzym o en cyanidprecursor vet vi. Däremot är det mer tveksamt om linfrö i rimliga mängder är farligt för människor o enkelmagade djur. Det finns studier som talar mot detta.
PL

Den ena av artiklarna som Boj länkar till tidigare i tråden tar upp lite om cyanidförgiftning. I den studien ger de hästarna linfrö i stället för linfröolja för att studera hur det påverkar eksem. De kommer vad jag förstår fram till att det åtminstonde inte är farligt att ge det till hästar i den mängd och under den begränsade tid som studien varar och att det ej var behandlade linfrön de gav. Nu är det tydligen en för liten studie för att dra några slutsatser. De menar också att det kan vara mer effektivt att ge krossade linfrön än olja mot eksem eftersom de innehåller fler verksamma ämnen.

Till Boj
Jag inser att jag nog får släppa tanken på att linfröolja är giftig.

Senast ändrad:

Aha då har jag missat den isf. Den räknas visst, jag skrev ju att jag kunde ha missat någon.

Livsmedelsverket rekommenderar max 1-2 msk linfrö per person. Det lär väl vara den mängd de anser vara rimlig.

oj.. jag som häver i mig några matskedar varje morgon för att det är bra för min mage.. det får ligga i vatten några minuter sen häver jag glatt i mig linfrön.. :angel:

ts

mina pållar får linfröolja i sin mat.. och lite vitlökspulver för att det av gammal hävd bättrar på immunförsvaret och förebygger mot förskylningar..

Sen använder jag inte mer tillsatser.. förutom morötter..

kl
Men i år kommer vi till att börja med fodra med fjolårshö och jag har fått för mig att hö förlorar i vitaminer men har kvar näring under tid. Någon som vet mer om detta?

Aha då har jag missat den isf. Den räknas visst, jag skrev ju att jag kunde ha missat någon.

Endel tycker ju att hästfocus inte är någon bra tidning, därför skrev jag som jag gjorde.

Den är väl för provocerande och öppen med nya saker för att vara vissa mäniskor till lags.

Jaha okej, visste inte att det fanns folk som tyckte så :)

Visst är hästfocus en skittidning men om du letar här på buke så hittar du flera trådar om vitlök med länkar till den ursprunliga studien som definitivt visar på risker med vitlök.
PL

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 093
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025