Vad är vilka gångarter?

A

anni0001

Vet inte om denna tråd platsar här eller på gnägg.

Jag skulle vilja se filmer på olika nivåer av gångarter.

Vet inte hur jag ska förklara...

en häst kan röra sig för max LA nivå
Andra för MSV o lite till
En del för Grand Prix.

Jag skulle vilja se exempel på dessa olika nivåer av gångarter!:)
Mycket för att själv få perspektivet med mig ut i hästletarvärlden (man blir lätt hemmablind) men även mycket för att det kan vara roligt att se en LA häst och en GP-häst "bredvid" varandra och se skillnaderna.
Många annonsörer skriver att hästen rör sig SÅ bra, men som sagt, man blir lätt hemmablind!

Någon som har lust att bidra med en film på sin häst som rider på de ovan nämnda nivåerna och inte har planer på att klättra vidare?
(finns många med supergång på väg upp i klasserna som rider LB men dem är jag inte intresserade av, jag vill se dem som ligger på sin maxnivå)

Tillägg: Jo jag vet att mkt handlar om ridbarhet, träning, ryttare mm mm, men om man "bara" ser till gångarterna denna gång.

Sv: Vad är vilka gångarter?

Allting handlar ju absolut inte om gången som du själv nämnt. De bästa GP hästarna tex ser ju ofta rätt tråkiga när dom springer runt i vanlig arbetstrav de är först när de har styrkan till att samla sig som de ser "flashiga" ut. En häst med medioker gång kan lära sig rörelser upp till GP men den får förmodligen inga placeringar och vinster. De är ju oftast inte gången som sätter stopp för starta klasserna kan ju alla hästar göra. För mkt gång och dålig ridbarhet är ju heller ingen bra kombination. Det är nästintill omöjligt att sätta en nivå för gång och vilken "klass" den tillhör.

Fast det ÄR ju skillnad på vad hästarna klarar av och inte. Min häst skulle aldrig bli någon GPhäst hur mkt styrka o teknik han än fick.

Jag menar inte att hårdra det till 100% men det vore ändå trevligt att se film på en häst i LA med "normal" gång för just LA, sen en häst i någon lite högre klass med "normal" gång för just den klassen och tillsist en som går/har kapacitet att gå GP.
Sen att MSV hästen efter 10 års träning och tusen miljoner liter blod svett o tårar kan träna på GP nivå är inte vad jag är ute efter.
Släpper man min häst i ett ridhus tillsammans med en GPhäst så LOVAR jag att man ser en STOR skillnad i deras rörelser!

Jag skulle säga att snarare än gång för grand prix, handlar det om temperament för grand prix. Alltså tillräcklig energi, snabbhet och bjudning för att klara högre grad av träning.

Gångarterna kan se väldigt olika ut, men jag skulle tro att hästar med lite högre benlyft och snabba, kraftfulla bakben har lättare för samlande rörelser (piaff och passage) än de som är sas långsamma och vägvinnande. Hästar med en mycket bra, bärig galoppkvalitet har lättare att lära sig byten och behålla takten i den samlade galoppen än en som faller isär redan i låg klass. En häst med jättestor skritt kan få svårt för samlad skritt. Påfallande många grandprix-hästar har haft ganska litet övertramp och dålig ökad skritt, kanske för att de med sina korta steg bak har haft lättare för övergångar samlad skritt-piaff-passage. Ytterligare en dimension som är extremt viktig är balansen. Även en häst med sämre gång kan ha bra balans.

Men som sagt var, jag har sett många olika varianter även i de högsta klasserna.

Så ni menar att om man låter dessa tre hästar springa lösa i ett ridhus; en LAhäst, en St Georgehäst och en GP häst så ser man ingen skillnad?!

Vad jag vill se är en häst springa som befinner sig på LA nivå o tycker att det är lagom nivå
Sen vill jag se en som ligger på MSV-St George nivå och tycker det är lagom
Och så ett riktigt stjärnämne.

Jag inbillar mig att man kommer se rätt stora skillnader i rörelserna mellan de olika klasserna. Nu menar jag inte graden av samling och flasch utan det normala rörelsemönstret.

Så ni menar att om man låter dessa tre hästar springa lösa i ett ridhus; en LAhäst, en St Georgehäst och en GP häst så ser man ingen skillnad?!

Jo, men det handlar mer om träning än anlag. Det var väl hästens förutsättningar som du var ute efter? Släpp lös Totilas i ett ridhus med 10 andra grandprixhästar, och de kommer att se ut som b-ponnies!

Som de andra sagt så handlar inte SÅ mkt om gången för att kunna träna/tävla på en viss nivå. Men en häst med ett stort register kommer självklart kunna ta sig längre. Men även hästarna med toppengång kommer inte alltid till GP nivå för det handlar om så mkt annat. Men däremot tror jag att exteriören kan sätta stopp en del hästar är helt enkelt inte byggda för att kunna gå i hög form och alla har inte en naturligt super bra bärighet. Ja jag vet inte vad jag svamlar om men det är nog svårt att visa en häst begränsningar i enbart gången!

Nä men självklart vet jag redan allt detta. Jag var bara nyfiken på att få se lite olika hästars rörelser o exteriörer beroende på vilka klasser de tävlar.

självklart fattar jag väl att bara för att hästen rör sig toppen så går det inte GP av sig själv... lika väl som att en häst med mediokra rörelser från början kan man kämpa livet ur sig med under 7 år å sen starta MSV o komma sist....

ger upp

Senast ändrad av en moderator:

Titta på sändningarna från SM (finns länk i annan tråd) så ser du att det finns helt vanliga hästar som startar GP. Flera av hästarna hade inte bättre gång än min "LA-häst".

Om hästen ska hålla måttet internationellt så tycker jag att det behövs mer. Så kan man ju jämföra t ex Favourite med några av de andra hästarna som gick SM.

Jag tycker att det till stÖrst del handlar om hÄstens ridbarhet och ryttarens teknik.

Fast ajg tycker inte hästens förmåga att komma långt är i gångarterna, alltså visst, bra gångarter är bra men dom måste verklgien inte vara flashiga, och dressyr ska ju handla om utförande, lydighet, samspel etc....inte om hästen har jättebra gångarter eller inte, även om det kan vara ett trevligt inslag.

Sen förståss finns ju domare som dömer mer på flashiga gångarter, men så ska det ju inte vara egentlign.
Och som nån sa här, det finns mååååånga riktigt framgångsrika hsätar som inte har så speceillt rolig trav etc. att kolla på förrän man verklgien 'gör' nåt med den i en rörelse.

MEN, jag förstår ändå vad du är ute efter så att säga, och jag kan tänka så själv också att det är kul att jämföra bara liskom.

Moa - ja det är ju just det, det vore skoj att jämföra!
Varför har vi annars gångartsbedömningar för unghästar?? Jag menar, som treåringar rids de ju "bara" några varv runt banan och de som har bra gångarter premieras.
Som 4 åringar på kvaliten är det ju typ samma krav; runt på banan i olika tempon eller kvala via tävling.
Hingstarna bedöms oxå efter gångarter, hopptekniker etc. Vad finns det för vits att avla fram grymma gångarter om man kan ta ridskolehästen o kvala till GP!?!?

Moa - ja det är ju just det, det vore skoj att jämföra!
Varför har vi annars gångartsbedömningar för unghästar?? Jag menar, som treåringar rids de ju "bara" några varv runt banan och de som har bra gångarter premieras.
Som 4 åringar på kvaliten är det ju typ samma krav; runt på banan i olika tempon eller kvala via tävling.
Hingstarna bedöms oxå efter gångarter, hopptekniker etc. Vad finns det för vits att avla fram grymma gångarter om man kan ta ridskolehästen o kvala till GP!?!?

Jag måste faktiskt hålla med dig!

Jag tycker folk runtomkring mig bara pratar om hur bra den-och-den hästen rör sig, det verkar vara det enda folk tittar på när de letar dressyrhäst?
De jag känner som deltagit på, eller tittat på, 3-årstest och kvaliteten så handlar det bara om att visa upp sin häst gångarter och att beundra andras fina hästar. Inte mycket prat om ridbarhet tycker jag?

Sen kan man ju såklart utveckla hästens gång! Min egen är ett bevis för det- han hade väldigt mediokra gångarter när jag köpte honom men nu har alla tre utvecklats mycket. Den skillnaden kommer ju när styrkan, balansen och lösgjordheten kommer.
Ska man få en medioker häst till GP är det nog mycket mer jobb som krävs eftersom den inte har lika lätt för sig som en häst med en naturligt elastisk, taktmässig och stor gång. Och så satsat nog aldrig de riktigt duktiga ryttarna på de medlmåttiga hästarna.

korrekt bedömda gångarter premieras utefter förmågan att förändra steglängden och behålla balansen.

det är en förutsättning för GP. men det är inte allt. skallen ska va med. lättheten och viljan. het och galen kan va bra för då orkar dom bättre;)
sen handlar allt om tur när man tar fram en GP häst. för den ska hålla sig frisk och tävligsbar.

en bra ryttare kan visa upp en medioker häst i en medioker ryttare visar troligtvis inte upp en riktigt bra häst så att den gör sig rättvis.

Självklart kan man utveckla en hästs gångarter! Men, som du säger, det finns ingen elitryttare som kikar på unghästar med halvtaskiga rörelser, det är FÖR mycket jobb!
Ridbarhet bedöms väl på unghästchampionaten? likaså temperament.

Om rörelserna inte spelade någon roll skulle vi ju inte behöva ta fram gångartssuperhästar heller.

Alltså MÅSTE det finnas skillnader på hästarnas gångarter som går LA och GP.

Ridbarhet är A och O. Men ingen ryttare som ligger stadigt på GPnivå vill kämpa i 10 år för att få fram mekanik, elasticitet om de kan få det "gratis" från början.

Summasummarum -
en häst med goda gångarter från början, med god takt, elasticitet, mekanik och balans i sina rörelser HAR bättre förutsättningar att klättra högre upp i klasserna än vad ex mitt egna halvblod har.

Självklart kan man utveckla en hästs gångarter! Men, som du säger, det finns ingen elitryttare som kikar på unghästar med halvtaskiga rörelser, det är FÖR mycket jobb!
Ridbarhet bedöms väl på unghästchampionaten? likaså temperament.

Om rörelserna inte spelade någon roll skulle vi ju inte behöva ta fram gångartssuperhästar heller.

Alltså MÅSTE det finnas skillnader på hästarnas gångarter som går LA och GP.

Du har ju missuppfattat det mesta angående det här, vet du att det tar ungefär 6 veckor för en medioker ryttare att börja förstöra en hästs gångarter och hur ser den hästen ut efter ett år eller två.
Att ta upp en häst till Grand Prix och behålla hästens naturligt fina rörelser det gör man fan inte på en handvändning utan det kräver sin ryttare!! Det vimlar av fina unghästar med skitbra gång i lägre klasser men dom utvecklas inte pga ryttaren inte är bra nog!

Det behöver inte alls vara någon skillnad från början på hästens gångarter utan skillnaden blir att den ena blir förstörd och den andra utvecklas beroende på vem som köper hästen.

Det finns en hel del hästar som gått Msv och som plockats upp av skickliga ryttare som tagit dom vidare till GP och tom till OS.

Det är inte svart eller vitt men självklart tittar eliten på dom bästa gångarts hästarna när dom väljer häst och självklart finns det hästar med mer eller mindre gång men du kan inte sätta in dom i fack att såhär rör dom sig i LA och så rör dom sig i Msv osv för det funkar inte så.

Ridbarhet är A och O. Men ingen ryttare som ligger stadigt på GPnivå vill kämpa i 10 år för att få fram mekanik, elasticitet om de kan få det "gratis" från början.

Summasummarum -
en häst med goda gångarter från början, med god takt, elasticitet, mekanik och balans i sina rörelser HAR bättre förutsättningar att klättra högre upp i klasserna än vad ex mitt egna halvblod har.

Den hästen HAR bättre förutsättningar OM ryttaren har det , har inte ryttaren bra förutsättningar för att bibehålla, utveckla, ta fram allt det här ur hästen ser den hästen oxå snart ut som en ridskolehäst. Du snöar in dig för mkt på hästens förutsättningar men borde lägga tanken lite till åt ryttarens förutsättningar.

Att flera ryttare producerar GP-häst efter GP häst beror ju kanske mer på ryttaren än på hästen.

Jag tittade på Visums på SM och visserligen hade Lussan ont när hon red men någon trav att tala om har den ju inte och noll ökad trav, galoppen var inte heller något Wow utan rent gångartsmässigt så finns det fler i Msv som rör sig bättre. Däremot är den bra på piaff och passage och Lussan är ju skitbra på det tekniska vilket gör att det funkar att rida GP ändå.

Tvärtom hade det ju inte funkat, du kan inte rida GP på gångarter!

Men åååå...

JAG VET ATT MAN INTE RIDER GP PÅ ENBART GÅNGARTER!! har skrivit det i varje meddelande nu tror jag men alla hakar upp sig på det och inte på vad jag efterlyser!
Jag har heller ALDRIG sagt att "vem som helst" kan träna en gångartshäst till GP! Var påstår jag det?! Jag skrev att HÄSTEN har bättre förutsättningar att lyckas.

Jag håller med till punkt o pricka om att de flesta ryttare köper sig för bra hästar.
Och JAG VET att det tar TID att träna upp till GP!

Men fortfarande så tror jag inte att Minna Telde skulle välja min unghäst med mediokra gångarter framför en med riktigt BRA gångarter om de har samma ridbarhet för hon kommer få lägga ned tre gånger så mkt mer tid på träning på min häst jämfört med den som från början hade lätt för sig

jag var nyfiken i en strut för att få se skillnad på dåliga,mediokra, hyffsade och superbragångarter och för att försöka hitta något att ta på o göra det enkelt så delade jag in dem i tävlingsklasser.

Gör så här då:

Jag vill se en häst med 4or / 5or i trav o galopp.
sen vill jag se en häst med 7or / 8or i trav o galopp
Och en häst med 9or / 10or i trav o galopp.

Då ska hästen vara bedömd till dessa poäng o inte bara ryttarens ena sk känsla.
Tänkte att det skulle vara lättare för folk att lägga ut filmer på sina hästar "rent allmänt" än att be om specifika bedömningar.

jag förstår vad du menar!
har tyvärr inga filmer att visa till det du söker.
Men ngn annan kanske har som läser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar