Vad är viktigt i val av hovslagare?

MiaMaria

Trådstartare
Jag har tidigare haft en jätteduktig hovslagare, utbildad, erfaren, snabb och framförallt lugn och stabil. Tyvärr helt hopplös på att passa tiden och lämnade dessutom ofta återbud.

På grund av allt strul med att passa tiden, bytte jag till en annan hovslagare. Den nya är inte utbildad, men har gått som lärling. Hon är noggrann och duktig vad jag kan se. Hon är inte snabb. Hon är lugn och mycket trevlig. Passar tiden perfekt och kommer alltid när hon lovat.

Den nya hovslagaren är dyrare än den gamla, och har bara två veckors garanti på tappskor, medan den gamla inte hade någon begränsning. Vid första skoningen hade min häst en tappsko vecka 5 och ytterligare två tappskor vecka 6. Med gamla hovslagaren satt alltid skorna som berg. Känner mig nu osäker och funderar på hur jag ska göra...

Hur tänker ni när det gäller hovslagare? Vad är viktigt, och vad är mindre viktigt i val av hovslagare?

Sv: Vad är viktigt i val av hovslagare?

Jag har aldrig fått ngn tappskogaranti. Har inte ens orkat komma:crazy: mot betalning.

det viktigaste är väl hur den skos- inte på hur länge de sitter.:confused:
Blir det många inom några veckor kanske man får ta ett snack.

Jag är inte förtjust i att de börjar sko trångt. Om hoven har gått sönder- ja en gång då kanske.

Jag har tidigare haft en jätteduktig hovslagare, utbildad, erfaren, snabb och framförallt lugn och stabil. Tyvärr helt hopplös på att passa tiden och lämnade dessutom ofta återbud.

På grund av allt strul med att passa tiden, bytte jag till en annan hovslagare. Den nya är inte utbildad, men har gått som lärling. Hon är noggrann och duktig vad jag kan se. Hon är inte snabb. Hon är lugn och mycket trevlig. Passar tiden perfekt och kommer alltid när hon lovat.

Den nya hovslagaren är dyrare än den gamla, och har bara två veckors garanti på tappskor, medan den gamla inte hade någon begränsning. Vid första skoningen hade min häst en tappsko vecka 5 och ytterligare två tappskor vecka 6. Med gamla hovslagaren satt alltid skorna som berg. Känner mig nu osäker och funderar på hur jag ska göra...

Hur tänker ni när det gäller hovslagare? Vad är viktigt, och vad är mindre viktigt i val av hovslagare?
En hovslagare som ger en ökad tappskofrekvens på hästar som normalt inte tappar skorna så ofta räknar jag till en av de sämre hovslagarna faktiskt. Min hovslagare är inte så bra på att passa tiden, ringer och meddelar återbud ibland (inte så ofta faktiskt) men skor bra, blir inga sneda konstiga fötter eller något sånt. Hästarna är lugna och trygga med honom, skorna sitter kvar, han följer ens önskemål om man vill ha lite kortare tår eller så. Håller han inte med så säger han det. Skulle inte gärna byta faktiskt om jag ska vara ärlig, trots att han ibland är dålig på att passa tiden. Det tar jag för att jag trivs med honom som hovslagare. Men visst får han ibland en tjurig kommentar om att han är sen ibland, och då brukar han sköta sig i några skoningsomgångar.

Ja, just det. Min hovis kommer ut gratis om hästen får en tappsko (har hänt 3-4 ggr under 7 år) vare sig det är vecka 1 eller vecka 5.

Senast ändrad:

Men hur hästen skos och hur skorna sedan sitter brukar ha ett visst samband tycker jag.

Huvudsaken tycket jag är att hovslagarn gör ett bra jobb och är bra med hästarna och annat runt omkring.
Sen vill jag att hovis är i tid. Jag har tagit ledigt från mitt jobb och förväntar mig att han kommer i tid, eller hör av sig så fort han kan om han är sen.
Våran hovis är precis så som jag önskat. Gör ett bra jobb med både tävlingshästarna och med unghästarna. Kommer nästan alltid i tid, och om inte så sms:ar han vilken ny beräknad tid som gäller, men det händer inte ofta.
Han kommer alltid och slår på tappskor, oftast dagen efter man ringer.
Vår hovis är super:banana:

Håller med helt och hållet. Har haft det just så. Får nog ta ett snack med min gamla hovslagare trots allt.

Jag tar hellre en som lägger ut skorna än en som skor tight o därmed tar risken för tappskor.

Ja, just det där med tiden är ett problem för mig. Måste också ta ledigt från jobbet, och det känns hopplöst när hovslagaren inte dyker upp, eller i bästa fall ringer i sista stund och säger att han får komma i morgon i stället... :crazy:

Ja, men för mig är det inte ok att ha flera tappskor varje gång min häst skos. Någon då och då är såklart något man får räkna med. När jag vet att det fungerar med en annan hovslagare, måste jag ifågasätta sättet att sko på. Nya hovslagaren sa att det beror på att hon inte känner till hästen än. Får väl se om det stämmer.

Jag tar hellre en som lägger ut skorna än en som skor tight o därmed tar risken för tappskor.
Mina hästars skor sitter inte tight= en liten kant utanför hoven, men de sitter ändå. Med skoning som ger tappskor tänker jag
mer på skor där sömmen släpper sas.

Jaha. Jag tänker mest att de kliver av dem. har inte haft skor som lossnat bara sådär:crazy:

Jaha. Jag tänker mest att de kliver av dem. har inte haft skor som lossnat bara sådär:crazy:
mmm... jag förstår hur du menar, och håller med på den punkten att vissa hästar kliver av sig skorna sas och att vissa därför skor tight. Men det vill jag nog inte säga är hovslagarens fel i sånt fall. Nej, jag menar hästar som normalt inte kliver av sig skorna, och sedan plötsligt börjar tappa dojjorna när man bytt hovis, då börjar man ju fundera... och glappande skor efter någon vecka eller så är ju inte någon höjdare heller.

Men hur hästen skos och hur skorna sedan sitter brukar ha ett visst samband tycker jag.

Hur menar du nu??? Inte nog med att vi ska utföra en fysiologisk skoning,, nu ska vi tydligen även ta på oss ansvaret för hästens dagliga hantering och närmiljö.

Glöm det gullet, det finns ett ordspråk från en hovis från usa och det lyder: Hovslagarens uppgift är att sko hästen fysiologiskt korrekt, hästägarens uppgift är att se till att skorna sitter kvar till nästa skoning.

Det gäller liksom att samarbeta,, hovis utför sitt optimala arbete och hästägaren utför sin optimala hantering..

Hur fasen ska jag som hovis kunna ta ansvar för hästägare som transporterar sin häst utan boots och kör som idioter med hästen galopperande i släpet,, släpper ut hästarna i en bottenlös hage, byter dagligen hagkamrater och gärna oxå hage för att hela tiden skapa kalabalik i flocken, har boxgaller med så stora mellanrum att hästen sparkar hoven mellan gallret och fastnar med foten för att sedan i panik slita sig loss så (tack å lov) bara skon lossnade, lyckas få hästen att hoppa in en en harv som ligger i ena hörnet på ridbanan och sliter av sig skon,rider hästen i så dålig balans att den snubblar på sig själv och stupar och tappar en sko,har hästar i hagar med stora bergsknallar som hästen halkar på och går omkull så en sko försvinner, har en häst som skyggar vid uteritt och backar rakt ner i ett krondike och får panik so skorna flyger hit o dit, har så dåliga staket att hästarna spränger staketet och rymmer vind för våg rakt ut i sumpmarken så att räddningstjänsten får rycka ut och dra upp dom, ex,,ex (orkar inte ta fler ex med det finns massor till)

Menar du på allvar att jag ska ta på mig skulden för att hästarna tappar skorna???

P.S. Jag hade en gång en kund som fick en tappsko, (Jag har sk gratis tappsko garanti inom 2 veckor oavsett resväg!!!) Reser man sex mil t.o.r. för en tappsko så förstår du säkert att det känns lika surt för hovis med denna utgift som det gör för hästägaren att hästen har tappat en sko..

OK,, denna hästägare anklagade mig för att ha skott hästen så dåligt att skon "bara" trillade av.. Jag frågade då om det va ngn annan sko på denna häst som ägaren ansåg vara på väg att "bara" trilla av... Efter extrem granskning pekar ägaren på en hov och säger den här skon...

Jag ger då över mitt förkläde till ägaren och säger sätt på dig detta så du inte smutsar ner dig,, ägaren gör som jag säger efter mkt tvekan och därefter överlämnar jag bräcktången.. Varsegod och ta av skon från denna hov sa jag till ägaren,,,,, efter 25 minuter gav ägaren upp och erkände att skon satt som berg och va helt omöjlig att ens rubba...

Jag är inte känd för att vara pedagogisk men jag brukar kunna förmedla mina budskap till ägarna så dom ser en logisk förklaring..

Det är skitsvårt att hitta hovslagare som kan barfota här där jag bor så när man väl hittar någon är man bara glad. När två av mina hästar fått balförskjutning och jag misstänker bristande kompetens hos verkaren letar jag därför ny - skitsvårt!! :/

Det viktigaste tycker jag är att,,,,,,,,,

1. Hovis kan utföra en fysiologisk skoning.

2. Hovis har en ansvarsförsäkring.

3.Hovis alltid lämnar ett kvitto så historiken kan ledas till.

4. Hovis har hästkännedom och arbetar lugnt och på ett för hästen tryggt sätt samt kräver en säker arbetsmiljö.

5. Hovis är ärlig och förmedlar till ägaren exteriöra avvikelser som påverkar skoningens resultat.

6. Hovis kan för ägaren logiskt förklara ägarens dagliga ansvar och skötsel för att nästa skoning ska bli ännu bättre.

7. Vid misstanke om att hästen är obekväm eller avlastar/överbelastar en viss kroppsdel, förmedla det till ägaren och begära att hästen hältutreds.

8. Att hovis kommer på rätt dag/tid och utför det arbetet som ägaren har bokat.

9. Att även hästägaren inte plötsligt kommer med massa merarbeten utan att i god tid före bokad tid fått klartecken på det merarbetet!!!
(Detta är en av dom största bidragande orsakerna till att hovis tidsschema spricker vilket leder till att resterande kunder den dagen får vänta eller i värsta fall inte ens se röken av hovis på ens bokad dag)

10. Att hovis inte tar mer betalt för sitt utförda arbete än den utbildning och erfarenhet hovis har,,, heller inte "dumpar" priset på utfört arbeta så pass att det leder till okolegialt sammarbete så vida hovis inte förklarar att mitt pris som är dubbelt så lågt som mina kollegors beror på att jag helt saknar utbildning för då har man upplyst ägaren om sin avsaknad av utbildning och ska skäligen därmed oxå ha en helt annan prissättning.

Själv har jag arbetat i detta yrke i drygt 12 år,, innan jag avla mitt gesällbrev så låg jag drygt 25% lägre i pris än mina kollegor som innehar Gesällbrevet, efter mitt avlagda gesällbrev la jag mig på samma prissättning och efter att ha genom gått alla fortbildningsblock och skaffat mig ytterligare erfarenhet så vill jag nog påstå att jag för dagen ligger drygt 25% över mina kollegors pris.

Varför???? Jag anser att eftersom jag under dessa 12 år aldrig missat en tid mer än två ggr 20 minuter sen och då har jag ringt en timme före och meddelat det,, alltid utfört det sedan tidigare inbokade arbetet och om det funnits tid utfört ev. extraarbete (många ggr har "lisa" kommit med en tappsko när man stått och skott en kunds häst och frågat om hjälp,, mitt svar är alltid att jag först ska utföra det arbete jag är där för och om det finns tid över naturligt vis hjälper en kollega med sin tappsko,, Tyvärr blir många ggr denna hästägare sur och tycker man är gnällig eftersom det "bara" är en tappsko och den borde få gå före för hon har inte tid att vänta en timme utan måste åka hem,,, Hallååå)

Alla kunders skoningar bokas direkt in i lämplig skoningsfas så kunden behöver inte ens ringa senare och boka tid,, tappskor inom 2 veckor åtgärdas utan ersättning så vida det nu inte är ett specialbeslag och detta sker alltid inom 48 timmar efter att jag mottagit detta och alla skoningar ska betalas kontant!!! Naturligtvis mot kvitto där det framgår orgnr,,företag och att företaget innehar Fskatt sedel samt att utföraren är medlem i SHF och innehar ansvarsförsäkring..

Jag vet inte hur man på annat sätt kan ge hästägarna bättre service och mitt företags policy är att även service betalar man för.

Det är skitsvårt att hitta hovslagare som kan barfota här där jag bor så när man väl hittar någon är man bara glad. När två av mina hästar fått balförskjutning och jag misstänker bristande kompetens hos verkaren letar jag därför ny - skitsvårt!! :/

Det behöver nödvändigtvis inte bero på hovslagarens utförda arbete utan kan lika gärna bero på att dom på ngt annat sätt är överbelastade så att ballförskjutning uppkommer..

Själv brukar jag alltid analysera mig själv först,, därefter analyserar jag andra..

Hur menar du nu??? Inte nog med att vi ska utföra en fysiologisk skoning,, nu ska vi tydligen även ta på oss ansvaret för hästens dagliga hantering och närmiljö.

Glöm det gullet, det finns ett ordspråk från en hovis från usa och det lyder: Hovslagarens uppgift är att sko hästen fysiologiskt korrekt, hästägarens uppgift är att se till att skorna sitter kvar till nästa skoning.

Det gäller liksom att samarbeta,, hovis utför sitt optimala arbete och hästägaren utför sin optimala hantering..

Hur fasen ska jag som hovis kunna ta ansvar för hästägare som transporterar sin häst utan boots och kör som idioter med hästen galopperande i släpet,, släpper ut hästarna i en bottenlös hage, byter dagligen hagkamrater och gärna oxå hage för att hela tiden skapa kalabalik i flocken, har boxgaller med så stora mellanrum att hästen sparkar hoven mellan gallret och fastnar med foten för att sedan i panik slita sig loss så (tack å lov) bara skon lossnade, lyckas få hästen att hoppa in en en harv som ligger i ena hörnet på ridbanan och sliter av sig skon,rider hästen i så dålig balans att den snubblar på sig själv och stupar och tappar en sko,har hästar i hagar med stora bergsknallar som hästen halkar på och går omkull så en sko försvinner, har en häst som skyggar vid uteritt och backar rakt ner i ett krondike och får panik so skorna flyger hit o dit, har så dåliga staket att hästarna spränger staketet och rymmer vind för våg rakt ut i sumpmarken så att räddningstjänsten får rycka ut och dra upp dom, ex,,ex (orkar inte ta fler ex med det finns massor till)

Menar du på allvar att jag ska ta på mig skulden för att hästarna tappar skorna???

P.S. Jag hade en gång en kund som fick en tappsko, (Jag har sk gratis tappsko garanti inom 2 veckor oavsett resväg!!!) Reser man sex mil t.o.r. för en tappsko så förstår du säkert att det känns lika surt för hovis med denna utgift som det gör för hästägaren att hästen har tappat en sko..

OK,, denna hästägare anklagade mig för att ha skott hästen så dåligt att skon "bara" trillade av.. Jag frågade då om det va ngn annan sko på denna häst som ägaren ansåg vara på väg att "bara" trilla av... Efter extrem granskning pekar ägaren på en hov och säger den här skon...

Jag ger då över mitt förkläde till ägaren och säger sätt på dig detta så du inte smutsar ner dig,, ägaren gör som jag säger efter mkt tvekan och därefter överlämnar jag bräcktången.. Varsegod och ta av skon från denna hov sa jag till ägaren,,,,, efter 25 minuter gav ägaren upp och erkände att skon satt som berg och va helt omöjlig att ens rubba...

Jag är inte känd för att vara pedagogisk men jag brukar kunna förmedla mina budskap till ägarna så dom ser en logisk förklaring..
Men du måste väl ändå hålla med om detta att om man haft en hovslagare under lång tid (vi pratar om år), låt säga att hovslagaren flyttar eller skadar sig så att h*n måste sluta sko. Hästen har kanske haft en eller två tappskor under denna tid, oavsett anledning (kan ha fastnat eller sugande lera, what ever). Man tar till sig en annan hovslagare under en period (flera skoningsomgångar)och plötsligen blir det tappskor var och varannan vecka. Det är samma häst och samma förutsättningar, med underlag osv. Då börjar man ju som kund fundera på vad som gör denna plötsliga förändring i tappskofrekvensen. Med det vill jag säga att vi som kunder inte alltid behöver vara fullständigt tacksamma för att hovslagaren är snäll och kommer ut och skor hästen, om det blir så att hästen tappar skor hela tiden. Men jag tycker också att det är lite orättvist om man jämför hovslagaren med veterinären t ex. Hovslagaren måste självklart komma tillbaka utan betalning om hästen tappat en sko (må det vara en garanti på ett par veckor eller ej) medan veterinären som inte dränerar ett sår ordentligt också får komma tillbaka, men h*n rättar inte till sina misstag gratis... Det betalar hästägaren snällt för... Det är inte okej tycker jag egentligen.

Vet du vad. Gulla kan du göra med någon annan. Och otrevlig kan du också vara någon annan stans. Omoget inlägg och uttalanden helt taget ur luften. Jag är glad att jag inte har dig som hovslagare.

Jag vidhåller att vissa hovslagare skor sämre än andra. Sen har jag aldrig påstått att det alltid är hovslagarens "fel". Jag har inte gjort något av det du påstår, trots detta tappade min häst tre av sina skor. Händer det igen är jag tyvärr benägen att tro att det kan vara hovslagaren sätt att sko som orsakar det hela.

Självklart gör jag själv allt jag kan för att sköta min häst på bästa sätt. Detta gäller förståss också hans fötter.

Den service du beskriver har jag aldrig haft från någon hovslagare tyvärr. Synd att du är så otrevlig och bitter.

Kan inte annat än att hålla med om din lista. Kan köpa den rakt av men du har glömt en viktig sak. Du skriver och det låter som (kan ha missförstått dej helt då ber jag om ursäkt) att alla och då menar jag ALLA hästägare är kompletta idioter och inte kan ett skit om hästar.
Jag är uppriktigt sagt skittrött på hovslagare som inte kan lyssna och ta instruktioner utan kommer med långa historier om en häst dom en gång hade som minsann gick si och så höga klasser med den och den skoningen.

Det spelar ingen roll vilka kvalifikationer som hovslagare har om han inte kan sko hästen på ett för hästen bra sätt, då är han ingen bra hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 365
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka