Vad är viktigt att tänka på vid leasing av sto?

C

Chock

Jag vet inte om vi ska kalla det "leasing" men jag ska i alla fall låna ett sto i ett par år framöver. Jag har fått lov att ta föl på det här stoet men som tack för det ska jag rida in henne. Visst, det kan jag gärna göra. Inga problem. Det är ett väldigt vackert sto med god stamtavla.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd från er som har erfarenhet av detta. Jag skulle alltså vilja prata med er som antingen lånat ett sto för avel eller med er som själva lånat ut era ston.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Hur skrev ni ett kontrakt? Vem stod för vad? Tacksam för all information!

Sv: Vad är viktigt att tänka på vid leasing av sto?

Jag har ett sto som jag lånat till avel och där har vi skrivit ett helt vanligt fodervärdskontrakt med tillägg att jag kommer ha henne till avel. Med andra ord så betalar jag allting utom försäkringen.

Sv: Vad är viktigt att tänka på vid leasing av sto?

När jag lånade sto skrevs inget kontrakt (trots att jag tjatade...), men det som var aktuellt var ett vanligt fodervärdsavtal där jag stod för allt utom hästens försäkring (vilken jag iaf fick betala när det uppdagades att hon inte hade någon försäkring). I avtalet skrivs det in att fodervärden har rätt att ta föl på hästen, och också vem som ska anses vara uppfödare av det fölet. I vanliga fall blir stoets ägare per automatik uppfödare till fölet om inget papper finns på att någon annan ska vara det (jag hade sån tur att jag fortfarande var registrerad ägare på stoet, trots att jag hade sålt henne 3 år tidigare. Nya ägaren hade glömt skicka in ägarändringspappren)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 906
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10