Vad är viktigast för en hund att kunna?

M

millansnillan

Ja, vad kan er hund?
Nu menar jag sådant som: Sitt, ligg, varsegod m.m.

Vad vill ni att eran hund ska kunna?

Vad tycker ni man bör kräva att en hund ska kunna?

Funderar lite på vad jag ska öva nu med min valp. Han kan nu "Sitt" och "Ligg" med både handkommando och röstkommando. "Kom" Har vi aldrig tränat på men han kommer. Ibland tar det några sekunder innan han kommer ibland så kan han vända på en halv sekund när han kutar åt motsatt håll och komma till en. Ska öva på det så han alltid kommer inom en halv sekund. "Puss" kan han, ingenting vi övat men det har kommit ändå. utnyttjade att han hela tiden vill slicka på allt :p
"Varsågod" kan han än så länge bara med maten (ingen träning, bara en del av matrutinerna), det är han duktig med.

Men nu? Har inte övat in något nytt på över en vecka, utan bara repeterat det gamla så att det sitter.
Vad är bäst att träna in nu?
Ska gå en valpkurs till hösten och där för man väll tips, men för 2 månader framåt borde det finnas något man kan öva in.

"Fot" vill jag gärna träna in nu. Men jag vet inte om det är rimligt, att en 17veckorsvalp ska kunna hålla koncentrationen så länge.
Så vad tycker ni?

Sv: Vad är viktigast för en hund att kunna?

Vad man kan kräva?
Nja, det är så olika från person till person. Jag anser att man kan kräva så mycket att man tycker att det är roligt att ha hund och man inte anser sig ha några direkta problem. Vad det sedan innebär skiljer sig.

För mig betyder det att hunden ska kunna gå lös i princip överallt, både då jag går och cyklar. Den ska lyda kommandona stanna, sitt och ligg oavsett hur långt bort den är. Känna igen sitt namn, veta vad nej och bra betyder och ligga kvar oavsett var jag lägger hunden. Kom är också ett kommando som jag lägger krut på och här. Allt det här syftar egentligen till att kunna ha henne lös och kunna ta med henne lite varstans utan att det blir problem.

Tävlingskommandon som fot, hit och liknande ser jag inte som en nödvändighet. Det är mest användbart om man ska tävla, men för strikta i sitt utförande för att ha i vardagen. Jag ser ingen mening med att ha en hund gå fot i exakt rätt position med klistrad ögonkontakt då man är ute på vanlig promenad. Inte heller att hunden kommer i 120 och gör en perfekt ingång då man kallar in hemma på gräsmattan.

Det finns tre grundläggande kommandon, som jag anser att alla hundar SKA kunna.. Det är
1. Nej
2. Stanna
3. Hit

Sen finns det ju massor av andra saker som det är bra om hunden kan, men dessa tre anser jag är viktigast :cool:

*knapplån*

1 NEJ
2. inkallning
3. Loss
Allt annat är övrkurs *skratt*

Det viktigaste för oss är att hundarna kan gå lösa utan problem och att inkallningen sitter till 100 procent. Nu har vi ju en valp så vi kräver ju inte detta av honom men av tiken kräver vi det och det funkar finfint.
Sen tycker jag att hundarna ska kunna sitt, ligg, stanna, gå och lägg dig, nej, gå fint och loss. Alltså det allra vanligaste. :)
Tiken kan allt det och valpen kan kanske hälften. Jag är hursomhelst nöjd.
Allt annat är bara bonus och kul. Det blir ju roligare och roligare att träna och lära in nya saker ju mer dom kan tycker jag iaf.

Bara en rolig tanke
Jag har aldrig "lärt" någon av mina hundar "Gå och lägg dig" men alla har kunnat det kommandot.
Mystiskt.....

Luff skrev:
Bara en rolig tanke
Jag har aldrig "lärt" någon av mina hundar "Gå och lägg dig" men alla har kunnat det kommandot.
Mystiskt.....

För mig är det "försvinn" som alla hundar vet vad det betyder fast jag har aldrig Tränat in det...Hmmmm Använder nog det ordet ibland till mina hundar... :angel:

Luff skrev:
Bara en rolig tanke
Mystiskt.....

Jag sa det till valpen för första gången igår och han suckade, gick till sin säng och lade sig...håller med om att det är mystiskt...

Kanske lite "off the line", men det som slog mig först var inte vad hunden skall kunna utan jag. Jag måste kunna kommunicera med hunden. Dvs göra mig förstådd och den måste kunna förstå mig. Sen vara en så god ledare att hunden inte skiter blanka f-n i en.

Det andra som slog mig var att gardera med allt möjligt. Prata med hela kroppen. Röst och handkommando är ovärderligt oavsett vilka kommandon man lär hunden. T ex när min gammelhund förlorade mycket av hörseln på äldre darså fungerade han ändå "som vanligt" för att man hade alla viktiga kommandom i "händerna".

Ska man komma in lite på vad tråden kanske handlade om är väl Nej, Stanna och Hit några bra kommandon att ha som grund.

Vad man ska kräva? finns väl inge som man måste kräva att en hund ska kunna.. Jo gå ut på en promenad och skita i andra hundar :smirk:

Men sitt och ligg de är ju upp till ägaren att välja att lära jycken=)

Min hund kan följande

Sitt
Ligg
Rulla
Kryp
Stanna
Backa
Hit
Vänd(om han går på fel sida av en stolpe)
Busa(springer som en tok då)
Vacker tass
Snurra
Hopp
Man kan även säga gå och kissa och han går och kissar :D

Allt detta kan han på handkommandon utan röst!

Jag anser att min hund ska kunna allt jag lärt den, filosofiskt va :angel:

Dock:
Inkallning: villkorslöst
Fot: var som helst, min hund är alltid lös i stort sett

Sen är ju nej, loss, ligg, sitt, stanna bra att ha, och mina hundar kan alla det, men med en bra inkallning och kontakt kommer man långt. Har man förmågan att alltid kunna kalla in sin hund och få dess kontakt behöver man inte nej.

//E

det viktigaste är att hunden kan uppföra sig bland andra hundar, människor och övriga djur. det är något som många tar alldeles för lätt på och det är inte något som hunden kan eller inte kan sedan födseln utan det måste läras in (sociala regler etc.). sedan är det bra om hunden kommer på inkallning, kan gå fint i kopplet, bli lämnad uppbunden utan att skälla, ligga (och stanna kvar liggande). den måste också veta vad "bra" och "nej" innebär.

mina hundar kan en hel del utöver detta, men de kommandona är inte direkt nödvändiga. några är röststyrda, några är rena handtecken, men de flesta är en kombination.

Glömde svara på vad hundarna kan...för kommandon.
BCárna
*här
*höger
*vänster
*framåt
*bakom
*sakta
*stanna
*ligg
*gå bort
*gå hämta
*räcker (= nu slutar vi valla)
*sitt
*stå
*hopp
Många av vallkommandona används ju även utanför vallningen också

Jakthundarna
*fot
*sitt
*ligg
*hit
*stanna
*fritt följ
*försvinn...

+ div småtricks

Lustig tanke! Har faktiskt aldrig tänkt på det förr... Antar att vi pratar omedvetet med kroppen när vi använder det kommandot!

Personligen säger jag "gå och lägg dig" nä hunden gjort något jag inte uppskattar, t.ex. kissat på golvet..... Då vill jag verkligen inte umgås med henne, och det berättar jag väll med kroppen. Nu när jag tänker efter pekar jag mot köket också!

Testade med Ludde nu, han gick och la sig direkt! Mystiskt.

Glömde tillägga, "Nej" kan han. Det räknar jag däremot inte som ett kommando.

Jadzia: Funderar på att tävla med honom :) Men med fot menade jag mest att han alltid går på vänster sida, och kan nosa runt där utan att dra i kopplet eller tvärnita, ibland för att han upptäckte något intressant.

Jag använder kommandot "här" för just det. Då ska hon gå inom någon meter från mig och följa mitt tempo, men slipper den exakta positionen och ögonkontakten. Det kan man börja lära in rätt omgående. Kraven får man sedan anpassa till hundens kunskapsnivå och ålder

Vi har använt "fot" till just fot. Men det är ett "hårt" kommando att använda vardagligen. Därför har även vi kört med "här" i alla år.

Skillnaden mellan ditt och vårt "här" är kanske att vi inte tillåter att våra hundar går en meter framför oss. Vid sidan eller strax bakom är OK.

Det som jag tycker är viktigast och som jag allra helst skulle vilja är att min hund skulle vilja ha kontakt med mig. Annars tycker jag det är viktigt att hunden kan "nej", "hit", "stanna"/"stanna där", "gå fint" (jag ser att somliga använder "här" istället) och eventuellt "sitt". Och för att hunden ska fungera i vardagen värderar jag högt att hunden kan bete sig bra med andra människor och hundar, kan gå fint i koppel, kan vara ensam, kan vara rumsren, kan åka bil och kan sluta skälla på tillsägelse (om hunden är skällig).
(av allt det jag räknat upp ovan har jag tyvärr misslyckats totalt med varenda punkt med min hund :cry: , förutom att han är medfött social och trevlig bland hundar och folk, och gillar att åka bil... :crazy: )

jag har också "här" (betyder kom närmare) och "gå fint" (gå vid min sida) där hunden ska följa med i tempoväxlingar och stanna när jag stannar. säger jag "fot" kräver jag ett helt annat engagemang med ögonkontakt, rätt position och snygga halter.

Det allra viktigaste måste väl antagligen vara "hit", kan inte hunden det kan det ju faktiskt bli väldigt farligt. Sen kan alla våra "stanna", "varsågod", "sitt" och "ligg".
+ hur många fler kommandon som helst som jag antingen har lärt dom medvetet eller också nött in mer omedvetet.
Jag tycker också det är viktigt att man miljötränar sin hund, d.v.s lär den att uppföra sig i alla möjliga situationer och på alla möjliga ställen. Plus att de inte får skälla i tid och otid.... Finns inget mer irriterande än hundarna som skäller jämt...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 577
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar