Vad är vattensvans?

Enny

Trådstartare
Har läst lite om vattensvans här, och undrar vad det är, hur det blir så och hur man kan se om hunden har fått vattensvans?
Vi bor vid sjön och hunden badar typ en gång om dan när det är varmt. (Ibland mer). Tacksam för svar!!

Du märker att hunden har vattensvans om den har ont och svansen hänger rakt ned. Åkomman kallas ibland svansförlamning eftersom den även kan inträffa när hunden blivit nedkyld även utan kontakt med vatten. Det är troligtvis ärftligt och hundar är nog väldigt olika känsliga kring svansen, våra hundar badar lika mycket och får samma behandling men bara den ena har problem med vattensvans.

Har du inte märkt att hundarna har ont i svansen eller svansroten efter bad så är det troligtvis inget du behöver oroa dig för, men det brukar vara vettigt att torka av hunden och inte låta den bli kall efter bad av flera olika hälsoskäl.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: Grazing
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 425
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 113
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka