Vad är värst för hästen????

Welsh

Trådstartare
Har under flera års tid nu funderat på vad man ratar i aveln. Eksem hästar ska maninte avla på men hur är det med hästar med stora bläsar och mkt rosa på mulen?
Har ett sto som kliar sig lindrigt under sommaren, kliar inget alls med ordentlig insmord man o svans.
Har sedan 5 ston som i sommar fått ordentligt brända mular med sår o sårskorpr trots insmorning med solfaktorskydd.
Vilket är värst ur hästarnas synvinkel????
Brända på mulen eller lite klåda i manen?????
Vad tror ni?

exsem är ju ofta ärfligt.
Det är väl lite olika om vita mular är ärftligt (ras, vad man betäcker med för hingst osv)?

Vita tecken är ju lika ärftligt som eksem. Vet man procenthalteni ärftlighet när det gäller eksem. På människor så är eksem inte alltid en allergisk reaktion enl min hudläkare. En del är torrare i hyn och kliar då sönder sig. Kliade just sönder mitt ena ben så blodet rinner - myggbett. Varför skulle inte hästar klia sig när de får knottbett? Sönderbrända mular måste göra ont det med och om man då avlar på ston o hingstar som har mkt vitt så ärvs ju det ner. Hästar som har torrt skinn i man o svans och inte kliar sig när de är insmorda, har de allergisk eksem då????
:confused:Synd att man inte är forskare och kan ta reda på alla dessa frågor själv
I år tycker jag mer synd om mina ston med rosa sönderbrända mular än om mitt sto som inte kliat sig i manen. Tom ena fölet har fått sår och är sönderbränd på mulen. :cry:

Det har tydligen varit ovanligt mycket betesexem, har hört om flera med vita tecken som fått trasiga mular och eller ben denna sommmar som aldrig har haft det tidigare. Min pålla tillexempel. Hon har andra år blivit lite bränd på mulen under våren och sen har det varit bra. I år har hon blivit sprickig och kliat sönder sig, har inte hittat något som har hjälpt förrän hon kom hemi från betet så nu börjar bläsen se OK ut. Men då har hon fått explosionsartade exem på benen, hon har två vita kotor, på den ena så blev den helt sårskorpig svullen och sprickig på ett dygn den andra började det komma lite på i karleden efter några dar nu. Vet ska i allafall komma ut i dag och titta på henne och se om hon kan rekommendera något och kolla så att det inte har blivit lymfangit elller någon annnan infektion...
TRor att benen klarade sig hela betet men att huden blev känsligare som biverkning av att hon ätit kortison pga allergisk reaktion sista veckorna på betet, vill minnas att förtunning av huden är en biverkning på kortison.

/K

Alltså generellt sett...

En häst som kliar i man och svans, dvs har eksem kan utveckla det så att det kliar över hela kroppen, jag har tackochlov aldrig sett en riktig eksemhäst klia sig, men som jag förstått är det vedervärdigt.

En häst med nos-utslag får inget mer, det blir på nosen, inget mer. Jag har tre hästar med ljus näsa, ibland har de fått såna skorpor, men det verkar varken göra on eller klia. Fast de ser fula ut.

Jag hade varit glad om min häst "bara" bränt mulen. Solbränna på vita tecken är mycket lättare att behandla än de flesta eksemhästar, och med en eksemhäst så vet man ju inte hur den kan komma att reagera på ett nytt ställe. Min pålla har ett för närvande behandlingsbart eksem och är i stort sett symptomfri just nu utan större besvär, men om jag bara låtit henne gå hade hon varit ordentligt sönderkliad och troligen haft mer sårskorpor än man. Om svidknotten varit fler hade hon haft det betydligt värre.

Hej!

Min häst är skimmel och har en rosa snopp på mulen, som varje år blir lite sårig och kliig. I år kliar den värre än tidigare år, men hon verkar inte lida av det, tycker mest det är skönt att klia lite. Hon kliar även i manen litegrann varje sommar, men det har blivit bättre för varje år, och svansen har hon inte kliat alls i år.
Vi har delat hage med en eksemhäst och det var inte tal om lite kli på halsen. Han hade, trots eksemtäcke och insmorning varje dag stora sår över hela kroppen. Jag trodde han var isabell för det var den färgen han hade sommartid, men han var en vanlig vit skimmel vintertid när det inte kliade på honom. Jag kan inte på något vis jämföra hans lidande med det lilla det kliar på min, så jag tror att lite solbränna/gräsbränna på mulen/vita tecken går att leva med mycket lättare än riktiga eksem..

/ Lavinia, som oftast låter pållan klara kliet själv, eller smörjer på Nivea creme mot odjuren, för dom verkar inte gilla det.

Min pålla har ljus mule, men den är lite melerad. Dock tappar hon all päls i närheten av mulen på sommaren (appaloosa, inget fel utan hon är sådan), men hon har väldigt lite problem med sin mule. Hon kan bli LITE bränd någon dag, men sen går det över fort (behöver inte smörja ens).
Så att vita/ljusa mular är = ont på mulen, stämmer inte. (fast de med vita mular har ju lättare att få problem, helt klart)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård En kompis till mig har hittat en ponny hon är intresserad av. Hästen är verkligen perfekt på alla sätt och vis, man kan väl lugnt säga...
2
Svar
29
· Visningar
6 222
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar