Köpa häst med sommareksem?

Sv: Köpa häst med sommareksem?

KL

Är man beredd på att alltid vara orolig på sin sommarsemester och ägna mer tid till att smörja, spraya och tvätta häst och täcken än på att rida under tiden april till oktober så är det bara att köpa hästen.

Tänk efter ordentligt för man blir låst av att ha en exemhäst!

Jag hade letat efter en frisk häst, jag köper aldrig mer ett problem! Blev till och med rejält hästless pga detta eviga jäkla smörjandet och passandet så jag är så glad att jag är av med henne.

Var med kompisen till hennes stall idag och man tycker ju att hästsuget borde kommit tillbaka nu när jag varit hästlös ett år men näe.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag köpte en häst med eksem nu i sommar, jag såg det direkt första gången jag såg hästen. Då frågade jag ägarna den uppenbara frågan: Har han eksem? "Nej det tror jag inte, vad menar du?" Han hade sårskorpor längs hela mankammen och i svansroten och kala fläckar på svansroten som de skyllde på att han gick med en annan häst som bet honom. Andra gången jag var där sa de att de hade smort lite helosansalva i manen. Jag var så kär i honom att det spelade ingen roll för mig om han hade eksem, så när han kom till mig dagen efter började jag behandla honom med probolja, bada honom med probshampoo och sätta på täcke. Han går istället naken nu på sen höst/vinter när insekterna är borta, det tycker han är hur skönt som helst och är på god väg att bli ett riktigt pälstroll ;) och täcke på vår/sommar/höst.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag är mycket tveksam till att köpa en häst med exem, eftersom jag överhuvudtaget backar när det kommer till hästar som har bekräftade veterinärmedicinska problem vid köpet. Jag vill helt enkelt inte köpa på mig problem och skador, eftersom jag är beredd på att de kommer ändå. Men kanske skulle jag göra det. Kanske. När jag letade häst första gången, åkte jag faktiskt och provred en tinker med sommarexem (dock mitt i vintern...). Så, kanske. Om det är rätt häst. Möjligen.
Men såhär års skulle jag aldrig göra det - inte en chans. För såhär års har jag inte en chans att ta reda på hur illa det är i vanliga fall. Jag har således inte möjligheten att avgöra hur illa det är, hur mycket vård som krävs för att hålla det i schack och hur mycket jobb, pengar, tid etc som kommer att tillkomma (garanterat. Det kan naturligtvis förändras - till det värre om jag har otur).

Jag känner ett sto med allergi mot främst knott, som bor där det ofta finns svidknott på nätterna under de varma delarna av året. På denna häst hjälper inte täcken det minsta - ägaren har provat allt som finns under åren. Samma med medel etc etc etc. Hästen står inne om det finns risk för en massa bitande insekter. Slarvar/missar man, och hästen går ute under småtimmarna med knotten, är det kört. Mankammen blir i princip ett stort sår pga kliandet, samtidigt som hästen får riktigt ont där (självklart). Det reder sig och läker med vård; stå inne som skydd mot de bitande kräken, tvätt och smörja in. Men likväl.
Jag är beredd att lägga ner den vård min häst behöver, absolut! Tveklöst. Men en häst med sådan allergi som jag beskriver ovan, skulle jag inte köpa. No way.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Oavsett graden eksem så kommer hästen att generera i ganska stora omkostnader när det gäller vården av detta, sedan måste man räkna in den vånda och oro som man själv får under den del av året eksemet är som värst. Har levt med eksemhäst under 16 år, och även om han var symptomfri de sista 10 åren han levde så fanns oron där hela tiden. Minsta miss kunde nämligen medföra att skiten blossade upp från den ena dagen till den andra, och att häva det var inte alls lika lätt.

Att åka på semester och överlåta vården till andra var absolut ingen lätt sak, det räckte alltså att personen missade en liten detalj som jag själv kanske visste var ett tecken på att det var på G. Att då komma hem till en häst med ett stort sår i hela mankammen, då svider det rejält i ett människo hjärta.:crazy::(
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Oavsett graden eksem så kommer hästen att generera i ganska stora omkostnader när det gäller vården av detta, sedan måste man räkna in den vånda och oro som man själv får under den del av året eksemet är som värst. Har levt med eksemhäst under 16 år, och även om han var symptomfri de sista 10 åren han levde så fanns oron där hela tiden. Minsta miss kunde nämligen medföra att skiten blossade upp från den ena dagen till den andra, och att häva det var inte alls lika lätt.

Att åka på semester och överlåta vården till andra var absolut ingen lätt sak, det räckte alltså att personen missade en liten detalj som jag själv kanske visste var ett tecken på att det var på G. Att då komma hem till en häst med ett stort sår i hela mankammen, då svider det rejält i ett människo hjärta.:crazy::(


Det fetade här är ju verkligen en sak att ta i beaktande. För man själv lär sig ta hand om hästen och kan säkerligen se till att den är nästintill symtomfri, men det är inte lätt för en annan människa hur duktig den personen är att ta hand om hästen på exakt samma vis. För som det skrivs här så ser man ju själv kanske betydligt tidigare tecken än vad en annan person gör just för att man känner sin häst bäst själv.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Efter att själv ägt en eksemponny så känner jag att jag aldrig medvetet skulle köpa en häst eller ponny med eksem. Jag tyckte så otroligt synd om min häst och gjorde allt för att hon inte skulle klia. Smörja, foder, täcken osv, men hon kliade sig ändå. Jag hade inte råd att köpa hur många täcken som helst heller så de gjorde ju inte saken bättre. Jag övervägde till och med att ta bort henne för att jag inte ville att hon skulle lida så av eksemen. Min häst hade inte eksem när jag köpte henne utan utvecklade det när vi hade henne utlånad och hon gick i en hage utan skugga en sommar. Jag hade inte litat på att hästen inte skulle få förvärrade eksem utan troligen försökt hitta en annan häst.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

*KL*

Jag har en eksemhäst. Han hade inte eksem när han köptes (köptes som åring). NU är han 7 år och eksemet är fullt hanterbart och förutom eksemtäcke (och tvätt, byte, lagning etc kopplat till det) så behövs inget speciellt egentligen. Men innan vi kom dit.. :S Jag led, hästen led, det var en enorm arbetsinsats, inget hjälpte, det kostade skjortan etc.

Alla hästar kan heller inte bli såpass "bra" som min är nu.

Så nej, jag skulle INTE köpa en eksemhäst. ABSOLUT inte på vintern, de kan ju hitta på hej vilt om svårighetsgraden, och som sagts - en flytt kan göra allt tusen ggr värre.

Leta vidare!
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Hej.
Är det enbart lindrig eksem som felas på drömponnyn, dvs är den välbyggd och fullt frisk för övrigt i kroppen på en besiktning skulle jag slå till.
Har en vän som letar ponny åt sin dotter, de har provridit ett 30-tal ponnys nu och är seriöst ledsna. De har fastnat för 7 st av dessa och tagit dem till besiktning och där tar det stopp. Ingen är frisk... och då pratar vi i allt från 30 - 100 000 kr klassen.

Har själv en häst med lindrig eksem som blivit bättre med åren. Tror att det är linfröolja (ca 1 dl /dag i fodret året runt) som gjort det bättre. Nu behöver jag enbart smörja man och svansrot ca 2 -3 ggr/vecka med något fett under sommarmånaderna. Har provat de flesta olika eksem smörjor av olika prisklass och det som fungerar (på min alltså) är något som är fett - då sätter sig inte knotten (fastnar i kladdet antar jag). Tex skillingarydsalvan dryg och rel billig.
En flytt och annat foder kan ju även göra att eksemet blir bättre faktiskt. men det är ju såklart en liten chansning.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Kan ju också vara så att eksemet blir avsevärt sämre av en flytt, det handlar om en ren chansning i det fallet och blir kanske inte alls det positiva resultatet som man förväntat sig utan tvärtom. Sedan upplever jag att eksem kräver en del kunskap, vilket kan innebära några år med en mycket kliande ponny under sommarhalvåret eller mer innan man kommit underfund med vad som fungerar eller inte.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Köp hästen om -

Ni är beredda att ta bort hästen för att det inte går att lindra kliet.
Om ni är beredda att sats några tusen per sässong att hålla hästen klifri
Om ni har backup som kan sköta om när ni ska bort eller inte åker bort.
Om det är okej att alltid ha i bakhuvudet och smått oroa sig för att hästen kanske fryser med sitt eksemtäcke när det regnar, att hästen dragit av täcket, att det gått sönder och att veta att det kliar mest hela tiden på hästen.

Ovan behöver narturligtvis inte inträffa men det kan inträffa, hästen kanske är i stort sett symptomfri hos er men det kan även gå riktigt illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 249
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 085
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp