Vad är syftet med det här? Skrammelflaska vid öronen under ritt

Precis som Mackan sa, man vill att hästen ska fortsätta framåt och inte stanna. Troligtvis har de haft en hel del bråk där när han stannat tidigare och då hittat en lösning på problemet genom att prioritera att hästen ska fortsätta framåt. Genom att använda flaskan använder de lite av en chockmetod (skrämselmetod) och hästen glömmer då även bort varför den skulle stanna eller inte ville mer (de förebygger problemet lite, eller undviker bråket helt och hållet genom att inte tillåta hästen att stanna där till att börja med).

(tydligen används den eftersom det anses mer effektivt än en piska)

Jag tycker tvärtom att det ser jävligt smart ut, och uppenbarligen verkar det effektivt. Skaderisken krymper, ingen slår någon och det blir knappt en konflikt. Om hästen är på väg att resa sig och flaskan bryter beteendet så känns det som en skitbra lösning. :up:

Jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Pa en av mina anglahastar hade hon blivit helt skarrad och nervos.

Men den andra skulle nog bara tycka det var jobbit och obehagligt sa det ar bast att fortsatta ga ist for att braka.

Men man kanner val sjalv sin hast bast, funka eller funka inte?

Jag tycker tvärtom att det ser jävligt smart ut, och uppenbarligen verkar det effektivt. Skaderisken krymper, ingen slår någon och det blir knappt en konflikt. Om hästen är på väg att resa sig och flaskan bryter beteendet så känns det som en skitbra lösning. :up:

Är övertygad om att det finns bättre alternativ än att slå hästen också, det är ju inte ens ett alternativ :up:

Är övertygad om att det finns bättre alternativ än att slå hästen också, det är ju inte ens ett alternativ :up:

Fast vissa hastar behover inte alls bli radda for skrammel, en av mina skulle bara tyckt det var obehagligt och onodigt av matte att halla pa med sant.

Samma som pa vissa hastar funkar det att peta med spo tills dom trottnarr men det skulle ju aldrig funka pa en spo radd hast.

Fast vissa hastar behover inte alls bli radda for skrammel, en av mina skulle bara tyckt det var obehagligt och onodigt av matte att halla pa med sant.

Samma som pa vissa hastar funkar det att peta med spo tills dom trottnarr men det skulle ju aldrig funka pa en spo radd hast.

Nä, jag tror inte våra skulle bli rädda för skrammel heller. Men gör man det på fel häst så kan det nog gå illa tänker jag. Metoden fungerar säkert bra på vissa hästar, jag tror bara att det finns bättre träningsalternativ än så. :)

Jag tänkte också att det kunde vara smart på en häst som vill resa sig, men ser inte att den reser sig förrän efter flaskan skramlat.

@purity_666 den reser sig väl inte i ordets bemärkelse alls , den rör sig ju framåt ?

Jag tycker det framgår ganska tydligt att de använder sättet för att bryta ett invant oönskat beteende ? Det går ju även som sagt att utröna i texten ?

Vad man sen anser om Tillvägagångssättet är ju en annan sak. Du frågade vad det var som visades .

@purity_666 den reser sig väl inte i ordets bemärkelse alls , den rör sig ju framåt ?

Jag tycker det framgår ganska tydligt att de använder sättet för att bryta ett invant oönskat beteende ? Det går ju även som sagt att utröna i texten ?

Vad man sen anser om Tillvägagångssättet är ju en annan sak. Du frågade vad det var som visades .
Har inte sett någon text, bara klippet så som det visas inbakat. Hade jag sett en text med förklaring hade jag ju inte frågat

Jag tyckte det var rätt smart ändå. Dom har säkert provat mkt redan! Nu tappar ju hästen fokus på vad den tänker göra och flyr framåt istället. I en perfekt värld skulle man inte behöva göra så men ibland är inte världen perfekt! Hade jag haft kvar mörkgrå senior skulle jag provat det när han fick spunk i startfållan!

Tycker inte att hästen ser ut at bli nämnvärt skrämd alls. Mer "Whoopsie-Daisy-det-där-var-jag-inte-beredd-på-tjo"

Verkar ju funka för dem så varför inte. Antar att det kommer användas mindre och mindre allt eftersom beteendet bryts och glöms bort. Går ju inte att använda på tävling osv.

Jo det står inte i Tr att du inte får använda en skrammelflaska :rofl:

Jag kan relatera till hund, där man har "skramlat" ganska länge.
Om jag tar en hund som tex sysslar med omriktat beteende. Dvs hunden gör ett utfall, den sitter fast i kopplet, som hindrar den att utföra det beteende den helst vill. I sin frustration så vänder sig hunden om och ger sig på ägaren.
I nio fall av tio är det stressrelaterad och kan behandlas därefter, man kan dämpa hunden med olika metoder och den svarar. Sen finns den där ettan som man bara inte kommer fram till, att då låta den tugga på sin ägare funkar dåligt, man måste in i bubblan och bryta.
Då kan jag också använda nåt skramligt, för att komma fram till hunden. Men grundproblemet kvarstår, jag har inte löst något, bara räddat en matte eller husse från att bli biten just där och då.

Har inte sett någon text, bara klippet så som det visas inbakat. Hade jag sett en text med förklaring hade jag ju inte frågat
Går man in på originalvideon på fb så står förklaringen i kommentarerna.
"Q: So keep him moving forward ? I was always taught to ride forwards out of trouble !!
A: That's exactly the idea, forwards is always the priority!"
"He goes to plant, the noise helps me catch him before he stops completely"
:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 646
Senast: soom
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?