Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
'Knapplån' plus Förlåt för parantesJag själv använder inte graman överhuvudtaget men är upplärd med att hoppa med graman är ett big nono. Ser också andra göra det och jag känner alltid att de som rider med graman vill ta genvägar, de kan aldrig få en ärlig form med sin häst. Hästen lär sig bara att hålla huvudet på ett visst ställe men jobbar hästen inte bakifrån utan graman så kommer den inte att göra det med graman heller. Skulle möjligtvis sträcka mig till att har man en häst som stegrar tex vid uteritter och man har graman för det men samtidigt kan jag också känna att varför stegrar hästen, har den ont osv och då känns det inte snällt att lägga på en graman så att hästen inte kan uttrycka sig? Tror du får bäst svar om du frågar tränaren eller ryttarna själva på varför de hoppar så pass "högt" med graman.
Jag funderar på om det kan vara så att de som använder graman, förhoppningsvis, är skickliga nog att avgöra hur den skall gynna hästens utbildning.
Graman är inte en hjälptygel för en nybörjare, oavsett.
Det stämmer absolut inte i alla fall, vissa fall möjligtvis men de flesta jag vet och känner på hög nivå förkastar graman.
Det stämmer nog i många fall, ofta vad jag sett så har gramanen används till att bryta en beteende som är svårt att komma åt och som hästen egentligen gör av vana, som inte beror på att ryttaren gör fel eller att hästen har ont. Kan man kontrollera gramen så precist så ser jag inget fel med att använda den.Jag funderar på om det kan vara så att de som använder graman, förhoppningsvis, är skickliga nog att avgöra hur den skall gynna hästens utbildning.
Graman är inte en hjälptygel för en nybörjare, oavsett.
På senaste tid har flera på hoppträningen haft graman eller inspänning under hela träningen. Några har gått rejält bakom lod men ändå hoppat runt 1.10. Någon som kan förklara vad syftet med Detta är?