Vad är stort?

Sv: Vad är stort?

På min medelstora isis (ca. 137 i mankhöjd skulle jag gissa) är de flesta 125 täcke aldeles för stora, trots att han är ganska grov. Vilken storlek på täcke som passar varierar väl med märke, samt hur hästen är byggd i "framkärran", manke och bog.

Sedan är frågan om man mäter i strumlästen eller med 10 mm skor och höga hovar. Det kan säkert skilja flera cm.

Det kan knappast bli tal om flera cm, 10 mm är 1 cm som bekant. Menar du sen att du utgår ifrån att hästägaren har en häst med så eftersatt hovvård att man skulle kunna verka flera cm av hoven?

Nu är ändå min erfarenhet den att människans uppfattning inte alltid stämmer med verkligheten. Det vittnar det sista tillskottet om i vårat stall. Denna häst sades vara 148 cm, bredvid min häst som är ca 141 var han ungefär jämnstor.

Det kan knappast bli tal om flera cm, 10 mm är 1 cm som bekant. Menar du sen att du utgår ifrån att hästägaren har en häst med så eftersatt hovvård att man skulle kunna verka flera cm av hoven?

När jag skulle köpa min häst sa säljaren att hon var 139 cm. Men jag vet aldrig om de mätte eller bara gissade, nu snart 2 år senare utan skor och barfoting sen 1,5 år är hon i alla fall 132 cm :o Vet inte om 7 cm rykt på hovarna (:grin:) eller om hon inte var 139.

Jag gissar på alternativ 2.:angel:

(Jag visade iof min hovslagare de skor hästen hade på sig när hon kom till mig och de var iaf 2 strl för stora..)

Senast ändrad:

Jag tror som du att det är väl optimistiska mätningar det är fråga om ;)
Men att det bara skulle skilja på tjockleken på hästskon och inte på hoven har jag svårare att tro, d.v.s. att alla hovar skulle vara lika höga. Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men att det skulle kunna skilja fler cm i höjd från hov till hov är jag övertygad om. Återkommer när undersökning gjorts.....

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30