Vad är skillnaden?

Sv: Vad är skillnaden?

Alaskan husky är inte en ras utan en hund av polarspetstyp. En del Alaskan huskies går inte att skilja från sin släkting Siberian husky, medan andra Alaskans är mycket olika sin rasrena släkting. Alaskan husky kan ha vilken pälsfärg som helst, och har bruna, gula eller blå ögon.

Alaskan malamute härstammande enligt namnet från Alaska och den äldsta inhemska rasen i denna stat.

Siberian husky utvecklades hos tjuktjerfolket i den nordöstligaste delen av Sibirien.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Finns spaltmeter att söka på ang detta, så det e bara o göra en kopp kaffe o sätta igång med google :)

http://sphk.se/mambo/index.php finns det en h el del matnyttigt gällande de olika raserna.

Mellan en husky o en malamute e det 10kg som skiljer. Malamuten e rejält mycket kraftigare, men i övrigt väldigt lika utseendemässigt.
Dock skiljer lynne osv en hel del mellan raserna.

Huskyn e en snabblöpande "sprinterhund". Malamuten är lite slöare, men i gengäld starkare.

/Tobbe
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
54 55 56
Svar
1 104
· Visningar
112 110
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp