Vad är schvung?

skiesabove

Trådstartare
Ja alltså, jag har ju en bild i huvudet av dressyrhästar som liksom studsar i steget, jämfört med en markbunden häst som liksom bara förflyttar sig med så lite energi som möjligt... Men är det DET som är schvung? Och kan man kanske beskriva det på ett bättre sätt?

När jag försöker läsa mig till vad det egentligen är så känns det som folk som försöker förklara smaken av umami... Schvung verkar vara antingen ett luddigt koncept eller svårt att sätta ord på?

Kan någon förklara schvung med ord, eller bild, eller ljud för mig?

(hoppas jag la min tråd i rätt forumdel nu)

Sv: Vad är schvung?

För mig är schwung när hästen går med lite gung i steget/kroppen men fortfarande vilar på steg och fortfarande är kvick och aktiv. Hmm. :p Prio ett för mig är att hästen inte är spänd, för då studsar den liksom fram på spänning och inte på energi genom kroppen.

För mig, på låg nivå, är det en känsla som lättast kommer fram genom övergångar skritt/trav eller när hästen är ännu mer på hjälperna genom en lite övertydlig halvhalt i trav.

Nä, det hjälpte inte alls =(. Säkert en väldigt korrekt beskrivning av liksom det faktamässiga, men inte alls en bra beskrivning av hur man ser/känner att en häst rör sig med schwung...

För mig får man schvung först när bärigheten börjat sätta in av att hästen är ihopkopplad på linjen i balans och eftergift.
Då kan man börja rida upp höjd i steget och luftigare rörelser än hästen "fötts med".

Och då menar jag inte bara höjd i frambenen. ;)
Utan att bakbenen får höjd samtidigt som påskjutet inte är större än att hästen bär sig bak.
Den ska alltså elevera av att bakdelen vinklas under hästen och inte bli låg bak för att det bakben som är längst bak är bakom hästen.
Isättspunkt bakhov bör vara vid bakknä för mig. Även i ökad trav tex.
Idealt..

Idag har vi avlat fram hästar som är naturligt högställda fram och har stora rörelser. Om bakbenen inte är med är det inte schvung för mig.
Det är bara sprättande.

Åh bra med filmer, ska kolla när jag inte är på jobbet längre.

Nyckelordet Impulsion var dock väldigt givande, wikipedia-artikeln var läsvärd! http://en.wikipedia.org/wiki/Impulsion
Hoppas att det klarnar i huvudet på mig snart, det tog bara typ 1 år att klämma in konceptet bakdelsvändning i hjärnan >.<.

schwung kommer från en lösgjord häst, den rör sig ledigt med energi i steget, det blir mera 'flytande' känsla.

Det finns dom som rider fram gunget ur spänning, men det är inte samma sak. Antingen rider man tillräckligt långsamt att det blir mer 'shuffle'-effekt (mer sväv) eller så drar man åt tumskrivarna som attan och hästen rycker upp tassarna och får mer sväv av det.

'Gunget' av schwungen sitter mer egentligen i ryggen, då en spänd häst blir ännu stötigare när man försöker tvinga fram schwungen, medans riktig schwung går över ryggen och gör det lättare att sitta ner på hästen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 977
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 455
Senast: a1agnlju
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar